کد خبر: 980713
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۸ - ۲۳:۳۶
عباس حاجی‌نجاری
مقاومت مردم ایران در خنثی‌سازی یکی از پیچیده‌ترین توطئه‌های مشترک استکبار جهانی و عوامل داخلی آنها، بار دیگر امریکایی‌ها را به هذیان‌گویی واداشته است. ترامپ که این روز‌ها شاهد شکست سناریوی سال‌های اخیر کاخ سفید برای به تسلیم کشاندن مردم ایران است، روز سه شنبه گذشته در جریان نشست ناتو در اروپا مدعی شد که ایران هزاران هزار نفر از شهروندان معترض را می‌کشد و جهان باید به این امر توجه کند.

ترامپ که گویا جز دلار معنی هزاران هزار را نمی‌فهمد و در چرخه دروغ‌پراکنی‌های جدید تیم جنگ روانی امریکا علیه ایران گرفتار شده است، تلاش دارد این بار به بهانه کشته‌های حوادث اخیر فشار جدیدی را علیه ایران اعمال و به زعم خود شکست در عرصه میدانی را از طریق فشار جهانی جبران کند.

ادعای حمایت کاخ سفید از مردم ایران در حالی است که پس از کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ تا پیروزی انقلاب اسلامی در بهمن ۱۳۵۷، امریکایی‌ها با حمایت از رژیم منحوس پهلوی عامل اصلی شهادت هزاران هزار نفر از مردم ایران بوده و در سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز با هدف جلوگیری از تثبیت و تحکیم نظام اسلامی در پشت تمامی توطئه‌های تحمیل شده علیه مردم ایران نظیر حرکت‌های تجزیه‌طلبانه سال‌های آغازین انقلاب، تروریسم کور منافقین و جنگ تحمیلی هشت ساله رژیم بعثی علیه ایران اسلامی قرار داشته و در سال‌های اخیر نیز جنایت علیه مردم ایران را از طریق اعمال کم‌نظیر‌ترین تحریم‌های اقتصادی دنبال کرده‌اند.

پمپئو، وزیر خارجه امریکا در سال‌های اخیر و پس از آغاز راهبرد امریکا در فشار حداکثری علیه مردم ایران چندین بار تأکید کرده است که آنقدر بر مردم ایران فشار می‌آوریم که نان برای خوردن نداشته باشند و جان بولتون، مشاور سابق امنیت ملی ترامپ نیز راهبرد فشار حداکثری امریکا علیه مردم ایران را اینگونه ترسیم کرده بود که آنقدر به مردم ایران فشار می‌آوریم که شیره‌شان کشیده شود.

تلاش امریکا در بزرگنمایی کشته‌های حوادث اخیر ناشی از چند نکته است.

۱-هدف اصلی امریکایی‌ها از تحریم و فشار حداکثری علیه مردم ایران در ماه‌های اخیر، آنگونه که بار‌ها بر آن تأکید کرده بودند، ناراضی‌سازی مردم ایران و قرار دادن آن‌ها در مقابل نظام و به زعم خود ایجاد یک بحران موجودیتی در کشور بود. در آستانه شکل‌گیری توطئه اخیر نیز پمپئو، وزیر خارجه امریکا بار‌ها تأکید کرده بود که آنقدر به مردم ایران فشار می‌آوریم، تا مردم علیه دولت شورش کنند، اما درایت رهبری معظم انقلاب و همراهی مردم، به رغم ضعف‌ها و کاستی‌ها و ناکارآمدی‌های دستگاه‌های اجرایی سبب شد که در این توطئه نیز شکست بخورند.

۲- در جریان آشوب‌ها و اغتشاش مسئولان و رسانه‌های امریکایی در حمایت از آشوب‌ها کم نگذاشتند و وزیر خارجه امریکا با حمایت از اغتشاشگران خطاب به آن‌ها گفت که باید امریکا را در کنار خود بدانند. وی که در یک نشست خبری در واشنگتن سخن می‌گفت، خطاب به آن‌ها گفت: ایالات متحده صدای شما را می‌شنود و از شما حمایت می‌کنیم و به ایستادن در کنار شما ادامه می‌دهیم. برایان هوک مدیر گروه اقدام امریکا علیه ایران نیز با آغاز اغتشاشات در مصاحبه‌ای به صراحت گفت که از شرایط پیش آمده در ایران خرسند است. بدیهی است در جریان اغتشاشات، آنگاه که مردم ایران صف خود را از آشوبگران جدا می‌کنند، کاخ سفید خود را اول زیان دیده در این ماجرا ببیند و با تلاش برای بزرگنمایی پیامد‌های این حادثه و تلفات انسانی ناشی از آن سعی در تداوم بحران‌سازی داشته باشد.

۳- طی ماه‌های اخیر ترامپ به دلیل رفتار غیرانسانی در تداوم فشار علیه ایران و ممانعت از همکاری دیگر کشور‌ها با ایران باعث انزوای امریکا شده بود. طرح این ادعا در نشست ناتو در اروپا و تلاش در بزرگنمایی این حادثه، با هدف توجیه فشار‌ها علیه ایران صورت گرفته و از این طریق در پی آن است که موضوع ایران را همچنان در صدر محور‌های خبری رسانه‌های غربی حفظ و اروپایی‌ها را در فشار بر ایران بیشتر همراه کند.

۴- زمینه‌سازی برای تحریم بیشتر ایران یکی دیگر از اهداف کاخ سفید است، ترامپ که در ماه‌های اخیر همه روش‌های ممکن علیه تحریم ایران را به کار گرفته و حتی به تکرار تحریم‌ها رسیده بود، پس از شکست در تسلیم مردم ایران، اکنون و با بهره‌گیری از ظرفیت رسانه‌های غربی تلاش دارد فضا علیه ایران را سنگین‌تر و به زعم خود با بزرگنمایی تهدید ایران، زمینه تشدید تحریم علیه ایران با بهره‌گیری از نهاد‌های حقوق بشر غربی را که معمولاً به عنوان پیاده‌نظام امریکا عمل می‌کنند، فراهم کند.

۵- به‌رغم گستردگی آشوب‌ها که ناشی از برنامه چندساله دشمنان و البته به دلیل ضعف‌ها و کاستی‌های دستگاه‌های اجرایی است، اما آنچه سبب عصبانیت امریکایی‌ها در فرونشستن و شکست‌ها توطئه گردیده، روشنگری‌های رهبر معظم انقلاب و بصیرت مردم در جداسازی صف از آشوبگران است و به همین دلیل است که در جریان‌سازی روز‌های اخیر نمی‌توانند عصبانیت خود را از تأثیر روشنگری‌های اخیر رهبر انقلاب پنهان کنند. هم از سخنان ایشان در آغاز درس فقه روز یک شنبه ۲۶ آبان و هم از دستور ایشان در مورد رعایت حال جان باختگان حوادث اخیر و رعایت رأفت اسلامی در مورد آنان. معظم له در تبیین این راهبردشان یادآور شده بودند که در یک چنین حوادثی، معمولاً اشرار، کینه‌ورزان، انسان‌های ناباب وارد میدان می‌شوند و گاهی بعضی از جوان‌ها هم از روی هیجان با این‌ها همراهی می‌کنند و این جور مفاسد را به بار می‌آورند. این مفاسد هیچ مشکلی را درست نمی‌کند جز اینکه علاوه بر هر مشکلی که هست، ناامنی را هم اضافه می‌کند، ناامنی بزرگ‌ترین مصیبت هر کشوری است. برای هر جامعه‌ای است، عرض من این است که هیچ‌کس به این اشرار کمک نکند، این کار‌ها کار مردم معمولی نیست. رهبر معظم انقلاب در پاسخ به شبهه کسانی که رهبری نباید برای تصمیمی که دولت براساس اختیارات قانونی گرفته، هزینه کند، یادآور شدند که اصلاً رهبری و وجود آن برای همین مواقع است و اعتبار رهبری هم برای استفاده در همین زمان‌ها است، یعنی زمان‌هایی که کشور در شرایط خاص قرار دارد و جز با ورود رهبری مسئله حل نخواهد شد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار