کد خبر: 980494
تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۳۹۸ - ۲۱:۴۱
متأسفانه در ایران به‌رغم آنکه سالیان سال برای ارائه لایحه مالیاتی در دولت‌های نهم و دهم تلاش‌های مثمرثمری کشیده شده بود و مقرر شد مالیات بر مجموع دارایی و درآمد و عایدی سرمایه یک گام دیگر به عملیاتی شدن نزدیک شود، اما این فرآیند در دولت یازدهم در کمال تعجب به انحراف رفت و همین انحراف علاوه بر اینکه زیان هنگفتی را متوجه خزانه کشور کرد امروز موجب اختلافاتی در جامعه شده است.
سرویس اقتصادی جوان آنلاین: در شرایطی که در دولت نهم و دهم زمینه برای اخذ مالیات از مجموع دارایی و درآمد و عایدی سرمایه فراهم آمد، اما به دلیلی نامشخص در ابتدای دولت یازدهم دولت از دنبال کردن این طرح عقب‌نشینی کرد تا امروز جامعه نسبت به نابرابری و بی‌عدالتی در دریافت مالیات و بازتوزیع مالیات منتقد باشد و اذهان عمومی درگیر این پرسش باشند که چرا باید یک کارگر و کارمند پیش از دریافت حداقل دستمزد مالیات بدهند و هیچ راه فرار مالیاتی نداشته باشند، ولی ثروتمندانی، چون صاحبان اصلی کارت‌های بازرگانی یکبار مصرف و حساب‌های بانکی اجاره‌ای، سلبریتی‌ها و پزشکان و وکلا یا مالیات ندهند یا اینکه فضا برای فرارمالیاتی داشته باشند.

در کشور‌های توسعه یافته علاوه بر دریافت مالیات بر مجموع دارایی و درآمد اشخاص، محل کسب دارایی و درآمد نیز مورد کنکاش مجدانه قرار می‌گیرد تا مشخص شود ثروت و درآمد تحصیل شده از محل مشروع و قانونی بوده است و یا از مسیر‌های غیر‌قانونی، از این رو در این دست کشور‌ها می‌بینیم که فرار مالیاتی به‌عنوان یک عمل زشت شناخته می‌شود که افکار عمومی و قوه عدلیه نسبت به برخورد با آن بسیار جدی است.
متأسفانه در ایران به‌رغم آنکه سالیان سال برای ارائه لایحه مالیاتی در دولت‌های نهم و دهم تلاش‌های مثمرثمری کشیده شده بود و مقرر شد مالیات بر مجموع دارایی و درآمد و عایدی سرمایه یک گام دیگر به عملیاتی شدن نزدیک شود، اما این فرآیند در دولت یازدهم در کمال تعجب به انحراف رفت و همین انحراف علاوه بر اینکه زیان هنگفتی را متوجه خزانه کشور کرد امروز موجب اختلافاتی در جامعه شده است.

متأسفانه به جای اینکه امروز شاهد اخذ مالیات از مجموع دارایی و درآمد اشخاص در جامعه باشیم و عملاً بخش عمده‌ای از هزینه‌های عمومی کشور را مالیات تأمین کند، شاهد این موضوع هستیم که مردم نسبت به معافیت‌های مالیاتی یا فرار مالیاتی برخی از اصناف همانند صاحبان اصلی کارت‌های بازرگانی یکبار مصرف و حساب‌های بانکی اجاره‌ای، سلبریتی‌ها و پزشکان و وکلا معترض و خواستار شناسایی دارایی تمامی اشخاص در جامعه در سامانه‌ای یکپارچه و اخذ مالیاتی عادلانه و بازتوزیع عادلانه این درآمد‌ها و سایر امکانات در جامعه هستند.
درحالی‌که کارگران با حقوق‌های اندک باید ۱۰درصد مالیات بپردازند که دولت در تصمیمی جدید اقدام به معافیت سلبریتی‌ها با درآمد‌های میلیاردی کرده است.

محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه‌وبودجه کشور اخیراً با صدور یک دستور فوری با کاهش معافیت مالیاتی هنرمندان در لایحه بودجه ۹۹ مخالفت کرده است.
این دستور موجی از انتقادات نسبت به تصمیم جدید دولت مبنی بر معافیت سلبریتی‌ها از پرداخت مالیات شکل گرفته است. بسیاری از کاربران فضای مجازی نسبت به معافیت هنرمندان میلیاردر از مالیات اعتراض کردند. برخی در فضای مجازی به کنایه نوشتند: «اگه از سلبریتی‌ها مالیات بگیرند، این ضُعفای دردمند هزینه سفر به اروپا و کانادا و زایمان در آن کشور‌ها رو از کجا بیارند؟ آینده بچه‌هایشان چه می‌شود؟ شما پاسخگویید؟»

علاوه بر اینکه مردم نسبت به این خبر واکنش نشان دادند و در تماس‌هایی با خبرگزاری تسنیم، نسبت به این موضوع اعلام اعتراضی کردند.
کارگران مشمول قانون کار و کارمندان همواره اولین افراد در پرداخت مالیات درآمد در کشور بوده و هستند. بخش زیادی از کارگران نسبت به این دستور اخیر دولت واکنش نشان داده و بیان کردند که چرا دولت فکری به حال کارگران نمی‌کند، مگر وضعیت معیشتی کارگران از هنرمندان ضعیف‌تر است؟

هنرمندان از پرداخت مالیات معاف شوند، اما کارگران نه؟
احمد سالک، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با اشاره به معافیت مالیاتی هنرمندان تأکید کرد: آیا فقط باید هنرمندان از مالیات معاف شوند؟! کارگران و کسانی که زحمت می‌کشند نباید معاف شوند؟ اعتراض به این موضوع وارد است و دنبال آن هستیم در بودجه ۹۹ پیگیری شود.
حذف مالیات سلبریتی‌ها درحالی است که ۱۰ درصد حقوق کارگران با این مبلغ ناچیز صرف مالیات می‌شود، اما هنرمندان میلیاردی دولت با درآمد‌های نجومی از این قاعده مستثنی هستند. سلبریتی‌ها در این حوزه ژست حمایت و همراهی با مردم را می‌گیرند و بیانیه‌ای درباره حوادث اخیر بعد از سهمیه‌بندی بنزین صادر می‌کنند.

عده‌ای از تحلیلگران اقتصادی معتقدند این موضوع بیشتر یک بده بستان انتخاباتی میان سلبریتی‌ها و دولت است. این درحالی است که سلبریتی‌ها خود در این زمان به سبب حمایت از دولت روحانی در مظان انتقاد قرار دارند و به جای اینکه نامه‌های طلبکارانه منتشر کنند، باید پاسخگوی حمایت و تشویق مردم جهت رأی دادن به دولت باشند.
به نظر می‌رسد در روز‌های باقی مانده از مجلس به سرعت باید طرح مالیات بر مجموع درآمد و دارایی و همچنین عایدی سرمایه در تمامی دارایی‌ها عملیاتی شود تا هم منابع لازم برای اداره کشور از محل مالیات‌ها فراهم آید و هم اینکه به واسطه اخذ مالیات از ثروت‌های انباشته شده در دهک‌های ثروتمند، منابع لازم برای رفع فقر در جامعه پدید آید.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار