کد خبر: 977227
تعداد نظرات: ۸ نظر
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۸ - ۰۰:۰۳
روحانی سفر به یزد را با حمله به رقیب سابق انتخاباتی‌اش شروع کرد و سفر به کرمان را با نقد شورای نگهبان به پایان برد. با آنکه از امام به خاطر داشت که هرکس بگوید شورای نگهبان کذا، فلان!
رحیم زیاد علی
سرویس سیاسی جوان آنلاین: رئیس‌جمهور اینگو‌نه همه واکنش‌های اصلاح‌طلبان و اصولگرایان و مستقل‌ها را که به سخنان روحانی «عنوان انتخاباتی» داده بودند، تأیید کرد. اگر کسی بپرسد چرا برای یک رئیس‌جمهور سال آخری باید مسئله انتخابات مجلس مهم باشد و او را به سوی سخنان «مجلس گرم‌کن» در سفر استانی بکشاند، پاسخ منطقی آن است که چه چیزی بهتر از این می‌تواند پوششی باشد بر ناکارآمدی مدیریتی، بسته شدن باب مذاکره، محکومیت برادر رئیس‌جمهور و کاهش محبوبیت شخص رئیس‌جمهور و ایضاً دولتی که قرار بود امید بزاید.

رئیس جمهور برای سومین روز متوالی در سفر استانی به یزد و کرمان بازهم خبرساز شد و باز هم مجموع افتتاح و آغاز عملیات اجرایی ۴۱ طرح و پروژه زیربنایی و صنعتی و اقتصادی در استان کرمان، تحت تأثیر سخنان او که البته هیچ ارتباطی به این طرح‌ها و پروژه‌ها نداشت، به حاشیه رفت. برای افتتاح این پروژه‌ها که از طریق ویدئوکنفرانس و با دستور رئیس جمهور انجام می‌شد، هر یک از وزرای مربوط وقت داشتند حداکثر چهار دقیقه توضیح بدهند، اما زمان به رئیس دستگاه اجرایی کشور که رسید، باز هم بر کرسی وعظ و خطابه طولانی رفت. بازهم از برجام گفت. از ثمرات برجام برای کارخانه‌ها گفت. به تلویح از خزانه خالی و کسری بودجه کشور گفت و سپس به انتخابات مجلس و طعنه به شورای نگهبان رسید. او که نظارت شورای نگهبان را به انتخاب «رنگ و جنس» تقلیل داده بود، از این شورا خواست احراز صلاحیت نمایندگان را به مردم بسپارد! تا بدین‌وسیله شائبه انتخاباتی بودن سخنانش را بیش از پیش تقویت کند و برخلاف ادعا به دوقطبی‌سازی در کشور برای فرافکنی از وعده‌های اقتصادی برزمین مانده دامن زند. روحانی در این سه‌روز با حمله به قوه‌قضائیه آغاز کرد و با طعنه به شورای نگهبان خطابه خود را پایان داد.

روحانی ابتدا سخنان خود را با تبریک ولادت رسول گرامی اسلام (ص) و هفته وحدت آغاز کرد و آحاد جامعه را به همدلی و اتحاد، دعوت کرد. سپس منتقدان خود را متهم کرد که مردم را ناامید می‌کنند: «ناامید کردن مردم، تخریب و آبروی یک نفر را بردن بسیار آسان است، اما چه کسی می‌تواند این آبرویی را که رسانه‌ای، فردی یا تریبونی از یک نفر و یا یک جمع برده، بازگرداند.»

او سپس منتقدان دولت را به «استکبار» تشبیه کرد و گفت: «اینکه در میان مردم تزلزل فکر و تشویش اذهان ایجاد کنیم و مردم را نسبت به آینده نگران کنیم، هرگز کار درستی نیست؛ اینکه بخواهیم به مردم بگوییم راهی که شما انتخاب کردید، درست نبوده و راهی که ما می‌گوییم درست است، به معنای استکبار است و از این استکبار بالاتر وجود ندارد.» روحانی برای تعبیری که در باره منتقدان خود به کاربرد، گفت: «استکبار این است یک جمع، گروه و یا فرد به یک ملت رشید و بزرگ بگوید که همه شما اشتباه می‌کنید و همان چیزی که جمع کوچک ما می‌گوید همان حرف درست است و این همان کاری است که ابلیس در نافرمانی از فرمان حق داشت.» رئیس جمهور در عین حال توصیه کرد: «بیاییم همه در این هفته وحدت و شادی دست به دست هم دهیم و در مسیر درست قدم برداریم.»!

سخت‌تر از این روز‌ها در ۴۱ سال گذشته نداشتیم
رئیس جمهور با بیان اینکه همه به خوبی می‌دانیم که در شرایط عادی و ساده‌ای در کشور نیستیم و شرایط ما سخت و پیچیده است، گفت: «اگر از آغاز انقلاب اسلامی و اواخر سال ۵۷ تاکنون در نظر بگیریم در این ۴۱ سال سخت‌ترین روز‌ها و سال‌ها این سال‌ها و ماه‌های اخیر بوده است، به گونه‌ای که از ابتدای انقلاب تاکنون هرگز زمانی نبوده که برای فروش نفت و حرکت یک کشتی نفتکش از بندر‌های ایران به دنیا تا این حد دچار مشکل شویم. تنها یک‌بار در دوران جنگ تحمیلی در سال ۶۴، دوهفته فروش نفت کشور قطع شد و دیگر تکرار نشد.»

روحانی سپس به منابع بودجه‌ای کشور اشاره کرد و گفت: «بودجه سالیانه کشور، حدود ۴۵۰ هزار میلیارد تومان است که شاید امسال بیشتر هم شود و ما این پول را نیاز داریم تا در خزانه برای مصارف دولت و ارائه خدمات به مردم اعم از آموزش و پرورش، بهداشت و درمان، حقوق کارمندان و بازنشستگان، رسیدگی به معلولان و اقشار کم‌درآمد و مجموع خدماتی که باید ارائه کنیم، هزینه نماییم. این سؤال مطرح می‌شود که پول این ۴۵۰ هزار میلیارد تومان باید از کجا به دست بیاید؟»

رئیس دستگاه اجرایی کشور که گویی اراده کرده بود همه موانع بودجه‌ای کشور را از تریبون عمومی بازگو کند، گفت: «بالاترین مالیاتی که پیش‌بینی می‌کنیم سال آینده می‌توانیم دریافت کنیم ۱۵۰ هزار میلیارد تومان است و این سؤال مطرح می‌شود که ۳۰۰ هزار میلیارد تومان مابقی نیاز را دولت باید از کجا بیاورد. در حالی که گمرکات ما در مجموع حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان و یکسری درآمد‌های متفرقه دیگر هم داریم، اما آن درآمد اصلی که کشور را اداره می‌کند، پول نفت است.» به زعم رئیس‌جمهور محترم لابد این قبیل سیاه‌نمایی از اوضاع کشور آن هم از سوی بالاترین مسئول اجرایی مصداق ناامید کردن مردم نیست!

بازهم طعنه به منتقدان
رئیس جمهور با اشاره به اهمیت برندسازی برای محصولات، گفت: باید اخلاق را در معاملات رعایت کنیم، چرا که اخلاق تنها لبخند زدن و سلام کردن نیست، هر چند که برخی به لبخند زدن هم اشکال می‌گیرند و اگر کسی عبوس باشد، مطابق با معیار‌های جامعه کار کرده و وقتی لبخند بزند، سازشکار و لیبرال می‌شود. روحانی سپس با تقبیح تجسس در زندگی مردم و افشای اسرار آنان گفت، باید تلاش کنیم تا سرّ مردم را نگه داریم. اگر کسی جرمی یا جنایتی کرده باید مطابق قانون با او برخورد شود، اما قانون همه جا هم کار نمی‌کند و در زندگی اجتماعی و حتی در خانه اساس کار با اخلاق است.

این بخش از اظهارات رئیس‌جمهور که طعنه به دستگاه قضایی برای کار گذاشتن شنود است درحالی است که غلامحسین اژه‌ای معاون اول رئیس قوه قضائیه سال ۹۶ در اظهاراتی تصریح کرده بود که بیشترین درخواست شنود از سوی وزارت اطلاعات و دولت مطرح می‌شود که البته قضات با بسیاری از آن‌ها موافقت نمی‌کنند.

ثمرات برجام برای کارخانه‌ها
روحانی بار دیگر سراغ مواهب برجام رفت با بیان اینکه تلاش شبانه‌روزی من این بود که برجام نشکند و این در حالی بود که برخی برای‌شان اهمیت نداشت که این توافق از بین برود، گفت: «براساس گزارش مسئولان و کارآفرینان تمام طرح‌هایی که اکنون در کشور افتتاح می‌شود، به خاطر گشایش برجام و تسریع در تکمیل آن‌ها بوده است.»

رئیس جمهور با بیان اینکه با همه توان خود تلاش کردم که اجازه ندهم برجام شکسته شود، اما یکی دیگر آمد، زد و باعث شد برجام ترک بردارد، گفت: «فشار رژیم صهیونیستی و پول سعودی براساس گفته‌های خودشان بود که ترامپ را مجبور به خروج از برجام کرد و این نشان‌دهنده اهمیت برجام است و آن‌قدر آن را برای اهداف خودشان خطرناک می‌دیدند که باعث شد دشمن ما متحد شده و برای خروج امریکا از برجام تلاش کنند.»

روحانی با بیان اینکه امریکایی‌ها تصور می‌کردند با خروج امریکا از برجام بلافاصله ایران نیز از این توافق خارج شده و می‌توانند پرونده را به شورای امنیت برده و ایران را به عنوان مقصر به جامعه جهانی معرفی کنند، گفت: «اما ایران از این توافق خارج نشد و یک سال صبر کرد و به طرف‌های دیگر توافق فرصت چندین باره داد و امروز هیچ کس نمی‌تواند در دنیا نسبت به کاهش تعهدات برجامی ایران، ایراد بگیرد.» روحانی با اشاره به اینکه همچنان با دنیا در حال مذاکره هستیم و پیشنهاد‌هایی از سوی آن‌ها ارائه شده که هنوز آن‌ها را نپذیرفته‌ام، گفت: «تقریباً در اصول به توافق رسیدیم، اما در زمینه شیوه اجرا اختلاف وجود دارد.»

شورای نگهبان احراز صلاحیت را به مردم بسپارد!
رئیس جمهور با اشاره به اینکه در ماه‌های آینده که نزدیک به انتخابات می‌شویم، به طور معمول به خاطر رقابت‌های سیاسی، برخی لحن‌ها تند می‌شود، گفت: «نباید اجازه دهیم، شیاطین بتوانند با استفاده از این فرصت میان ما تفرقه، اشکال و فاصله ایجاد کنند. بگذارید همه کاندیدا‌ها آزاد باشند و بتوانند حضور پیدا کنند و اجازه دهیم مردم آنچه را صلاح می‌دانند، انتخاب کنند.» رئیس جمهور افزود: «برخی می‌گویند که ما باید صلاحیت افراد را احراز کرده و تشخیص دهیم که چه کسی به درد می‌خورد، اما بگذاریم احراز صلاحیت در اختیار مردم باشد.» روحانی در پایان تلویحاً شورای نگهبان را به جناح بازی متهم کرد و گفت: «نباید زیاد به فکر حزب، جناح و تفکرات خود باشیم و امیدوارم مجلس آینده مجلسی فعال‌تر و بهتر از گذشته باشد.»
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۸
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۶:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۲
0
2
از کوزه همان برون تراود که در اوست!!!
اميرعلي
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۲
0
1
با سلام چند نكته جالب توجه در سخنان رئيس جمهور بود:
1- ايشان و تيم اقتصادي و نفتي ايشان چندين بار ذكر كرده بودند صادرات نفت ما بعد از انقلاب فقط زمان دولت احمدي نژاد صفر شده بود در حالي كه در سخنان اخير گفته فقط در سال1364 و در بحبوحه جنگ اين صادرات باي دوهفته صفر شد.
2-تا آنجا كه ديديم تمام ثمره برجام مربوط به تحويل دادن جيسون رضائيان بود كه مقداري پول در به جاي تحويل جيسون به ايران دادند نه برجام پس برجام براي آمريكا و اروپا اهميت نداره وگرنه در اين يكسال كه شما فرصت سوزي كرديد وهمه را معطل نگه داشتين ميشد كارهاي بهتري انجام داد.
فهميدن اشتباه 70درصد حل مسئله مي باشد.به ميد موفقيت ملت ايران
محمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۲
0
1
روحانی در یزد : «هرکس بیکار است تقصیر خودش است و وظیفه دولت ایجاد شغل نیست.»
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۲
0
1
متاسفم برای روحانی
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۲
2
2
مسبب این سختی بیسابقه روحانی وبرجام او ست
یزدی زاده
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۲
0
0
آقای روحانی ؛ یک کارخونه اسم ببر که به خاطر برجام راه اندازی شده باشه؛ اتفاقا در این 6-7 سال فقط تعطیلی کارگاه ها و شرکتها رو داشتیم و بیکاری بیشتر جوونا.
قاسم
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۲
0
0
ندانم کاری های دولت روحانی اتشی به اقتصاد و مملکت انداختند که حالا حالا ها خاموش نمیشود.
میرزا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۲
0
0
آقای روحانی مسئولیت پذیری را با تبلیغ انتخاباتی اشتباه گرفته است .
آقای روحانی :
شما باید نسبت به مسئولیتی که حدود هفت سال است از آن می گذرد و مردم با رأی خود شما را امین خود دانستند و در این جایگاه قرار دادند به مردم پاسخگو باشید که با رأی مردم و سرمایه ملت و پول بیت المال چه اقدامتی را برای پیشرفت کشور ، اسلام ، نظام جمهوری اسلامی و ملتِ ایران انجام داده اید؟؟؟!!!!!
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار