کد خبر: 976990
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۶
نشریه آلمانی «اشپیگل» در گزارشی به قلم «کریستینه هوفمان» به موضع‌گیری اخیر رئیس‌جمهور فرانسه اشاره کرد و نوشت که اگرچه اظهارات ماکرون به شدت محکوم شدند، اما انتقاد‌هایی که علیه این صحبت‌ها مطرح شدند، کاملا متقاعد کننده نبودند.
ترجمه: آزاده عطار
سرويس بين‌الملل جوان آنلاين: «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه به تازگی در گفتگو با نشریه «اکونومیست» از وضعیت کنونی سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) انتقاد کرده و شرایطی که این سازمان به آن دچار شده را به مرگ مغزی تعبیر کرده است. این موضع‌گیری اگر چه انتقاد‌هایی را به دنبال داشته است، اما اگر واقع‌بینانه به موضوع نگاه کنیم، تحلیل ماکرون درست است واقعیت این است که اروپا در نهایت، پیامد‌های سیاست‌های «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا را باید تحمل کند.

نشریه آلمانی «اشپیگل» در گزارشی به قلم «کریستینه هوفمان» به موضع‌گیری اخیر رئیس‌جمهور فرانسه اشاره کرد و نوشت که اگرچه اظهارات ماکرون به شدت محکوم شدند، اما انتقاد‌هایی که علیه این صحبت‌ها مطرح شدند، متقاعد کننده نبودند. سخنان ماکرون اینطور تعبیر شده‌اند که وی به عنوان رئیس‌جمهور یکی از قوی‌ترین کشور‌های عضو ناتو که دارای قدرت هسته‌ای است، از اتحادیه‌ای که بر مبنای روابط فراآتلانتیک بنا نهاده شده است به عنوان «اتحادیه‌ای که دچار مرگ مغزی است» یاد کرده است. «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان اگر چه معتقد است که ماکرون از واژه‌های بدی در این مورد استفاده کرده است، اما حتی او هم می‌داند که ناتو به عنوان یک (اتحاد بیمار) در وضعیت مناسبی قرار ندارد.

رئیس جمهور فرانسه از کشور‌های اروپایی خواسته است تا به دنبال پیشبرد یک راهبرد ژئوپلیتیک باشند. پیامد‌های چنین راهبردی از دید وی روشن است: اروپا باید روی هویت نظامی خود کار کند و پس از آن در پی گفتگو با روسیه باشد. ماکرون از این هم فراتر رفته است مبنی بر اینکه اروپا نباید بیشتر از این به آمریکا متکی باشد و باید امنیت خود را شخصاً در دست بگیرد.

ماکرون معتقد است در صورتی که اروپا به عنوان قدرتی بزرگ عرضه اندام نکند، نابود خواهد شد. ضمن اینکه باید صحبت کردن با واژ‌ه‌های قشنگ درباره شرایط ناتو پایان یابد. چرا که (ادامه) چنین وضعیتی خطرناک است. «ینس استولتنبرگ» دبیر کل ناتو به تازگی در اندیشکده «کوربر» در برلین به این موضوع اشاره کرد و گفت: «اتحادیه اروپا نمی‌تواند از اروپا دفاع کند.» به همین دلیل باید هر چه زودتر تغییر اروپا آغاز شود.»

امروزه پیام‌های ضد و نقیضی از واشنگتن به اروپا می‌رسد و این موضوع در زمینه امنیتی ابعاد گسترده‌تری دارد. از یک سو، آمریکا نظامیان فراوانی را روانه اروپا می‌کند به طوری که چنین تعدادی پس از پایان جنگ سرد بی‌سابقه بوده است و از سویی دیگر، ترامپ از اروپا انتقاد می‌کند و آن را به جنگ تجاری تهدید می‌کند. ضمن اینکه او با سیاست خود درباره ایران، منافع امنیتی اروپا را نادیده می‌گیرد. به عبارتی روابط فراآتلانتیک، در وضعیتی قرار دارد که دیگر در قالب یک توافق دیده نمی‌شود.

با گذشت ۳۰ سال از فروپاشی دیوار برلین، ماکرون به صحبت «میخائیل گورباچف» رهبر شوروی سابق اشاره کرد مبنی بر اینکه کسی که دیر می‌رسد، زندگی او را تنبیه می‌کند. آنچه در آن زمان بر سر آلمان شرقی آمد می‌تواند بار دیگر در قالب سرنوشت ناتو تکرار شود. به این ترتیب که کسی که دیر بفهمد که باید چیزی را به صورت بنیادین تغییر دهد، روزی در پی تحولات نابود خواهد شد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار