کد خبر: 976873
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۸ - ۰۰:۱۰
یک ماه و نیم بعد از ششمین دور برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، اعلام نشدن نتایج انتخابات، افغانستان را به سمت یک بحران جدی پیش می‌برد.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: عبدالله عبدالله، نامزد اصلی انتخابات خواستار متوقف شدن روند بازشماری آرایی شده که او آن‌ها را ناپاک و تقلب آمیز می‌داند و هشدار داده که نتایج انتخاباتی را که به تقلب آلوده شده نخواهد پذیرفت. عبدالله البته این را هم گفته که برخلاف انتخابات پیشین، این بار خبری از معامله یا مصالحه با اشرف غنی در کار نیست.

عبدالله عبدالله دیروز بعد از چند هفته هشدار پی‌درپی، صبر از کف داد و تأکید کرد که نتیجه آلوده به تقلب در انتخابات افغانستان را نخواهد پذیرفت و بازشماری هم بایستی متوقف شود. قرار بود روند بازشماری بخشی از آرای انتخابات افغانستان بعد از چند هفته تأخیر از دیروز آغاز شود، ولی اختلافات بین تیم‌های انتخاباتی باز هم مانع از شروع بازشماری شد. روز شنبه تیم انتخاباتی ثبات و همگرایی به رهبری عبدالله عبدالله، در یک نشست خبری خواهان تأخیر روند بازشماری آرا شد و تأکید کرد که قبل از آغاز بازشماری، باید تکلیف آرای معتبر دقیقاً مشخص شود. او با استناد به کمیسیون انتخابات گفته که حدود ۳۰۰ هزار رأی باید باطل و از روند شمارش آرا خارج شود. تیم عبدالله و برخی ناظران انتخاباتی می‌گویند که اعتباردهی به آرایی که مشخصات بایومتریکی ندارند و خارج از زمان معین روز انتخابات گرفته شده‌اند، باید باطل شود، ولی تیم انتخاباتی دولت ساز به رهبری محمد اشرف غنی، رئیس‌جمهور کنونی افغانستان تأکید دارد که تأخیر در روند بازشماری آرا برای آن‌ها قابل قبول نیست. این اختلاف نظر باعث شد عبدالله عبدالله به فاصله یک ماه و نیم بعد از انتخابات، با شدید‌ترین لحن ممکن درباره تقلب انتخابات هشدار دهد. به گزارش خبرگزاری جمهور، عبدالله دیروز در یک گرد‌همایی اعتراضی در کابل گفت: «تیم ما در مورد آرای مورد مناقشه آماده بحث است و باید روند باز شماری آرا متوقف شود.» وی گفت که تیم ثبات و همگرایی درصدد بحران انتخاباتی نیست بلکه تلاش دارد سلامت پروسه انتخابات را حفظ کرده و آن را از بحران نجات بدهد. عبدالله تأکید کرد: «در کل ۳۰۰ هزار رأی مورد اختلاف است؛ تا زمانی که سرنوشت بیش از ۱۳۷ هزار رأی بایومتریک که هنوز نامعلوم است و همچنان آرای ۲ هزار و ۴۲۳ محل رأی که بدون بایومتریک است روشن نشود تیم ما بر روند بازشماری نظارت نخواهیم کرد.»

عبدالله گفت: «اگر کمیسیون روند بازشماری را در غیاب ناظرین تیم ما ادامه بدهد اقدامات بعدی مسالمت آمیز ما گسترده خواهد بود.» نامزد رقیب اشرف غنی در انتخابات گفت: «ما چیز خلاف قانون از کمیسیون نخواستیم و عملکرد خلاف قانون را هم نمی‌پذیریم و تلاش داریم لکه ننگ تقلب را از دامن مردم افغانستان برداریم». عبدالله با گفتن اینکه «این بار خبری از معامله یا مصالحه در کار نیست» هشدار داد: «امیدواریم کمیسیون جدیت و قاطعیت مردم افغانستان را دست‌کم نگیرند... ما درصدد برهم زدن روند انتخابات نیستیم... ما طرفدار بحران نیستم... حرف ما مسالمت آمیز است، اما قاطع، نرم می‌گوییم و تا آخر سرش ایستاد می‌شویم.» علاوه بر تیم عبدالله، تیم صلح و عدالت اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار و امنیت و عدالت به رهبری رحمت‌الله نبیل نیز خواهان روشن شدن وضعیت آرای باطله قبل از بازشماری شده‌اند. بنیاد انتخابات شفاف افغانستان (تیفا) هم درباره بحران انتخاباتی در افغانستان در صورت ادامه روند کنونی هشدار داده و گفته که هر نوع اعتباردهی به آرای بدون داشتن مشخصات بایومتریکی و بیرون از زمان معین روز انتخابات می‌تواند زمینه را برای نپذیرفتن نتیجه انتخابات برای تکت‌های انتخاباتی و مردم افغانستان فراهم کند. بنیاد انتخابات شفاف افغانستان همچنین به نقض دوباره تقویم اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری هشدار داده و گفته است: «نقض دوباره جدول زمانی اعلام نتایج انتخابات زمینه بی‌اعتمادی مردم به کمیسیون انتخابات و بحران انتخاباتی را مساعد می‌کند.» سناتور‌های مجلس سنای افغانستان نیز در نشست دیروز با بیان اینکه کمیسیون باید نتایج ابتدایی انتخابات ریاست جمهوری را در ۲۳ آبان ماه اعلام کنند، هشدار دادند که نقض دوباره تقویم انتخاباتی بحران‌ها را در کشور افزایش می‌دهد. با چنین وضعیتی، بحران پساانتخاباتی از همین حال بر صفحه سیاسی افغانستان در حال نمایان شدن است. صفحه اجتماعی مربوط به تیم ثبات و همگرایی روز یک شنبه اعلام کرد که اعضای این تیم از جمله «ژنرال عبدالرشید دوستم»، «محمد محقق»، «محمدکریم خلیلی»، «همایون همایون»، «ظاهرقدیر» و «صلاح الدین ربانی» افراد شناخته شده این تیم در ۱۱ استان فراخوان عمومی داده‌اند تا مردم به گفته آن‌ها برای حفاظت از آراء خود به میدان بیایند.

اشرف غنی پرخرج‌ترین نامزد
کمیسیون مستقل انتخابات گزارش مالی نامزدان انتخابات ریاست جمهوری را اعلام کرد که بر اساس آن محمد اشرف غنی بیشترین مصرف را کرده و غلام فاروق نجرابی کمترین هزینه را در انتخابات ششم داشته است.
بر اساس این گزارش، تیم دولت ساز به رهبری محمد اشرف غنی در جریان کمپین‌های انتخاباتی‌اش بیشترین هزینه را داشته که بیش از ۲۰۱ میلیون و ۱۶۰ هزار افغانی را به مصرف رسانده است و همچنان غنی برای پیشبرد مبارزات انتخاباتی‌اش ۲۰۰ هزار افغانی کمک نیز دریافت کرده است. در گزارش کمیسیون انتخابات آمده است که تیم ثبات و همگرایی به رهبری عبدالله عبدالله در انتخابات ششم میزان در رده دوم قرار دارد و بیش از ۲۰ میلیون و ۹۹۷ هزار افغانی را به مصرف رسانده و همچنان در جریان مبارزات انتخاباتی‌اش ۲۱ میلیون افغانی کمک دریافت کرده است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار