کد خبر: 976633
تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۳۹۸ - ۰۵:۳۶
امروز تعداد ناشران و همه دارایی‌های آن‌ها که برای رونق مطالعه روی میز گذاشته شده است همراه با توانایی‌های جسمی و روحی دوران جوانی را به باد فنا سپرده و با چنگ و دندان تنها در اندیشه‌ای سیر می‌کنند که بتوانند چراغ حرفه خود را برای اندک کسانی که از این راه نان می‌خورند، روشن نگه دارند.
حسن روانشید*
سرويس فرهنگ و هنر جوان آنلاين:‌ شاید اگر از آغاز کار مبتکران نمایشگاه کتاب برای ناشران اصفهان یعنی پایتخت فرهنگ و تمدن اسلامی ایران می‌دانستند در آینده نزدیک با چه بن‌بست‌هایی در زمینه تألیف، نشر، تأمین هزینه‌ها و پیدا کردن مخاطب روبه‌رو خواهند شد نه تن‌ها به برگزاری آن اقدام نمی‌کردند بلکه در همان روز‌ها از اعضای خود می‌خواستند تا به این شغل به صورت یک زنگ تفریح نگاه کند و هستی و سرمایه موجود خود را گرفتار این گرداب نکرده و به وام‌ها با بهره‌های بانکی تن در ندهند!

امروز تعداد این ناشران و همه دارایی‌های آن‌ها که برای رونق مطالعه روی میز گذاشته شده است همراه با توانایی‌های جسمی و روحی دوران جوانی را به باد فنا سپرده و با چنگ و دندان تنها در اندیشه‌ای سیر می‌کنند که بتوانند چراغ حرفه خود را برای اندک کسانی که از این راه نان می‌خورند، روشن نگه دارند. همین چند روز پیش بود که با یکی از دوستان نسل‌اندرنسل نان نشر خورده که البته سال‌هاست از حیطه آن خارج شده‌اند برخورد کردم که می‌گفت: چند جلدی از این یار مهربان را از دکه‌ای در حال تعطیل با ۷۰ درصد تخفیف خریداری کرده است تا در مواقع لزوم به صورت هدیه به دیگران تقدیم کند و مرا به یاد کتابفروشی گوتنبرگ در میدان دروازه دولت اصفهان و دهه ۴۰ می‌انداخت که با ترازو آن‌ها را به صورت کیلویی به علاقه‌مندان عرضه می‌کرد!

دوست ناشرزاده همانطور که برای من درددل می‌کرد و قطرات اشک آرام‌آرام از گونه‌هایش می‌چکید، مدعی بود همه جسم و جان و توانایی‌اش را از میراث پدری تأمین کرده که سالیان دراز به نشر مشغول بوده است و در بین جامعه عزت و اعتباری داشته، اما امروز اکثر کتابفروشی‌ها و دکه‌های عرضه رسانه‌های مکتوب به شغل‌های دیگری گرایش پیدا کرده‌اند که هیچ سنخیتی با یار مهربان ندارد! و اینجا یعنی در قلب پایتخت ایران این محل کسب یکی از بزرگ‌ترین ناشران معروف و شناخته‌شده ایران و جهان است که حالا به فست فود فروشی تبدیل‌شده و مکانی دیگر در اصفهان و پایتخت فرهنگ و تمدن ایران اسلامی یکی از انتشاراتی‌های معروف دهه چهل را می‌بینیم که حالا محل عرضه ماشین‌آلات اداری است! که اکثر ناشران و کتابفروشان معروف به همین سو گرویده‌اند و دکه‌های توزیع جراید سوپرمارکت‌های کوچکی شده‌اند که به جز روزنامه و مجله همه چیز داشته باشند! و حالا در این دوران وانفسا برای کتاب و رسانه‌های مکتوب نمایشگاه کتاب اصفهان سیر نزولی را سپری می‌کرد به‌جز آبان‌ماه ۱۳۹۷ که به طور معجزه‌آسا با استقبال کم‌نظیر مخاطبان روبه‌رو شد تا جایی که شب‌های آخر بر اثر ازدحام جمعیت ناچار می‌شدند در‌های ورودی را به روی مشتاقان و علاقه‌مندان بسته نگه دارند! آنچه پس از برگزاری این نمایشگاه در سال ۱۳۹۷ انتظار می‌رفت، تشویق و ترغیب و کمک‌های بی‌دریغ متولیان استان به برگزارکننده آن یعنی شرکت تعاونی این صنف بود که با ابتکارات قابل‌توجه توانست آحاد جامعه اصفهان و استان‌های همجوار را با سنت کتابخوانی آشتی دهد و علاقه‌مندان را انگیزه بخشد و به این‌سو بکشاند، اما زهی تأسف از اینکه نه تن‌ها گامی برای اصحاب آن برداشته نشد بلکه تشویقی هم صورت نگرفت تا به آن دل خوش دارند.

تنها انگیزه و خاطره خوش به جا مانده از نمایشگاه سال قبل فروش قابل‌توجه توسط غرفه‌داران و ناشران حاضر در آن بود که از سراسر کشور آمده بودند و توانستند با عرضه مناسب و غیرقابل‌باور در آن تا حدودی خود را از تنگنا‌های اقتصادی و فشار تورم خارج نمایند و علاقه‌مند شوند تا بار دیگر در این گردهمایی حضور پیدا کنند در حالی که تا یکی دو ماه قبل متولیان نمایشگاه بین‌المللی اصفهان که می‌بایست از دیدن این همه شور و شعور فرهنگی به وجد آمده و برای ترویج فرهنگ مطالعه هزینه نمایند بدون رودربایستی طاقچه بالا گذاشته و بابت اجاره یک هفته‌ای محل نمایشگاه رقمی در حدود ۳۰۰ میلیون تومان مطالبه کردند تا اعضای دست به دهان شرکت تعاونی ناشران اصفهان را ناچار به فکری تازه دراین‌باره نمایند که استفاده از مصلای اصفهان گزینه دوم آن‌ها شد. اما گله‌مندی و مطالبه جامعه اهل کتاب و مطالعه و پیگیری‌های قاطعانه متولیان یار مهربان در پایتخت فرهنگ و تمدن اسلامی به خصوص رسانه‌های مکتوب در بخش فرهنگ و هنر بار دیگر توانست چراغ عرضه کتاب را در نمایشگاه بین‌المللی اصفهان روشن نماید تا ناشران فعال کشور در کنار اهل‌قلم این رویداد فرهنگی را برگزار نمایند.

امسال اجرای برنامه‌های فرهنگی متنوع و ویژه کودک ازجمله فعالیت‌های جنبی نمایشگاه است که در مدت برگزاری، کتاب‌های ویژه جام باشگاه‌های کتابخوانی کودک و نوجوان با تخفیف ۵۰‌درصدی در اختیار اعضا گذاشته شود. خوشبختانه و به‌رغم تهدید‌های اقتصادی که برای جامعه نشر طی سال‌های اخیر به خصوص در زمینه تأمین کاغذ و صنعت چاپ به وجود آمده، اما هم اکنون ۲۵۵ مؤسسه فرهنگی- هنری در استان اصفهان فعالیت دارند و بیش از ۴۰۰ ناشر از سراسر کشور به ایجاد غرفه در این نمایشگاه بزرگ همت گماشته‌اند که البته اندکی کمتر از آمار شرکت‌کنندگان سال قبل می‌باشد.

رویداد بزرگ برگزاری نمایشگاه کتاب که همه‌ساله در آبان ماه کلانشهر اصفهان را به پایگاه اهل مطالعه مبدل می‌نمود امسال هم چهاردهمین دوره خود را به همت و پایمردی شرکت تعاونی ناشران و مساعدت‌های بی‌دریغ اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان از دیروز یعنی ۱۸ آبان ماه در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی اصفهان برپا شد و برای بازدید عموم تا ۲۳ آبان ادامه خواهد داشت که شاید همچون سال گذشته با استقبال کم‌نظیر اصحاب مطالعه روبه‌رو شود.

*روزنامه‌نگار پیشکسوت
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار