کد خبر: 976468
تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۳۹۸ - ۰۶:۰۸
در گفت‌وگوی «جوان» با کارشناس محیط‌زیست مطرح شد
قرار نیست هرکسی که یک خودرو دو دیفرانسیلی دارد به دل طبیعت برود و از هرعرصه‌ای که خواست عبور کند و در نهایت اسم این کار را هم طبیعت‌گردی بذارد. افرادی که چنین کاری انجام می‌دهند اغلب باعث بازشدن مسیر‌های جدید می‌شوند که همین موضوع مشکلات بسیاری را برای مردم بومی این نواحی به همراه دارد.
سرویس ایران جوان آنلاین: روزبه‌روز بر شمار کسانی که به آفرودسواری علاقه‌مند می‌شوند افزوده می‌شود. ورزشی که همین تابستان گذشته موجی از نگرانی را بین دوست‌داران و فعالان محیط‌زیست ایجاد کرد، چراکه اغلب کسانی که یک خودرو دو دیفرانسیلی داشتند بدون اطلاع از زیستگاه‌های جاندران به دل طبیعت زدند و خساراتی هم به محیط‌زیست وارد کردند. حالا هم که زمستان در راه است دوباره بیم آن می‌رود که تب و تاب آفرودسواری در زمستان داغ شود. به همین خاطر به سراغ حمیدرضا میرزاده، کارشناس محیط‌زیست رفتیم تا درباره این ورزش و مشکلاتی که برای محیط‌زیست به همراه دارد گفت‌وگویی داشته باشیم.

تابستان امسال خبر‌های متعددی در خصوص خسارات ناشی از آفرودسواری در دل مناطق بکر و طبیعی منتشر شد، فکر می‌کنید این ماجرا در زمستان هم تکرار شود؟
بله، با توجه به اینکه مدتی است تب آفرودسواری در جنگل‌های هیرکانی شمال و همچنین مناطق کویری جنوب ایران داغ شده است، به نظر می‌رسد علاقه‌مندان به این ورزش در زمستان تصمیم بگیرند با خودروهایشان راهی طبیعت شوند. البته از همین حالا هم تور‌های آفرودسواری زمستانی برای علاقه‌مندان به ورزش در روز‌های برفی اعلام آمادگی کرده‌اند.

اغلب دوست‌داران و کارشناسان محیط‌زیست نسبت به ادامه آفرودسواری در مناطق جنگلی و کویری ابراز ناراحتی می‌کنند و معتقدند که این ورزش باید ممنوع شود، نظر شما در این باره چیست؟
من هم از یک جنبه با ادامه چنین ورزشی مخالف و از جنبه‌ای دیگر موافق آن هستم. از این جنبه مخالف هستم که قرار نیست هرکسی که یک خودرو دو دیفرانسیلی دارد به دل طبیعت برود و از هرعرصه‌ای که خواست عبور کند و در نهایت اسم این کار را هم طبیعت‌گردی بذارد. افرادی که چنین کاری انجام می‌دهند اغلب باعث بازشدن مسیر‌های جدید می‌شوند که همین موضوع مشکلات بسیاری را برای مردم بومی این نواحی به همراه دارد. همچنین چنین کاری باعث از بین رفتن ذخایر ارزشمند خاک و پوشش گیاهی می‌شود که در کنار تمام این موارد آرامش طبیعت نیز بر هم زده می‌شود و حیات جانداران در معرض خطر قرار می‌گیرد.

با تمام این تفاسیر باز هم موافق ادامه یافتن چنین ورزشی در دل طبیعت هستید؟
بله، با همه این صحبت‌ها باز هم موافق ادامه پیدا کردن این ورزش هستم، به هرحال آفرودسواری طرفداران بسیاری دارد و نمی‌توانیم جلوی مردم را برای رفتن به دل طبیعت بگیریم. اما باید برای آفرودسوار‌ها مسیر‌های مجاز و ممنوعه تعیین و قوانینی را هم برای آن‌ها وضع کنیم. البته این کار نیز مستلزم همراهی سازمان حفاظت محیط‌زیست، وزارت میراث فرهنگی و فدراسیون اتومبیلرانی با یکدیگر است. در کنار تمام خساراتی که این ورزش هم ممکن است برای طبیعت به همراه داشته باشد، این را هم باید به یاد داشته باشیم که برخلاف تصور عموم آفرودسوار‌ها می‌توانند کمک بزرگی هم به محیط‌زیست کنند. به طوری که خیلی از مواقع که محیط‌زیست به واسطه آتش‌سوزی در خطر است این آفرودسوار‌ها هستند که با عبور از مسیر‌های صعب‌العبور با خودروهایشان می‌توانند به کمک درختان و جانداران بیایند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار