کد خبر: 975763
تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۹
با وجود سه هزار و ۳۰۰ کیلومتر نوار ساحلی در کشور، اما در برخی فروشگاه‌های شمال شهر و اینترنتی ماهی‌هایی با قیمت‌های عجیب عرضه می‌شود.
سرويس جامعه جوان آنلاین : بسیاری از مسئولان بر این باورند که عرضه ماهی خارجی با قیمت‌های گزاف در مغازه‌های شمال شهر تنها نوعی عوام فریبی است، اما در مقابل برخی از فروشگاه‌های اینترنتی اقدام به فروش گونه‌های ماهی خارجی اعم از تیلاپیا وارداتی، نروژ، هوکی و ... می‌کنند.

همچنین چند وقتی هست که بازار فروش صدف اویستر و استوانه‌ای، میگو سر تیز، سالمون اقیانوس، ماهی مرکب و ... با ارسال از طریق پست هوایی از کشور‌های خلیج فارس و عربی برای مشتریان داغ شده است؛ این محصولات به صورت تک به فروش می‌رسند که اغلب قیمت آن‌ها به دانه‌ای ۱۷۰ تا ۲۵۰ هزار تومان می‌رسد.

ماجرا تنها به این جا ختم نمی‌شود چرا که با وجود ممنوعیت مصرف صدف و برخی گونه‌های ماهی، در سایه کمبود نظارت دستگاه‌های ذی ربط شاهد عرضه این محصولات در فروشگاه‌ها هستیم.

حال به سراغ مسئولان ذی ربط می‌رویم تا از صحت و سقم عرضه ماهی‌های خارجی و ارسال آن با پست هوایی از کشور‌های عربی و حاشیه خلیج فارس در بازار با خبر شویم:

پتانسیل پرورش صدف خوراکی در جنوب کشور

حسین عبدالحی معاون توسعه آبزی پروری سازمان شیلات با اظهار بی اطلاعی نسبت به فروش ماهی‌های خارجی و صدف در قیمت‌های بالا در برخی فروشگاه‌های شمال شهر اظهار کرد: اگرچه به سبب ظرفیت‌های مناسب در جنوب به دنبال پرورش صدف خوراکی به منظور صادرت هستیم، اما اطلاعی از فروش آن در فروشگاه‌ها ندارم و حتی ممکن است این صدف‌ها از محیط‌های طبیعی جمع آوری شده باشند.

او درباره ارسال ماهی‌های خارجی از طریق کشور‌های عربی و خلیج فارس با پست هوایی، افزود: در کشور گونه‌های مختلفی از ماهی‌های خوراکی وجود دارد و مردم نیازی به خرید از شرکت‌های خارجی وابسته نیستند، ولی ممکن است برخی فروشندگان به سبب سوء استفاده در عرضه و فروش ماهی با نرخ بالا چنین اظهاراتی را مطرح کنند.

معاون توسعه آبزی پروری سازمان شیلات افزود: برخی شرکت‌های واردکننده ماهی پس از دریافت مجوز اقدام به واردات ماهی آزاد نروژ یا تیپلاپیا می‌کنند، هرچند واردات تیلاپیا به سبب اخذ تعرفه نسبت به گذشته محدود شده است.

عرضه ماهی ایرانی به اسم خارجی با قیمت‌های بالا

عیسی گلشاهی سرپرست دفتر بهبود کیفیت، فرآوری و توسعه بازار آبزیان سازمان شیلات کشور درباره آخرین جزئیات ارسال ماهی‌های خارجی از کشور‌های عربی و خلیج فارس با پست‌های هوایی اظهار کرد: قبل از شروع تحریم‌ها با هواپیما ماهی تازه به ایران وارد می‌شد و با قیمت‌های مناسب در برخی مناطق عرضه می‌شد.

او افزود: با توجه به شرایط تحریم امکان ورود ماهی تازه به ایران از طریق پست هوایی وجود ندارد و بعضاً برخی فروشندگان تنها به سبب تبلیغات تجاری چنین ادعایی را مطرح می‌کنند یا محصول ایرانی را به سبب بی اطلاعی مصرف کننده با قیمت‌های بسیار بالا به اسم خارجی عرضه می‌کنند.

سرپرست دفتر بهبود کیفیت، فرآوری و توسعه بازار آبزیان سازمان شیلات کشور ادامه داد: از رسانه‌ها تقاضا داریم که تنها به دنبال نقاط ضعف عملکرد سازمان شیلات نباشند و اگر در فروشگاهی چنین مواردی دیده شد با ذکر عنوان، آدرس و مشخصات به ما اعلام کنند تا با آن‌ها برخورد کنیم.

گلشاهی با بیان اینکه فروش صدف در فروشگاه‌ها مجاز نیست، بیان کرد: با توجه به ممنوعیت مصرف صدف در کشور نباید این محصول به عنوان خوراکی در مغازه‌ها و فروشگاه‌ها عرضه شود و از رسانه‌ها و افراد تقاضا داریم که در صورت رؤیت چنین مواردی به ما اعلام کنند تا ما با فروشندگانی که صدف و دیگر ماهیانی که مصرف آن در کشور ممنوع است، برخورد کنیم.

این مقام مسئول درباره اینکه با وجود پتانسیل بالای تولید آبزیان در سواحل شمال و جنوب کشور علت عرضه ماهیان خارجی همچون تیلاپیا با قیمت‌های بالا در فروشگاه‌ها چیست؟ گفت: هم اکنون واردات تیلاپیا به شدت محدود شده است به طوری که دیگر همانند گذشته دیگر واردات سنگین تجاری نداریم و از طرفی در برخی استان‌های کشور در حال تولید این ماهی هستیم که به سبب نبود حمایت یارانه‌ای از تولیدکنندگان با قیمت‌های بالایی این ماهی در بازار عرضه می‌شود.

سرپرست دفتر بهبود کیفیت، فرآوری و توسعه بازار آبزیان ادامه داد: فروش تیلاپیا با نرخ بالا در بازار تا زمانی که تولید این محصول به حد قابل قبولی برسد استمرار خواهد یافت چراکه با تولید انبوه تنها هزینه‌ها کاهش می‌یابد و به تدریج امکان رقابت با محصولات خارجی فراهم می‌شود که در شرایط فعلی ما اول راه هستیم و باید از این مرحله‌ی گذر عبور کنیم.

قاچاق و فروش ماهی با قیمت‌های عجیب و غریب حاصل نبود سیاست مدون مسئولان

ارسلان قاسمی مدیرعامل اتحادیه تکثیر، پرورش و صادرات آبزیان با اشاره به اینکه پتانسیل تولید ۳ تا ۵ میلیون انواع آبزی در کشور وجود دارد اظهار کرد: بنابر آمار شیلات سالیانه یک میلیون و ۵۰ هزار تن انواع آبزی در کشور تولید می‌شود، در حالیکه از دیدگاه بخش خصوصی این میزان بیش از ۸۰۰ هزار تن نیست.

مدیرعامل اتحادیه تکثیر، پرورش و صادرات آبزیان افزود: با وجود ۳ هزار و ۳۰۰ کیلومتر نوار ساحلی و ۵۰۰ هزار هکتار منابع آبی داخل سرزمین پتانسیل تولید سالیانه ۳ تا ۵ میلیون آبزی در کشور وجود دارد که متأسفانه با این میزان تولید اختلاف معناداری داریم.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه شیلات جزء معدود بخش‌های کشاورزی بوده که تراز تجاری آن مثبت است، بیان کرد: بر اساس آمار ارزش صادرات محصولات شیلات در سال به ۵۰۰ میلیون دلار می‌رسد که در صورت استفاده حداکثری از پتانسیل خدادادی کشور امکان افزایش صادرات وجود دارد.

او ادامه داد: علی رغم پتانسیل بالای کشور در تولید آبزیان، اما سالهاست که تولیدکنندگان از نبود برنامه رنج می‌برند که روز به روز اثر سوء این امر در ورود قاچاق ماهی با قیمت‌های عجیب و غریب در بازار خود را نشان می‌دهند.

مدیرعامل اتحادیه تکثیر، پرورش و صادرات آبزیان با انتقاد از عرضه صدف در برخی فروشگاه‌ها اظهار کرد: با وجود آن که خوردن صدف از نظر دین اسلام حرام است جای این سئوال مطرح است که چرا در برخی فروشگاه‌های سطح شهر یا فروشگاه‌های اینترنتی این محصول به فروش می‌رسد؟ هر چند اتحادیه و بخش خصوصی مسئول این امر نیست و اختیار قانونی برای جلوگیری از فروش آن نداریم، اما دستگاه‌های نظارتی که اختیار قانونی در این خصوص دارند برخورد با متخلفان را فراموش کرده‌اند.

قاسمی با بیان اینکه پرورش صدف یکی از پتانسیل‌های مهم شیلات به شمار می‌رود گفت: پرورش صدف مروارید ساز با هدف استفاده در مسائل بهداشتی، آرایشی و صادرات برای کشور‌ها از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است که متأسفانه علی رغم پتانسیل بالای تولید در این بخش این موضوع مغفول مانده است در حالیکه بندر لنگه یکی از نقاط مستعد برای این کار است که علاوه بر ایجاد اشتغال درآمد فراوانی برای ساکنان این منطقه دارد که متأسفانه به سبب نبود برنامه مدون و مشخص تاکنون نتوانسته‌ایم از امکانات خدادادی حداکثر استفاده را داشته باشیم.

مدیرعامل اتحادیه تکثیر، پرورش و صادرات آبزیان با بیان اینکه نیازی به پرورش تیلاپیا در داخل نداریم، گفت: البته مسئولان سازمان شیلات به سبب توجیه واردات مجوز محدود تولید این ماهی در داخل کشور را داده‌اند که متأسفانه به دلیل بی برنامگی در بخش شیلات و مجوز‌های بی رویه واردات تولید قزل آلا را به مرز نابودی کشاندند.

این مقام مسئول با انتقاد از عرضه برخی گونه‌های خارجی همچون تیلاپیا با قیمت‌های بسیار بالا در فروشگاه‌ها گفت: علی رغم آن که تیلاپیا در دنیا به ماهی فقرا معروف است، اما به سبب سود شیرین واردات مجوز‌های بی رویه‌ای در خصوص واردات این محصول داده شده است که این امر به معنای ایجاد اشتغال مولد و پایدار برای کشور چین است.

او درباره اینکه آیا عرضه ماهی خارجی با پست‌های هوایی از دیگر کشور‌ها به ایران را تأیید می‌کنید؟ اظهار کرد: بنده اطلاعی از این موضوع ندارم و نمی‌توانم آن را تأیید یا تکذیب کنم، هرچند بسیاری از کشور‌های پیرامون که با ما دشمنی دارند به هر شکلی می‌خواهند فرهنگ ما را تغییر دهند و حال ممکن است از طریق فروشگاه‌های اینترنتی واردات برخی ماهی‌ها یا صدف خوراکی که مصرف آن در کشور ممنوع است از این طریق انجام شود و بعضاً برخی افراد قیمت بالایی را برای خرید آن پرداخت کنند.

مدیرعامل اتحادیه تکثیر، پرورش و صادرات آبزیان ادامه داد: در شرایطی که دشمن از هر ابزاری استفاده می‌کند تا به کشور ضربه بزند و به عبارتی دیگر فرهنگ ما را تغییر دهند از این رو انتظار می‌رود دستگاه‌های ذی ربط بر این امر نظارت کافی داشته باشند و از فروش ماهیان غیر خوراکی و حرام از طریق فروشگاه‌های اینترنتی یا برخی فروشگاه‌های شمال شهر جلوگیری کنند.

قیمت هر کیلو سالمون نروژ در فروشگاه‌ها بالای ۳۰۰ هزار تومان است

آرش نبی‌زاده مدیرعامل اتحادیه تعاونی ماهیان سردآبی با انتقاد از واردات تیلاپیا به کشور اظهار کرد: با توجه به تولید اینگونه ماهی در کشور واردات آن به سبب حمایت از تولید داخل و جلوگیری از نابودی تولیدکنندگان باید ممنوع شود.

او افزود: با توجه به افزایش هزینه‌های تولید بر داخل و عدم رقابت کالای تولید داخل با مشابه وارداتی، واردات تیلاپیا باید ممنوع اعلام شود چراکه این امر می‌تواند به تولید تیلاپیا و قزل آلا ضربه مهلکی بزند.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی ماهیان سردآبی درباره آخرین وضعیت فروش برخی گونه‌های خارجی با قیمت بالا در برخی فروشگاه‌ها بیان کرد: هم اکنون برخی گونه‌های آبزی همچون سالمون نروژ در کشور به سبب شرایط خاص پرورش در آب شور و اقیانوسی در کشور تولید نمی‌شود از این رو سالانه ۴۰۰ تا ۵۰۰ تن از این محصول به کشور وارد می‌شود و هر کیلو با قیمت ۳۰۰ تا ۳۲۰ هزار تومان در فروشگاه‌ها عرضه می‌شود و از آنجا که درصد محدودی از افراد این ماهی را مصرف می‌کنند واردات آن تأثیری در بازار داخل ندارد.

او ادامه داد: واردات تیلاپیا به بازار داخل به سبب آن که قیمت آن در مقایسه با مشابه داخلی پایین‌تر است توجیه اقتصادی ندارد و بعضاً می‌تواند منجر به زیان تولیدکنندگان قزل آلا و تیلاپیا شود که مسئولان امر با استفاده از هر ابزاری باید واردات آن به داخل کشور را ممنوع کنند.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی ماهیان سردآبی با انتقاد از عرضه محصولات حرام گوشت در برخی فروشگاه‌های اینترنتی گفت: اگرچه عرضه کالا‌های حرام گوشت همچون صدف ارتباطی به اتحادیه ندارد، اما دستگاه‌های نظارتی باید برخورد جدی با متخلفان داشته باشند.

واردات تیلاپیا و برخی گونه‌های دیگر از مسیر‌ها قاچاق در حال انجام است

روح اله فرهی مدیرعامل اتحادیه ماهیان سردآبی با اشاره به اینکه واردات تیلاپیا معضل بزرگی برای تولیدکنندگان داخل به شمار می‌رود اظهار کرد: طی سال‌های ۹۶ و ۹۷ که موضوع نوسانات نرخ ارز نبود، واردات بی رویه و بی حد و حصر تیلاپیا معضل بزرگی برای تولید کنندگان ماهیان مشابه در داخل به شمار می‌رفت که سال گذشته نوسانات نرخ ارز وقفه‌ای در واردات این محصول ایجاد کرد.

مدیرعامل اتحادیه ماهیان سردآبی افزود: اخیراً ماهی تیلاپیا و برخی گونه‌های دیگر که حجم آن چندان بالا نیست از مسیر‌های غیرقانونی وارد کشور می‌شوند که سازمان شیلات به عنوان متولی امر باید پاسخگوی این موضوع باشد.

فرهی با انتقاد از این مسئله که برخی گونه‌های خارجی همچون تیلاپیا با قیمت‌های بالایی در فروشگاه‌ها عرضه می‌شوند بیان کرد: این موضوع یکی از معضلات بزرگ تولیدکنندگان ماهیان سردآبی در کشور به شمار می‌رود و علی رغم اعتراض‌های مکرر همچنان واردات آن در حال انجام است ضمن آن که برخی گونه‌های خارجی همچون فیله سالمون نروژ با قیمت‌های ۲۵۰ تا ۳۰۰ هزار تومان و در برخی موارد بالاتر از این قیمت در فروشگاه‌های اینترنتی و سایر فروشگاه‌های شمال شهر عرضه می‌شود.

مدیرعامل اتحادیه ماهیان سردآبی در پایان تصریح کرد: با وجود پتانسیل‌های بالای تولید آبزیان در کشور بار‌ها اعلام کرده‌ایم که نیازی به واردات نداریم، اما بنابر آمار سال گذشته ۱۰ هزار تن سالمون نروژ وارد کشور شد در حالیکه واردات آن هیچگونه توجیه اقتصادی نداشت و خلاف سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است، مسئولان سازمان شیلات باید در این زمینه پاسخگو باشند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار