کد خبر: 975193
تاریخ انتشار: ۰۶ آبان ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۳
پروفسور «شیرین هانتر» استاد دانشگاه جورج تاون امریکا گفت: «تشکر از ترکیه و عراق از سوی ترامپ بیشتر جنبه تبلیغاتی دارد. طنز تلخ در این است که سال‌ها ترکیه از داعش حمایت می‌کرد در حالیکه ایران با آن می‌جنگید. اما نه عراقی‌ها و نه غربی‌ها از زحمت و هزینه ایران قدردانی نکردند.»
سرویس بین الملل جوان آنلاین: صبح دیروز یکشنبه یک مقام دولت آمریکا اعلام کرد که نیرو‌های عملیات ویژه این کشور علیه «ابوبکر البغدادی» سرکرده فراری گروه تروریستی داعش دست به عملیات زده اند. در همین راستا، نشریه نیوزویک نیز اعلام کرد طبق اطلاعات دریافتی خود از یک مقام ارتش آمریکا، البغدادی در این عملیات به هلاکت رسیده است.

گفته می‌شود که این عملیات در استان ادلب در شمال غربی سوریه و متعاقب دریافت اطلاعات موثق انجام شده است. از سوی دیگر، وزارت دفاع ترکیه امروز یکشنبه با انتشار بیانیه‌ای در توئیتر ادعا کرد که پیش از عملیات دیشب آمریکا در ادلب، تبادل اطلاعات و هماهنگی‌های لازم میان مقامات نظامی ترکیه و آمریکا صورت گرفته است! در این بیانیه ادعا شده است: پیش از عملیات دیشب ایالات متحده آمریکا در ادلب، تبادل اطلاعات و هماهنگی‌های لازم میان مقامات نظامی صورت گرفته است.

در همین ارتباط، «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا سخنرانی را ترتیب داد. او در این خصوص گفت: «ابوبکر البغدادی در یک تونل در حالیکه مورد تعقیب بود، جلیقه انفجاری خود را منفجر کرد. آزمایش دی‌ان‌ای، هویت او را تائید کرد. شناسه دی ان اِی او را با خود آوردند و پس از آزمایش این موضوع در محل عملیات و نیز در مرکز استقرار از هویت او اطمینان یافتند».

ترامپ ادامه داد: «بغدادی بزدلانه کشته شد. امروز روز بزرگی برای جهان است. از همه کشور‌ها و گروه‌ها و نهاد‌هایی که به ما کمک کردند، تشکر می‌کنم. از سربازان ویژه آمریکا برای این عملیات تشکر می‌کنم. جهان امروز با کشتن ابوبکر البغدادی به یک مکان امن‌تر تبدیل شده است». وی گفت: «در چند هفته گذشته البغدادی را زیر نظر داشتیم. نظامیان ما با ۸ فروند بالگرد در آنجا فرود آمده و در دیوار ساختمان سوراخی را ایجاد کردند؛ آن‌ها نمی‌توانستند از در وارد شوند؛ چون مین گذاری شده بود».

در این ارتباط گفتگویی با پروفسور «شیرین هانتر» استاد دانشگاه جورج تاون امریکا و عضو شورای روابط خارجی آمریکا انجام شده است که در ادامه می‌خوانید.

*آمریکا اعلام کرد که ابوبکر البغدادی را در ادلب کشته است و ترامپ نیز این خبر را تایید کرد و از ترکیه و عراق و کرد‌های سوریه که در این عملیات به آمریکا کمک کرده بودند تشکر کرد. با توجه به تضعیف داعش در عراق و سوریه، خبر کشته شدن البغدادی چقدر در راستای اهداف تبلیغاتی ترامپ می‌تواند مؤثر باشد؟

کشتن البغدادی تا اندازه‌ای برای مقابله کردن با عکس العمل انتقادی به خروج نیرو‌های امریکا از سوریه بوده است یکی از انتقادات این بود که با خروج نیرو‌های امریکایی داعش در سوریه دوباره قوی می‌شود.

ترامپ می‌خواهد نشان دهد که این چنین نخواهد شد. تشکر از ترکیه و عراق هم بیشتر جنبه تبلیغاتی دارد. طنز تلخ در این است که سال‌ها ترکیه از داعش حمایت می‌کرد در حالیکه ایران با آن می‌جنگید. اما نه عراقی‌ها و نه غربی‌ها از زحمت و هزینه ایران قدردانی نکردند.

*آیا کشته شدن البغدادی توسط آمریکا می‌تواند دستاورد مهمی برای ترامپ در راستای محتمل شدن پیروزی وی در انتخابات ریاست جمهوری به شمار رود؟

به نظر من وقتی که زمان انتخابات ریاست جمهوری برسد، مسئله کشته شدن البغدادی فراموش شده و تاثیری بر پیروزی یا شکست رئیس جمهور ترامپ نخواهد داشت.

*ترامپ از کرد‌های سوریه که در این عملیات به آمریکا کمک کرده بودند تشکر کرد. این همکاری چگونه با رویکرد اخیر ترامپ در خصوص کرد‌های سوری در شمال سوریه قابل جمع است؟

اصولا کشور‌ها و یا اقوام نباید نه ازخشم قدرت‌های بزرگ بیش از اندازه بترسند و نه دل به تشکر‌ها و دیگر اظهارات دوستانه آن‌ها ببندند. همینطور که مشهور است قدرت‌های بزرگ نه دوست دائمی دارند و نه دشمنان دائمی.

آن‌ها همیشه منافع خود را دنبال می‌کنند گرچه رفتار خود را با توسل به آرمان‌هایی نظیر حقوق بشر و یا حمایت از آزادی ملت‌ها و اقوام توجیه می‌کنند.

امریکا از کرد‌ها تا آن وقت حمایت می‌کند که به نفع خودش باشد و وقتی دیگر نتواند از آن‌ها استفاده‌ای کند رهایشان می‌کند. بقیه قدرت‌های بزرگ هم همین رفتار را دارند. اصلا این خاصیت قدرتمداری است.

*در حالی ترامپ فاتحانه خبر کشته شدن البغدادی را اعلام کرد که یکی از دلایل اصلی شکل گیری و فعالیت گروه‌های تروریستی در منطقه خاورمیانه حضور نیرو‌های خارجی از جمله آمریکایی هاست تا آن‌ها را از سرزمین مسلمانان بیرون کنند. بر این اساس زمینه فعالیت گروه‌های تروریستی در خاورمیانه که حضور آمریکا در این منطقه است کماکان وجود دارد؛ لذا کشته شدن ابوبکر البغدادی خبری است که بیشتر جنبه تبلیغاتی خواهد داشت. ارزیابی شما از این موضوع چیست؟

مرگ البغدادی ریشه داعش را که نتیجه افکار تکفیری منشعب از وهابیت و از هم گسستن نظام داخلی کشور‌ها در نتیجه تشدید اختلافات منطقه‌ای ناشی از جنگ است را از بین نخواهد برد. تا مشکلات اصلی حل نشود صد‌ها البغدادی جدید ممکن است ظهور کند.

به عقیده من کشور‌ها در مبارزه با تروریسم صادق نیستند. علت این است که بسیاری از کشور‌ها از گروه‌های تروریستی استفاده ابزاری می‌کنند. در دو دهه اخیر مبارزه با تروریسم بهانه‌ای شده است برای اقدامات نظامی یکجانبه.

هر کشوری تروریست‌ها را به بد و خوب تقسیم می‌کند. یک گروه ممکن است از طرف یک کشور به عنوان تروریست شناخته شود در حالیکه کشور دیگری آن را نیروی آزادی و استقلال طلب بنامد.

خود داعش هم در ابتدا به عنوان ابزاری برای مقابله با گروه‌های شیعی در عراق و با ایران به وجود آمد. متاسفانه تقریبا همه کشور‌ها در مقطعی از این گروه‌ها به عنوان ابزار سیاست خارجی خود استفاده می‌کنند.
منبع: مهـــر
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار