کد خبر: 974310
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۸ - ۰۵:۲۷
با اینکه گروه‌های جهادی در بسیاری از مناطق محروم و کم‌برخوردار حضور داشته و به ارائه خدمت پرداخته و می‌پردازند، اما وقوع حوادث غیرمترقبه مانند سیل، زلزله و... بیانگر بیداری و آماده بودن آن‌ها برای خدمت‌رسانی در هر لحظه و زمان و مکان است.
سيداحمد هاشمی اشكا
سرويس ايران جوان آنلاين:‌ فعالیت‌های گروه‌های جهادی در کل کشور در راستای اقدامات کلی بسیج سازندگی کشور است. گروه‌هایی که با اعزام به مناطق محروم و کم‌برخوردار کشور، رفع مشکلات و توجه به نیازهایشان را در دستور کار قرار دادند و بی‌وقفه در جهت ساماندهی به آن در تلاش و اقدامند. حالا رئیس سازمان بسیج سازندگی کشور هم از فعالیت ۱۲ هزار کارگروه جهادی در سراسر کشور خبرمی‌دهد و تأکید می‌کند وظیفه بسیج سازندگی، گسترش دادن گروه‌های جهادی و سوق دادن آن‌ها به سوی خدمت به دیگران است.

در حال حاضر گروه‌های جهادی به دو بخش تقسیم می‌شوند که یکی از آن‌ها گروه‌های مهاجر و قشری هستند که باید نهایت تخصص را داشته باشند. بر همین اساس گروه جهادی مهاجر باید از بودجه فاصله بگیرند و به این درک برسند که قرار نیست بسیج سازندگی تصدی‌گری گروه‌های جهادی را بر عهده داشته باشد. گروه‌ها باید خوداتکایی را بیاموزند تا در مهاجرت با مشکل مواجه نشوند. این گروه جهادی باید در سایر اماکن مستقل باشد و بتواند به صورت خودساخته به سایرین کمک برساند.

اما گروه دوم مهاجرتی نیستند، جمعی از افراد در یک محل به عنوان گروه خدمت‌رسان قصد کمک به بیماران، خانواده شهدا و نظایر این افراد را دارند. هر چند نظام‌نامه‌ای از سوی بسیج سازندگی ابلاغ شده و مجامع نیز شکل گرفته است ولی در بسیاری از شهرستان‌ها هنوز این گروه‌های جهادی پذیرفته نشدند. در همین رابطه رئیس بسیج سازندگی کشور با بیان اینکه در حال حاضر وضعیت بسیار خوب شده و بهبود یافته است و بخش عظیمی از افراد جذب گروه‌های جهادی و خدمت‌رسان شدند، می‌گوید: «این امر شبکه‌ای غیررسمی را برای پذیرفتن مأموریت افراد تشکیل می‌دهد و آموزش، نظارت، شکل‌دهی و نظایر این موارد بر عهده مجمع جهادگران است. باید جهادگران واکنشی سریع به حوادث داشته باشند.»

محمد زهرایی معتقد است برخی از مسئولان و افرادی که در جامعه در جایگاه تصمیم‌گیری قرار دارند هنوز گروه‌های جهادی را باور ندارند.
این مسئول می‌افزاید: «مسئولان سازندگی نواحی باید از جنس مردم باشند. ۱۰ هزار کارگاه مقاومتی اقتصادی در سال برگزار می‌شود. چند درصد از این افراد از اعضای کارگروه‌های مذکور بودند؟ ۱۰۰ هزار نفر در سال به صورت تخصصی آموزش می‌بینند که تعداد کارکنان کارگروه‌های جهادی نسبت به سایر افراد اندک بود. باید اعضای جهاد سازندگی مانند اتمسفر در کشور فعال باشند.»

وی با تأکید بر اینکه بالغ بر ۳ هزار طلبه و روحانی در سیل وظایف خود را انجام دادند و جوانان همیشه پای کار بودند، تصریح می‌کند: «پیش از تشکیل برنامه بسیج و سپاه در سیل ۵ هزار و ۳۰۰ گروه جهادی در مرحله نخست و بالغ بر هزار نفر نیز در مرحله دوم فعال بودند، به طور کلی بالغ بر ۱۰۰ هزار نفر در خدمت‌رسانی به سیل‌زدگان فعال بودند.»

فعالیت ۱۲ هزار کارگروه جهادی
با اینکه گروه‌های جهادی در بسیاری از مناطق محروم و کم‌برخوردار حضور داشته و به ارائه خدمت پرداخته و می‌پردازند، اما وقوع حوادث غیرمترقبه مانند سیل، زلزله و... بیانگر بیداری و آماده بودن آن‌ها برای خدمت‌رسانی در هر لحظه و زمان و مکان است.
بار‌ها شاهد بروز سیل و نظایر این حوادث در جامعه بوده‌ایم که اثرات مخربی بر جای گذاشته است. مهم‌تر از آن حضور گروه‌های جهادی در این مناطق بوده است. حال چنین به نظر می‌رسد که گروه‌های جهادی برای آمادگی داشتن جهت خدمت‌رسانی در هر لحظه باید حتماً انسجام یابند و در دسته‌های ویژه‌ای قرار گیرند. کاری که شورا‌ها می‌توانند کمک شایانی برای به هدف رسیدن آن کنند و جهادگران را یاری نمایند.

البته رئیس بسیج سازندگی کشور هم این شیوه و روش را می‌پسندد و با بیان اینکه در این وضعیت شبکه‌های جهادی به دو دسته درون و برون جهادی تقسیم می‌شوند، می‌گوید: «گروه‌های جهادی در صورت شبکه‌سازی از نوع ارتباطی و کلامی می‌توانند قدرت خود را افزایش دهند. شفاف‌سازی باید در دستور کار قرار گیرد؛ چراکه این امر به عنوان محور شناخته شده است و در صورت رعایت آن می‌توان به شکل بهتری وضعیت را کنترل کرد.» وی با اشاره به ۱۲ هزار کارگروه جهادی که در کشور فعال هستند، بیان می‌کند: «۷۴۰ گروه از آن‌ها به صورت ویژه فعالیت می‌کنند، تعدادی گروه جهادی فعال در استان‌های مختلف وجود دارد که از ارگان‌های مختلفی کمک می‌گیرند و در نهایت به عموم خدمت‌رسانی می‌کنند. وظیفه بسیج سازندگی، گسترش دادن گروه‌های جهادی و سوق دادن آن‌ها به سوی خدمت به دیگران است.»
به گفته زهرایی گروه‌های جهادی قصد ارائه خدمات صحیح را دارند، اما درست بودن اولویت‌بندی و خدمات آن‌ها هنوز قطعی نشده است،

شهادت ۲۴ جهادگر در مأموریت‌های جهادی
با توجه به افزایش خدمات گروه‌های جهادی و خدمات آن‌ها در عرصه‌های مختلف حالا چنین استنباط می‌شود که حتماً باید سازمان‌ها و نهاد‌هایی که از آن‌ها حمایت می‌کنند به نتایج کار آن‌ها نمره‌ای دهند و آن‌ها را تأیید کنند تا امور به خوبی پیش رود. آنطور که بسیج سازندگی اعلام کرده است، ۲۸ درصد فعالیت گروه‌های جهادی در بخش عمرانی است، اما در ابتدا امور عمرانی کارگروه‌ها ذکر می‌شود و بعد اقدام به عمل.

رئیس سازمان بسیج سازندگی کشور هم تأکید می‌کند که تراز گروه‌های جهادی امور ملی است و می‌گوید: «به عنوان مثال تعداد کثیری در سه روز واکسیناسیون شدند. همچنین هزار و ۷۰۰ خانه برای سیل‌زدگان در طول چهار ماه بازسازی شدو مسئولان خدمات اجرایی حضور عموم در خدمات جهادی را باور ندارند.» زهرایی ادامه می‌دهد: «به فرموده مقام معظم رهبری، گروه‌های جهادی راهی که در پیش گرفتند را ادامه دهند، فکر کنند و امور خود را با فکر پیش ببرند، بسیاری از افراد از خدمتگزاری محروم هستند و توفیق خدمت‌رسانی به مردم را ندارند، به عبارتی ۹۰ درصد از جوانان امروز از توفیق خدمت به سایرین محروم هستند که باید با گفتمان‌های عمومی آن‌ها را جذب کرد.» به گفته این مسئول، امور جهادی باید در محیط‌های خانوادگی، دانشگاه‌ها، دانشکده‌ها و اماکن عمومی افزایش یابد. گروه‌های جهادی مختلفی وجود دارند که برخی از آن‌ها به سایر کشور‌ها برای کمک به محرومان حضور می‌یابند و برخی نیز به همسایه خود کمک می‌رسانند و نکته مهم‌تر اینکه تاکنون ۲۴ نفر در مأموریت‌های جهادی به شهادت رسیدند. جوانان باید ثبات قدم و عدم لغزش در این مسیر را اولویت امور جهادی خود قرار دهند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار