کد خبر: 973343
تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۳۹۸ - ۲۳:۲۶
خادم حرم سیدالشهدا و مسئول گروه جهادی «اجتماع‌القلوبه» در گفتگو با «جوان»:
خادم حرم امام حسین (ع) با طرح این سؤال که افرادی که به پیاده‌روی اربعین می‌روند اثر این حضور و شور حسینی چقدر در طول سال برایشان می‌ماند؟ می‌افزاید: «باید کاری کرد این تحولی که در پیاده‌روی اربعین برای ما حاصل می‌شود ماندگار شود و برای این ماندگاری با هم یک هم‌عهدی داشته باشیم»
زهرا چیذری
سرویس زنان جوان آنلاین: یک گروه خودجوش مردمی که اعضایش همگی به گونه‌ای در حوزه فعالیت‌های مذهبی و فرهنگی حضور دارند؛ حافظ قرآن، طلبه حوزه، معلم و... اعضای این گروه را تشکیل می‌دهد. گروه جهادی «اجتماع القلوبه» که همگی با هم دوست و هم‌محله‌ای هستند یک ویژگی مشترک دیگر نیز دارند؛ دو زبانه بودن و تسلط به دو زبان فارسی و عربی. این افراد از ایرانیانی هستند که در گذشته مجاور حرم امیر‌المؤمنین شده و در زمان حکومت صدام به وطن بازگشته‌اند و همین ویژگی هم موجب شده است با شناخت فرهنگ و زبان دو کشور بتوانند نقش مؤثری در حماسه اربعین ایفا کنند و بسیاری از آن‌ها افتخار خادمی حرم سیدالشهدا را در ایام اربعین دارند. اربعین امسال، اما این گروه جهادی برنامه‌های ویژه‌ای دارند و تصمیم گرفته‌اند برای افزایش وحدت زائران اربعین یک کار ویژه انجام دهند؛ حرکتی که هدفش حدیثی از امام زمان (عج) با این مضمون است که «اگر شعیان ما در راه خدا با هم همدل شوند مرا خواهند دید.»

بی‌تردید پیاده‌روی در مسیر ۸۰ کیلومتری نجف اشرف تا کربلای معلی قدم گذاشتن در مسیر عشق است؛ مسیری که ارزش قدم نهادن در آن از مبدأ و مقصد اگر بیشتر نباشد کمتر نیست. پیاده‌روی اربعین خودش مقصود است و کسانی که قدم در این مسیر می‌گذارند به مقصد رسیده‌اند. اما در این بین هستند کسانی که برای ماندن در این مسیر رسیدن به حسین (ع) و قدم برداشتن در کنار حضرت ولیعصر (عج) برنامه‌هایی دارند تا جاده نجف به کربلا را به جاده انتظار و ظهور پیوند بزنند. در این میان گروه «اجتماع القلوبه» به عنوان یک گروه مردمی با حضور خادمان حرم سیدالشهدا در ایام اربعین حسینی تلاششان این است تا حماسه اربعین را برای تمام طول سال ماندگار کنند.

برای ماندگاری این شور حسینی
برای ماندگار شدن این شور حسینی فاطمه مومن مسئول این گروه درباره فعالیت‌هایشان به «جوان» می‌گوید: «ما می‌خواهیم کاری کنیم که بیشترین تأثیر را روی خود ما داشته باشد. به همین دلیل هم در طول سال جلسات هفتگی برگزار می‌کردیم. در اربعین و در موکب هم بنا داریم کار‌هایی برای کودکان انجام دهیم که شامل نمایش عروسکی، قصه‌گویی و تهیه بسته‌های فرهنگی می‌شود و هدف از تمامی این کار‌ها هم این است که با هم مهربان‌تر باشیم و بتوانیم کنار همدیگر در راه خدا قدم بر داریم.»

خانم مومن با طرح این سؤال که افرادی که به پیاده‌روی اربعین می‌روند اثر این حضور و شور حسینی چقدر در طول سال برایشان می‌ماند؟ می‌افزاید: «باید کاری کرد این تحولی که در پیاده‌روی اربعین برای ما حاصل می‌شود ماندگار شود و برای این ماندگاری با هم یک هم‌عهدی داشته باشیم.»
وی درباره کار‌های فرهنگی که بناست برای بزرگسالان انجام شود، بیان می‌کند: «نامه‌هایی با مضمون عهد و پیمانی با امام زمان تدارک دیده‌ایم و امسال این نامه‌ها بین زوار در موکب پخش می‌شود و در عین حال با ارائه خدماتی و با ارتباط چهره به چهره می‌خواهیم این ارتباط و دوستی ماندگار شود.»

حب‌الحسین اجننی
فاطمه مومن به واسطه تسلطش به زبان فارسی و عربی توانسته است سعادت خدمت در حرم امام حسین را در ایام اربعین حسینی به دست آورد. وی درباره حضورش در حماسه اربعین اینگونه توضیح می‌دهد: «چندین سال است ما در این مراسم حضور داریم. در سال‌های اول تنها در مراسم پیاده‌روی حضور داشتیم، اما از سال دوم بود که قسمتمان شد تا خادم حرم شویم.»

خانم مومن خاطرات زیادی از حضورش به عنوان خادم زوار در اربعین دارد، اما وقتی بناست تا برجسته‌ترین خاطره‌اش را برای ما بگوید این خاطره را انتخاب و روایت می‌کند: «یک بار روز اربعین من خادم مقابل ضریح بودم. برای زیارت، ما زائران را چند قسمت می‌کردیم و گاهی چند ساعت طول می‌کشد تا زوار به ضریح برسند. در این مسیر خانم بسیار مسنی را دیدم که حالش چندان خوش نبود و حسابی عرق کرده و خسته شده بود. به او گفتم راه را باز کنم تا بیایی بیرون؟ گفت یعنی می‌خواهی مرا ببری کنار ضریح؟ گفتم نه شما خسته شدید و می‌خواهم از صف بیرون بیایید. وقتی این‌را گفتم با یک حال خاصی گفت: «حب الحسین اجننی» یعنی عشق حسین مرا دیوانه کرده است. طوری این جمله را گفت که من هیچ وقت فراموش نمی‌کنم و این خیلی روی من تأثیر گذاشت.»

معجزه الفت میان قلوب عاشقان حسینی
خاطره دیگر خانم مومن از دیدار پر مهر و الفت قلوبی است که در بین‌الحرمین بین یک آقای ایرانی و یک خانواده عرب اتفاق می‌افتد. به گفته وی مرد ایرانی که به شکلی دست و پا شکسته چند کلمه‌ای عربی یاد گرفته بود به سمت آن خانواده می‌رود و با در آغوش کشیدن پدر خانواده از مهمان نوازی و همراهی آن‌ها با زائران اربعین تشکر می‌کند که این کار صحنه‌ای زیبا از حضور زائران از کشور‌های مختلف و الفت میان قلوب عاشقان حسینی را به تصویر می‌کشد.
این بانوی خادم در رابطه با تفرقه‌افکنی‌هایی که از سوی رسانه‌های مغرض اتفاق می‌افتد، تصریح می‌کند: «به هر حال تنش‌هایی بین مردم کشور خودمان هم ممکن است اتفاق بیفتد، اما در عین حال ما باید خیلی هوشیارتر باشیم. به همین دلیل و برای فرهنگ‌سازی ما حتی در نمایش‌های عروسکی‌مان این موضوع را گنجانده‌ایم که باید چه کار کنیم که بین ایرانی‌ها و عراقی‌ها اختلاف نیفتد، اما در مجموع فضای کلی بر مبنای الفت و محبت است و اینگونه حواشی بسیار کمرنگ دیده می‌شود.»

ضرورت حضور خانوادگی در حماسه اربعین
از خانم مومن می‌پرسیم به عنوان بانویی که همه ساله در مراسم اربعین حضوری فعال داشته و از پیاده‌روی گرفته تا فعالیت‌های فرهنگی در موکب‌ها و مسیر و خادمی در حرم، درباره حضور بانوان در مراسم اربعین می‌گوید: «این حضور خیلی ضروری است و اتفاقاً لازم است تا طبق سفارش برخی چهره‌ها از جمله آقای پناهیان این سفر را به صورت خانوادگی رفت.» وی در پاسخ به برخی افراد که منتقد و مخالف حضور بانوان در این مراسم هستند، می‌گوید: «بعضی افراد از دور ایستاده‌اند و قضاوت می‌کنند، اما اگر خودشان با خانواده در این حرکت حضور پیدا کنند می‌بینند که هیچ‌یک از نگرانی‌هایی که آن‌ها دارند درست نیست. به طور نمونه بحث اختلاط زن و مرد مطرح می‌شود در حالی که در «مشایی» یا همان مسیر پیاده‌روی اصلاً چنین چیزی مطرح نیست و مسیر باز است. شاید در نزدیک حرم و در روز اربعین شلوغی زیادی باشد که یک خانم مجبور نیست روز اربعین به حرم برود.»
وی با تأکید بر اینکه دستاورد اصلی این سفر در مسیر است، می‌افزاید: «در این مسیر حضور امام زمان (عج) به خوبی احساس می‌شود و بسیار زنده و پویاست.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر