کد خبر: 971193
تاریخ انتشار: ۰۸ مهر ۱۳۹۸ - ۰۳:۴۳
سبز ماندن عزم ملی می‌خواهد
بیشتر زباله‌های خانگی در دسته‌بندی خشک قرار می‌گیرد. کاغذ و مقوا یکی از موارد خشک است که قابلیت بازیافت دارد؛ انواع روزنامه، مجله، کتاب، دستمال کاغذی، عکس، بسته‌های کاغذی شیر و آبمیوه و...
سرویس سبک زندگی جوان آنلاین: به همه محیط‌هایی که در آن‌ها زندگی جریان دارد محیط‌زیست گفته می‌شود؛ مانند خانه، خیابان، شهر، دریا، جنگل و....
مجموعه‌ای از عوامل فیزیکی خارجی و موجودات زنده که با هم در کنش هستند، محیط‌زیست را تشکیل می‌دهند و بر رشد و نمو و رفتار موجودات تأثیر می‌گذارند. حفاظت از محیط‌زیست در قرن بیست‌ویکم به عنوان یکی از هشت هدف توسعه هزاره و یکی از سه پایه توسعه پایدار شناخته می‌شود.
زیستگاه‌های جهان شامل آب، خاک، دریا و هواست که انسان امروزی به سرعت در تخریب و وخامت اوضاع طبیعی آن‌ها مؤثر است. گاز‌های گلخانه‌ای در حال گسترش است و پیمان کیوتو در سال ۱۹۹۷ کشور‌های صنعتی را متعهد کرد که ظرف ۱۰ سال نسبت به کاهش پنج درصدی گاز‌های گلخانه‌ای اقدام کنند.
محیط‌ زیست و تمام بحث‌های وابسته به آن جدی و تخصصی‌تر از آن است که بتوان در سبک زندگی به آن پرداخت. آدم خودش را می‌خواهد و کارشناس متبحری که به تمام علوم‌زیستی واقف باشد. بهانه طرح این بحث این است که با توجه به تغییرات جدی زیست محیطی که در جهان در حال وقوع است، ما به عنوان یک شهروند چگونه می‌توانیم در کاهش این خطرات مؤثر باشیم؟ چگونه می‌توانیم با تغییر در رفتار‌های اجتماعی و شخصی، حال زمین و محیط پیرامون را بهتر کنیم. کافیست در رفتارهایمان تجدیدنظر کنیم و مهم‌ترین دغدغه زیستی این روزها، مسئله بازیافت است. 

قدیمی‌ها استاد قناعت و بازیافت بودند

زباله‌ها هر روز به حجمشان افزوده و تهدیدشان برای آلودگی هوا و خاک جدی‌تر می‌شود! کشور‌های صنعتی رو به صنعت طلای کثیف آوردند. همان زباله‌هایی که ما بدون فوت وقت در سطل‌ها رها می‌کنیم می‌تواند طی یک فرایند علمی و پرهزینه دوباره به چرخه تولید بازگردد و دوره تجدید‌ناپذیری و تخریب زمین را به تعویق بیندازد. آموزش هر یک از ما برای بازیافت خانگی می‌تواند نقش مهمی در کاهش اثرات مخرب داشته باشد. قدیمی‌ها این کار را خوب بلد بودند. اهل قناعت بودند و عادت به دور ریختن نداشتند و هر چیزی را برای استفاده در شرایط مبادا نگاه می‌داشتند. شاید به همین دلیل بود که انباری هر یک از مادربزرگ‌ها شعبه کامل یک سمساری بود و همه چیز از شیر مرغ تا جان آدمیزاد در آن پیدا می‌شد. هیچ لباسی را تا مجبور نبودند در کیسه زباله نمی‌ریختند.

آیا حال طبیعت مناظر شما خوب است؟

زنی را می‌شناسم که تمام پیت‌های روغن نباتی را به جای گلدان در حیاط خانه‌اش استفاده می‌کند و اعتقادش بر این است که املاح پیت باعث رشد بهتر گیاه می‌شود. دورش را کاغذ کادو می‌پیچد و فضای حیاط را با کمترین امکانات زیبا می‌کند. او برگ‌های باغچه را به جای کود استفاده می‌کند و ته‌مانده‌های موز و چای را پودر و پای گلدان‌ها می‌ریزد. این شیوه‌های ساده او را تبدیل به قطب اصلی تولید و پرورش گل در فامیل کرده است. او حتی توی لپ‌لپ‌های بزرگ نوه‌هایش که شکل جوجه هستند گل کاشته و توی سبد‌های پلاستیکی میوه بذر بنفشه می‌کارد. فکرش را بکنید زباله‌ها را محکوم به زیبایی می‌کند و طبیعت را جان می‌بخشد. او تمام لباس‌های کهنه و پارچه‌های دورریز را برای تابستان نگه می‌دارد. با آن کیسه‌هایی برای انگور‌ها می‌دوزد و آن را روی داربست‌ها به تن انگور‌های درخشان می‌پوشاند. شب چله انگور توی سفره یلدا خوردن دارد. حتماً حال طبیعت کنار او خوب است که درخت‌هایش انجیر‌های خوشمزه دارد و گل‌هایش بهار و زمستان شاداب است. آیا حال طبیعت در کنار شما خوب است؟

هنرهایمان را برای حفظ محیط‌ زیست رو کنیم

هر سال در مدارس طرح برگزاری نمایشگاه با وسایل دورریختنی اجرا می‌شود و دانش‌آموزان یاد می‌گیرند وسایل دورریختنی و بلااستفاده را تغییر کاربری بدهند و دوستی با طبیعت را بیاموزند. رقابت سبب شده تا آن‌ها بتوانند خلاقانه شیوه‌های نوینی را ایجاد کنند. گاهی این ابداع‌ها می‌تواند سیمای شهر را دگرگون کند. به عنوان مثلاً کاشت گل در لاستیک‌های خودرو‌ها که اگر رنگ و گل‌های زیبایی در آن کاشته شود می‌تواند به جای ضرر به طبیعت، معکوس عمل کند. اگر قوطی‌های نوشابه به دیوار آویخته و در آن گل‌های آویز کاشته شود می‌تواند دیوار‌های سنگی و بتنی شهر را دیدنی‌تر کند. بانوان راه‌های جذابی برای دورریختنی‌ها دارند و تا پارچه و کاغذ و خرت و پرت داشته باشند، هنر‌های جدید برای استفاده از آن‌ها رو می‌کنند.

تولد بازیافت در محل تولد زباله‌ها

اولین چرخه بازیافت در خانه‌ها شکل می‌گیرد. محل تولد زباله‌ها!
باید زباله‌های‌تر و خشک را تفکیک کنید. هر کدام از آن‌ها را در نایلون‌های جدا قرار دهید.
بیشتر زباله‌های خانگی در دسته‌بندی خشک قرار می‌گیرد. کاغذ و مقوا یکی از موارد خشک است که قابلیت بازیافت دارد؛ انواع روزنامه، مجله، کتاب، دستمال کاغذی، عکس، بسته‌های کاغذی شیر و آبمیوه و....
پلاستیک‌ها دسته دوم زباله خشک هستند. مانند روکش‌ها و کیسه‌های پلاستیکی، ابر اسفنج و هر گونه وسیله پلاستیک.
دسته سوم فلزات هستند. انواع قوطی‌های فلزی، کنسرو، رب و وسایل فلزی آشپزخانه، شیرآلات، توری‌های فلزی، انواع وسایل از جنس مس، چدن، آهن و فویل‌های آلومینیومی.
دسته دیگر انواع ظروف شیشه‌ای، لامپ‌های ساده و فلورسنت، سرامیک چینی، بلور و....
دسته آخر هم منسوجات و چرم است که شامل انواع لباس‌های کهنه و پارچه‌های مستعمل می‌شود؛ انواع کیف و کفش و وسایل چرمی و....

حالا کافی است آن‌ها را در جعبه جدا کنار بالکن قرار دهید. سپس آن‌ها را به نزدیک‌ترین شعبه غرفه‌های بازیافت شهرداری ببرید و تحویل بدهید. این تفکیک پنج‌گانه را خودشان بعد از دریافت از شما انجام می‌دهند. شما می‌توانید در ازای تحویل این بسته‌های سبز، از طرح‌های تشویقی استفاده کنید توی غرفه‌ها بسته به میزان محصولی که تحویل می‌دهد می‌توانید از مواد تولید شده از بازیافت نظیر انواع شوینده، جرمگیر و دستمال‌های کاغذی و توالت استفاده کنید. این طرح‌های تشویقی برای آموزش مردم در جهت بازیافت خانگی مؤثر و لازم است، اما کافی نیست و باید با یک عزم ملی به سوی سبز ماندن برویم.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار