کد خبر: 970006
تاریخ انتشار: ۳۰ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۱:۱۰
مدیرعامل بورس انرژی ایران با بیان اینکه تأمین مالی پروژه‌های صنایع نفت و انرژی از طریق بورس انرژی انجام می‌شود، گفت: ایران به قطب انرژی منطقه غرب آسیا تبدیل می‌شود.
سرویس اقتصادی جوان آنلاین:  سید علی حسینی، مدیر عامل بورس انرژی ایران در گفتگو با «فارس» با اشاره به عرضه اولیه ۵۰۰ میلیارد تومانی اوراق سلف موازی استاندارد میعانات گازی هفته گذشته گفت: اوراق سلف موازی استاندارد میعانات گازی توسط شرکت توسعه نفت و گاز صبا کنگان که از مجموعه شرکت‌های فرعی صندوق بازنشستگی کارکنان نفت محسوب می‌شود، به ارزش ۵۰۰۰ میلیارد ریال در بازار مشتقه بورس انرژی ایران در نماد «سمیعا ۹۹۱» طی روز چهارشنبه عرضه و با موفقیت پذیره‌نویسی شد.

وی با اشاره به حجم و قیمت این اوراق افزود:حجم این اوراق در مجموع ۷۶۰ هزار و ۱۳۲ قرارداد سلف موازی استاندارد میعانات گازی برای شرکت توسعه نفت و گاز صبای کنگان بود که با هدف تأمین مالی طرح توسعه جامع و تکمیل فاز‌های ۱۱ الی ۲۴ پارس جنوبی و به قیمت عرضه ۶ میلیون و ۵۷۷ هزار و ۸۰۰ ریال برای هر قرارداد با موفقیت پذیره‌نویسی شد. حسینی با بیان اینکه این عرضه اولیه بخشی از تأمین مالی ۱۵ هزار میلیارد ریالی شرکت توسعه نفت و گاز صبای کنگان است که طی یکسال و در سه مرحله انجام می‌شود، یاد‌آور شد: مدت و سررسید قرارداد‌های مربوط به اوراق سلف موازی استاندارد میعانات گازی یکساله یا به عبارتی یکسال پس از شروع دوره عرضه اولیه با نرخ سود روز شمار ۵/ ۱۷ درصد بوده و اوراق مذکور از طریق شرکت‌های کارگزاری دارای مجوز معاملات سلف موازی استاندارد عرضه می‌شود.

بورس انرژی ایران هاب انرژی غرب آسیا
مدیر عامل بورس انرژی از ظرفیت تبدیل‌شدن بازار انرژی ایران به قطب انرژی غرب آسیا سخن گفت و افزود: اوراق سلف موازی استاندارد یکی از ابزار‌های کارآمد در حوزه تأمین مالی اسلامی محسوب می‌شود که از آن می‌توان برای تجهیز منابع موجود در بازار سرمایه با هدف توسعه صنایع نفت، گاز و برق بهره برد.

جزئیات تأمین مالی صنعت نفت و گاز و صنعت برق در بورس انرژی
حسینی پیرامون سهم بورس انرژی در فرایند تأمین مالی صنعت نفت و گاز و همچنین صنعت برق ایران گفت: تاکنون مجموع ارزش عرضه اولیه و معاملات ثانویه اوراق سلف موازی استاندارد و صندوق سرمایه‌گذاری پروژه در بورس انرژی ایران به رقم ۱۴۳ هزار و ۶۵۵ میلیارد و ۳۹۳ میلیون و ۲۱۶ هزار و ۸۴ ریال رسیده است.

وی این را هم گفت: تا کنون ارزش عرضه اولیه انواع اوراق سلف موازی استاندارد و صندوق سرمایه‌گذاری پروژه در بورس انرژی ایران بالغ بر ۱۰۱ هزار و ۶۴۴ میلیارد و ۲۸۰ میلیون و ۲۳۸ هزار و ۹۵۴ ریال شده‌است و علاوه بر آن ارزش معاملات ثانویه اوراق سلف موازی استاندارد و صندوق سرمایه گذاری پروژه نیز بالغ بر ۴۲ هزار و ۱۱ میلیارد و ۱۱۲ میلیون و ۹۷۷ هزار و ۱۳۰ ریال است.

به گفته حسینی از این رقم می‌توان به بزرگ‌ترین تأمین مالی دولت جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر نفت خام به ارزش ۲۵ هزار میلیارد ریال و بزرگ‌ترین تأمین مالی صنعت برق کشور برای گروه مپنا از طریق انتشار اوراق سلف موازی استاندارد به ارزش ۲ هزار میلیارد ریال در بورس انرژی اشاره کرد. مدیرعامل بورس انرژی اضافه کرد: از سال ۱۳۹۴ تا‌کنون، صنعت برق کشور توانسته است از طریق بورس انرژی ایران با انتشار و عرضه اولیه اوراق سلف موازی استاندارد، بالغ بر ۹ هزار و ۱۵۰ میلیارد ریال منابع مالی را جذب نماید.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار