کد خبر: 970003
تاریخ انتشار: ۳۰ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۱:۰۳
مدیرعامل شستا:
اگر چه تصور عامه مردم بر این پایه است که سازمان تأمین‌اجتماعی با هدف ارائه خدمات رفاهی به جامعه کارگری تشکیل شده‌است، اما باید عنوان داشت که این مجموعه ذینفعان نا‌حقی هم دارند که با بدهی ۱۵ هزار میلیارد تومانی به شرکت سرمایه‌گذاری سازمان تأمین اجتماعی (شستا) برای خود چنان رفاهی را رقم زده‌اند که یک کارگر در طول عمرش خوابش را هم نمی‌تواند ببیند از این رو به نظر می‌رسد زمان آن رسیده‌است که از جامعه کارگری و کارمندی در نظارت بر آنچه در مجموعه‌های بیمه‌ای، چون سازمان تأمین اجتماعی و صندوق بازنشستگی کشوری می‌گذرد، کمک گرفته شود تا فضا برای غارتگران و دزدان منابع متعلق به نیروی کار ناامن شود و به امید خدا و کمک دستگاه‌های نظارتی و قضایی منابع به یغما رفته شده به صندوق‌های بیمه‌ای بازگردد.
هادی غلامحسینی
سرویس اقتصادی جوان آنلاین: به گزارش «جوان»، به نظر می‌رسد فساد در حوزه اداری و شرکت‌ها و دارایی‌های غیر خصوصی به حدی رسیده‌است که باید از نظارت عمومی و شفاف‌سازی سیستماتیک و گزارش‌دهی مستمر برای ریشه کن کردن فساد بهره برد، زیرا با توجه به شرایط اقتصادی و کسب و کار گویی عده‌ای فساد اقتصادی را به مثابه یک فرصت ویژه برای ثروتمند‌شدن و تحقق آرزوهایشان تلقی کرده و حتی حاضرند پای تبعات قضایی دزدی خود هم بایستند و دامنه این اشخاص چنان رشد داشته است که از بانک‌ها گرفته تا مجموعه‌هایی، چون صندوق بازنشستگی کشوری و سازمان تأمین اجتماعی شاهد به یغما رفتن سرمایه‌ها هستیم و جالب آنکه به نظر می‌رسد به فرض آنکه مدیران در بازپس‌گیری منابع شرکت‌های غیر‌خصوصی مصر باشند، بازپس‌گیری منابع به این سادگی‌ها نیست و باید کلی پول صرف وکیل و فعالان حوزه‌های حقوقی کرد.

در شرایطی که مطالبات معوق بانکی ارقامی در حدود ۱۰۰ هزار میلیارد تومان است، مدیرعامل شستا از مطالبات معوق ۱۵ هزار میلیارد تومانی شرکت سرمایه‌گذاری سازمان تأمین اجتماعی (شستا) خبر داد تا مشخص شود بخشی از سرمایه‌دارانی که در کشور زندگی می‌کنند سرمایه‌شان متعلق به مجموعه‌ای است که با عرق جبین میلیون‌ها کارگر و حق بیمه‌های پرداختی نیروی کار تشکیل شده‌است، اما از آنجایی که سهمی برای کارگران در مدیریت و نظارت بر شرکت‌های شستا تعریف نشده طبیعتاً کارگران در مدیریت و نظارت بر شرکت‌ها نقشی ندارند و عده‌ای در مجموعه بزرگ شرکت‌های متعلق به سازمان تأمین اجتماعی که عدم همکاری این مجموعه با دیوان محاسبات برای حسابرسی شرکت‌ها چندی پیش علنی شد، گویا در حال یغما هستند و با این منابع برای خود رفاه عظیمی فراهم آورده‌اند.

با وجودی‌که چندی پیش مدیرعامل پیشین صندوق بازنشستگی کشوری افشاگری‌هایی در رابطه با مفاسد اقتصادی هلدینگ‌ها و شرکت‌های تابعه‌اش کرده بود و گویا همین افشاگری‌ها منجر به برکناری وی شد، رضوانی فر، مدیرعامل شستا نیز از فشار‌ها و جو‌سازی برخی از بدهکاران علیه مجموعه تابعه‌اش خبر داده و مدعی شده‌است که کتابچه مطالبات ۱۵‌هزار میلیاردی شستا که با جزئیات دقیق هر پرونده و آخرین گردش کار آن تدوین شده را در اختیار تمام سازمان‌های نظارتی ذیربط قرارداده‌است.

وی در گفتگو با «ایلنا» تصریح کرد: ما کمیته‌ای به اسم وصول مطالبات تشکیل دادیم که به صورت جدی پرونده‌های حقوقی را پیگیری می‌کند. مواردی وجود دارد که شخص، معامله‌ای در یک بستر ناسالم تجاری انجام داده‌است که منجر به این شده پول شرکت‌های ما را ندهند وی در خصوص میزان پرونده‌های حقوقی شستا نیز گفت: همان‌طور که آقای وزیر اعلام کردند رقمی نزدیک به ۱۵ هزار میلیارد تومان است که البته هر پرونده در مراحل مختلفی است. من در این بحث هیچ تعارفی ندارم و شخصاً سوگند یاد کردم که به صورت جدی پیگیر حقوق کارگران باشم.

رضوانی‌فر گفت: ما می‌دانیم این روندی که آغاز کردیم صدای خیلی‌ها را درآورده‌است. بالاخره افرادی که ناحق منابعی را از این مجموعه خارج کردند، نگران شفاف‌سازی و پیگیری جدی پرونده‌ها هستند. برخی از این افراد عادت کردند که چیزی را بدست بیاورند و از آن خود بکنند و دل‌خوش کنند به تغییرات مدیران و مرور زمان باعث شود که دیگر کسی دنبال آن نیاید، اما ما کاری کردیم که دیگر این اتفاقات به راحتی رخ ندهد.

وی افزود: کتابچه مطالبات ۱۵ میلیارد شستا که با جزئیات دقیق هر پرونده و آخرین گردش کار آن تدوین شده را در اختیار تمام سازمان‌های نظارتی ذیربط قرار دادیم و دقیقاً معلوم است که کدام پول در چه سالی و در زمان کدام مدیریت به چه شکلی از مجموعه خارج شده‌است. بدون تعارف، هرقدر ما تحت فشار قرار بگیریم یا فحش بشنویم، آن را پیگیری خواهیم کرد. این پول سود خالصی است که اگر به سیستم وارد شود باعث تحول بزرگی در مجموعه شستا می‌شود. از طرف دیگر این پیغام فرستاده می‌شود که دیگر نمی‌توان به راحتی پول مجموعه کارگران را خورد.
مدیرعامل شستا تصریح کرد: ما در این حوزه از همه کمک می‌خواهیم از جمله رسانه‌ها که در موقع مناسب پرونده‌ها را با تمام اطلاعات و اسامی در اختیار شما قرار می‌دهیم تا مشخص شود چه افرادی سرمایه کارگران را با شیوه‌های خارج از بستر تجاری و با اعمال نفوذ به یغما بردند.

برخی با نقشه هماهنگ آدم فرستادند تا در سیستم به نفع آن‌ها اعمال نفوذ کند
وی گفت: در برخی مواقع از بیرون ازسوی اعمال کنترل و نظارت‌های ما نهایت سوءاستفاده شده‌است و برخی از آن‌ها با نقشه هماهنگ شده آمده‌اند؛ اینکه آدم بفرستند در سیستم که به نفع آن‌ها اعمال نفوذ کنند.

چاقو زیرگلوی مدیر حقوقی ما گذاشتند
رضوانی‌فر افزود: نکته دیگر این است که اسامی این افراد موجود است و ما آن را در اختیار سیستم‌های نظارتی قرار دادیم و جالب این است که آن‌ها اکنون چندین برابر آن پول‌ها را در اختیار دارند، اما فکر می‌کنند که پیگیری نمی‌شود یا با یک تهدید و ترساندن، ما عقب خواهیم کشید. به طور مثال در یکی از پرونده‌های ما؛ مدیر حقوقی شرکت را مورد ضرب و شتم قرار دادند. فیلم این حمله موجود است و کاملاً واضح است که چاقو زیر گلوی این مدیر گذاشتند و تهدید کردند که چک‌ها را پس بدهید تا ما دیگر کاری با شما نداشته باشیم. این‌ها افرادی هستند که برای ۱۵ میلیون تومان آدم می‌کشند، چه برسد به ۱۵ هزار میلیارد تومان. این‌گونه اتفاقات حداقل هزینه‌هایی است که سیستم ما باید پرداخت کند و ما کاملاً آمادگی آن را داریم.

به زودی بزرگ‌ترین مزایده املاک کشور را برگزار خواهیم کرد
وی در خصوص سبک‌سازی و ساماندهی زیرمجموعه شستا گفت: ما یکسری دارایی‌های غیرمولد داریم که آن‌ها را باید به دارایی‌های مولد تبدیل کنیم. ما لیست همه املاک مازاد شستا را مشخص کردیم و به زودی در هفته‌های آینده یکی از بزرگ‌ترین مزایده املاک کشور را برگزار خواهیم کرد. در همه بخش‌ها از کارشناسی تا باز کردن پاکت‌ها سعی کردیم که به صورت شفاف عمل کنیم، به‌طوری‌که در روز بازگشایی پاکت‌ها با حضور تمام نمایندگان سازمان‌های بازرسی و دیوان محاسبات در سالن تلاش و به صورت مستند با پنج دوربین فیلمبرداری خواهد شد و منابع حاصل از فروش این املاک مستقیماً صرف توسعه همان شرکت‌ها خواهد شد.

شستا نهایتاً در آبان وارد بورس می‌شود
مدیرعامل شستا به روند بورسی کردن شستا اشاره کرد و گفت: دستور ویژه رئیس‌جمهور در ابتدای سال این است که هرچه زودتر این فعل صورت بگیرد و ما امسال شاهد بزرگ‌ترین عرضه در بورس خواهیم بود. بر همین اساس ما مجمع شستا را در هفته‌های آینده انجام خواهیم داد و انتظار داریم نهایتاً در آبان ماه شستا وارد بورس شود. بحث افزایش سرمایه شستا نیز با حمایت سازمان به زودی صورت خواهد گرفت.

وی از ارائه برخی آمار در چهار ماه ابتدایی سال جاری خبر داد و گفت: فروش تجمیعی هلدینگ‌ها از ۱۱ هزار میلیارد تومان سال گذشته امسال به ۲۰ هزار میلیارد رسیده است؛ یعنی نزدیک به ۷۰ درصد رشد داشته است. البته تمام این اتفاقات و ادامه این روند در راستای خروج از بنگاه‌داری و رفتن در نقش سهامداری است. ما مجموعه خود را ساماندهی می‌کنیم که الزاماً کوچک شدن نیست، بلکه هدف ما بالا رفتن بازدهی است.

در پایان امید می‌رود مجموعه سازمان تأمین اجتماعی و شستا در ابتدا شیوه نو جدیدی را در رابطه با شفافیت و گزارش‌دهی مستمر و به کارگیری ذی نفعان و ذی‌حقان بر عملکرد این مجموعه برگزیند و سپس در‌های شرکت‌های خود روی دیوان محاسبات جهت حسابرسی بگشاید تا شاهد تحول در این مجموعه باشیم.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار