کد خبر: 969484
تاریخ انتشار: ۲۶ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۴:۳۹
با توجه به خشکسالی‌های اخیر و بیم بیکاری و از بین رفتن کشاورزی در سمنان، مدیران جهاد کشاورزی به فکر افتادند تا با توسعه شهرک‌های کشاورزی و گلخانه‌ای که از تازه‌ترین روش‌ها در زمینه مصرف حداقلی آب بهره می‌برند و سرمایه‌گذاری در صنعت نوغانداری کمک قابل توجهی به رونق این دو مهم در سطح استان کنند.
محمدرضا سوری
سرویس ایران جوان آنلاین: با توجه به خشکسالی‌های اخیر و بیم بیکاری و از بین رفتن کشاورزی در سمنان، مدیران جهاد کشاورزی به فکر افتادند تا با توسعه شهرک‌های کشاورزی و گلخانه‌ای که از تازه‌ترین روش‌ها در زمینه مصرف حداقلی آب بهره می‌برند و سرمایه‌گذاری در صنعت نوغانداری کمک قابل توجهی به رونق این دو مهم در سطح استان کنند. اقدامات و پروژه‌های زودبازدهی که حالا به ثمر رسیده و به عنوان نمونه تنها با توزیع ۱۵۶ جعبه تخم نوغان به پرورش دهندگان کرم ابریشم، این قشر موفق شدند تا با تولید ۲ هزار و ۳۴۰ کیلوگرم پیله‌تر، علاوه بر شکوفایی دوباره این صنعت در استان از نظر اقتصادی نیز اتفاقات خوبی را رقم بزنند.

تولید انواع محصولات باغی از جمله، انار، انجیر، زیتون، پسته، انگور، زردآلو و گیلاس در مناطق و شهر‌های مختلف سمنان که بعضاً از آب و هوایی نسبتاً گرم و خشک بیابانی برخوردار است، از جمله دلایلی است که باغداری و کشاورزی را به یکی از مهم‌ترین منبع درآمد برای مردم این استان تبدیل کرده است. ۹۰ درصد ساکنان استان سمنان در ۱۹۸ هزار هکتار اراضی زراعی و باغی مشغول به فعالیت وکسب درآمد هستند، لذا این مهم می‌طلبد تا در این زمینه سرمایه‌گذاری همه جانبه انجام پذیرد. تا با توجه به کافی نبودن منابع آب ومدیریت منابع مورد نیاز برای این تولیدات باغی و کشاورزی توسعه شهرک‌های کشاورزی و گلخانه‌ای در این استان مورد توجه قرار بگیرد.

توسعه کشت گلخانه‌ای در سمنان

کشاورزی و باغداری از جمله مهم‌ترین منبع درآمدی در استان‌های مختلف کشور به شمار می‌روند و این در حالی است که کاهش منابع آبی یکی از چالش‌های مهم در کشور است که به شدت این صنعت را تحت تأثیر قرار داده مسئله‌ای که موجب شده تا ایجاد کشت‌های گلخانه‌ای و شهرک‌های کشاورزی به شدت مورد توجه قرار بگیرد، موضوعی که حالا منجربه ایجاد ۱۲۵ شهرک گلخانه‌ای در استان‌های مختلف کشور شده است.

استان سمنان به لحاظ وضعیت منابع آبی و شرایط مساعد اقلیمی برای تولید محصولات گلخانه‌ای ارزان را دارد، لذا این مهم موجب شده تا ایجاد شهرک‌های کشاورزی و توسعه کشت‌های گلخانه‌ای در دستور کار مدیران و کارشناسان جهاد کشاورزی قرار بگیرد. هم اکنون، توسعه و واگذاری بیش از ۲۰۰ هکتار از شهرک‌های کشاورزی در استان سمنان در دست اقدام و پیگیری است به طوری که از این میزان، شهرک ۸۷ هکتاری درمیغان و شهرک ۸۱ هکتاری بیارجمند با هدف کشت‌های گلخانه‌ای تکمیل و در آستانه بهره‌برداری قرار دارند. این مهم در حالی است که با توجه به برنامه‌ریزی جهاد کشاورزی سمنان برای تأمین نیاز‌های باغی و کشاورزی استان و صادرات آن به سایر کشور‌ها توسعه شهرک‌های کشاورزی و گلخانه‌ای به طور ویژه در مناطقی که از این مهم بی‌بهره‌اند در دستور کار قرار گرفته است.

صنعت نوغانداری برای رونق کسب و کار

هم اکنون، استان‌های شمالی کشور از جمله گیلان به عنوان قطب تولید پیله‌تر ابریشم به شمار می‌روند، اما نباید از موفقیت‌های خراسان رضوی که با تولید ۸۵ درصد نخ ابریشم کشور، رتبه دوم تولید پیله‌تر را از آن خود کرده غافل شد موضوعی که این استان را به پایتخت ابریشم کشی ایران مشهود کرده است. اما این مهم تنها به این مناطق ختم نشده و باید سمنان را از جمله مناطقی در این زمینه نام برد که قصد دارد نام خود را پر آوازه کند. در کنار باغداری و کشاورزی، یکی از صنایعی که از قدمت بالایی در استان سمنان برخوردار است، صنعت نوغانداری است موضوعی که موجب شد تا در سال‌جاری با توزیع ۱۵۶ جعبه تخم نوغان به ۶۰ نفر از پرورش دهندگان کرم ابریشم و با تولید ۲ هزار و ۳۴۰ کیلوگرم پیله‌تر بتوانند در این زمینه درآمد قابل توجهی را به دست آورند. بررسی‌ها نشان می‌دهد، علاوه بر مردان سمنانی زنان بسیاری در این استان از علاقمندان به تولید کرم ابریشم و صنعت نوغانداری به شمار می‌روند موضوعی که موجب شده تا معاونت بهبود تولیدات دامی در سال‌های اخیر ضمن برگزاری دوره‌های آموزشی برای علاقه‌مندان به این رشته خصوصاً در روستا‌ها و به ویژه بانوان به توسعه هرچه بیشتر این صنعت کمک قابل توجهی کنند.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان در این رابطه به ایسنا می‌گوید: «با توجه به اینکه نوغانداری در کنار سایر فعالیت‌های کشاورزان می‌تواند به روند روبه رشد اقتصادی آن‌ها کمک کند لذا در سال ۹۷ با بکارگیری کارشناسان مجرب دوره‌های آموزشی پرورش کرم ابریشم برگزار و به علاقمندان این رشته ۲۴۰ نفر روز آموزش‌های تئوری و عملی پرورش کرم ابریشم داده شد.» به گفته مصطفی شاه حسینی، از دیگر اقدامات معاونت بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان ارائه تخم نوغان و نهال توت اصلاح‌شده به‌صورت رایگان به فعالان این رشته بود که انجام شد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار