کد خبر: 968790
تاریخ انتشار: ۱۷ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۶:۳۸
بررسی چالش‌های پیش روی فوتبال ایران در گفت‌وگوی «جوان» با بیژن ذوالفقارنسب، مربی اسبق تیم ملی
شروع مرحله مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۲ فرصت تازه‌ای است برای پوست‌اندازی تیم ملی فوتبال ایران. با اینکه صعود تیم کشورمان به مرحله نهایی انتخابی این رقابت‌ها محتمل به نظر می‌رسد، اما مارک ویلموتس برای دیکته کردن استراتژی خود به ملی‌پوشان کار سختی در پیش دارد.
شیوا نوروزی
سرویس ورزش جوان آنلاین: شروع مرحله مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۲ فرصت تازه‌ای است برای پوست‌اندازی تیم ملی فوتبال ایران. با اینکه صعود تیم کشورمان به مرحله نهایی انتخابی این رقابت‌ها محتمل به نظر می‌رسد، اما مارک ویلموتس برای دیکته کردن استراتژی خود به ملی‌پوشان کار سختی در پیش دارد. اصلی‌ترین چالش تیم ملی در این دوره تغییر کادرفنی و انتقال مسئولیت تیم از کی‌روش به ویلموتس است. میدان دادن به بازیکنان جوان‌تر، تغییر نسل و تزریق تفکرات جدید اصلی‌ترین انتظارات جامعه و دوستداران فوتبال ایران محسوب می‌شوند. به همین بهانه گفت‌وگویی با بیژن ذوالفقارنسب کارشناس و مربی اسبق تیم ملی فوتبال انجام دادیم.

شرایط تیم ملی را با توجه به تغییرات صورت گرفته در کادرفنی چگونه ارزیابی می‌کنید؟
پس از هشت سال سرمربی تیم ملی تغییر کرد و شخصاً این تغییر را برای تیم کشورمان مثبت می‌بینم، اما در مورد لیست فعلی باید بگویم که این تازه اولین اسامی است که ویلموتس اعلام کرده و شبهاتی دارد. به اعتقاد من باید منتظر نتایج و تغییرات آینده باشیم و بعد در مورد مسائل قضاوت کنیم.

لیست تیم ملی برای مرحله نخست مقدماتی جام جهانی چه شبهاتی دارد؟
اسامی نفرات در حالی انتخاب شده که تیم ملی بازی‌های حساس و مهمی را نداشته و همچنین لیگ برتر نیز چند ماهی تعطیل بود. در کل فوتبال ما در این مدت فعالیتی نداشته که بتوانیم از طریق آن بازیکنان نخبه گزینش شوند. با این حال باید به نظر کادرفنی احترام گذاشت. به عقیده من انتخاب بازیکنان برای تیم ملی باید حاصل چالش‌های کادرفنی باشد. منتها باید دید بازیکنانی که به این اردو دعوت شده‌اند در کدام مسابقات دیده شده‌اند! تنها دو هفته از فصل جدید لیگ برتر می‌گذرد و مربیان تیم ملی فقط یک بازی تیم‌ها را رصد کرده‌اند.

به تغییرات مثبت کادرفنی اشاره کردید. در این خصوص توضیح می‌دهید؟
خب کادرفنی تغییر کرده و پس از عقد قرارداد ویلموتس، تیم ملی چند بازی تدارکاتی را پشت سر گذاشت. البته آن بازی‌ها از قبل انتخاب شده بود و کادر جدید نقشی در تعیین حریفان تدارکاتی نداشت. با این وجود سرمربی روشی منطقی را در پیش گرفت و بدون اینکه بازی انجام شده باشد تنها از بازیکنانی زمان کارلوس کی‌روش استفاده کرد. انصافاً هم سرمربی در بازی گرفتن از بازیکنان موفق بود، به ویژه در بازی با کره‌جنوبی. با اینکه بازیکنان زمان کی‌روش بودند، اما عملکردشان بر مبنای تفکرات ویلموتس بود و بازی‌ای منطقی را ارائه دادند. ضمن اینکه در فاز تهاجمی تغییرات مثبتی ایجاد شده بود. نکته دیگری که باید به آن توجه کرد این است که سرمربی تیم ملی بعد از عقد قرارداد، بیشتر زمان خود را به هر دلیل خارج از ایران گذراند. در این اوضاع لیست جدیدی که اعلام شده منطقی نیست.

رقابت‌های تیم ملی در انتخابی جام جهانی در مصاف با عراق، هنگ‌کنگ و کامبوج چه شرایطی را پیش رو دارد؟
همیشه بازی‌های مرحله اول برای تیم‌هایی، چون ایران، کره، ژاپن، عربستان و... سخت نیست. این تیم‌ها بازی‌های مقدماتی را به راحتی پشت سر می‌گذارند.

یعنی نگرانی بابت رویارویی با عراق وجود ندارد؟
نه، بازی با عراق سخت است. باید این تیم را جدی گرفت، اما هنگ‌کنگ و کامبوج حریفانی نیستند که بخواهند برای ما دردسرساز شوند، ولی شرایط عراق متفاوت است. عراق علاوه بر مشکلات اجتماعی که با آن درگیر است مسابقات لیگ ندارد، اکثر بازیکنان‌شان در داخل شاغل هستند و در همه ادوار برای ما حریف سرسختی محسوب می‌شوند. نوع و ساختار فوتبال‌شان شباهت زیادی به فوتبال ما دارد. علاوه بر این همیشه مقابل عراق اسیر حواشی و مشکلات روانی نیز شده‌ایم. عبور از این مرحله برای ایران سخت نیست و فکر نمی‌کنم تیم کشورمان برای صعود به دور بعد مشکلی داشته باشد.

حریفان اصلی ما در مرحله بعد چه تیم‌هایی خواهند بود؟
ژاپن، کره، ازبکستان، قطر و چین که به تازگی مدعی شده و عراق اصلی‌ترین حریفان ما هستند. از آنجا که چهار تیم به صورت مستقیم به جام جهانی می‌روند احتمال صعودمان به این مسابقات بسیار زیاد است.

پس از دو دوره حضور متوالی در جام جهانی تیم ملی می‌تواند صعودی آسان به جام جهانی ۲۰۲۲ را تجربه کند؟
رقابت‌های جام ملت‌های آسیا واقعیت‌های زیادی را نشان داد. در جام ملت‌ها با اینکه انتظار بیشتری از تیم ملی داشتیم، اما در یک‌چهارم نهایی از گردونه رقابت‌ها حذف شدیم و ژاپن با برتری کامل ما را شکست داد. به اعتقاد من هیچ تیمی حتی کره و ژاپن نیز نمی‌توانند از صعود صددرصد به جام جهانی مطمئن باشند. مگر اینکه برای رسیدن به این هدف برنامه‌ریزی داشته باشند، در مسابقات به صورت سازمان‌یافته حضور پیدا کنند و همه ظرفیت‌های فوتبال‌شان را به کار بگیرند. خوشبختانه ما ظرفیت‌های لازم را برای تحقق این هدف در اختیار داریم، ولی باید منتظر بمانیم و ببینیم در عمل چه اتفاقی رخ می‌دهد.

از مارک ویلموتس چه انتظاراتی باید داشته باشیم؟ منتقدان کی‌روش منتظر تغییر در شیوه بازی ملی‌پوشان و رو آوردن به بازی هجومی هستند.
در همان دو، سه بازی دوستانه‌ای که ویلموتس سرمربی رسمی تیم کشورمان بود یک‌سری تغییرات در چیدمان بازیکنان شاهد بودیم، اما برای تغییر نسل و شناسایی نفرات سرمربی باید در ایران باشد و همه مسابقات لیگ را از نزدیک مشاهده کند. در دو جام جهانی اخیر که دو دوره متوالی در آن حضور داشتیم از مسن‌ترین تیم‌های حاضر در رقابت‌ها بودیم. در جام جهانی برزیل تیم ملی ایران از لحاظ میانگین سنی در رده سی و یکم قرار گرفت و در جام جهانی روسیه نیز بین تیم‌های دیگر از این حیث بیست و نهم یا سی‌ام بودیم. حتماً باید تغییرات اساسی و بنیادین در تیم ملی ایجاد شود تا فوتبال ملی ما بتواند از جایگزین‌های جوان استفاده کند. فوتبال ایران این جایگزین‌ها را دارد. لیگ ما سرشار از بازیکنان توانمند است که باید به آن‌ها فرصت لازم را بدهیم تا شخصیت بین‌المللی پیدا کنند.

اخیراً مربیان ایرانی جلسه‌ای با مارک ویلموتس برگزار کردند. مربیان لیگ برتری چه نقشی در پیشرفت فوتبال ملی دارند؟
این تعامل در فوتبال دنیا مرسوم است منتها کارلوس کی‌روش از آن چشم‌پوشی کرد. تعامل بین باشگاه‌ها و تیم ملی به سود همه است. این تعامل دو سر برد است، هم باشگاه‌ها با سیاست‌های کادرفنی تیم ملی آشنا می‌شوند هم تیم ملی به اهدافش می‌رسد. اینگونه نیست که فقط یک طرف برنده باشد. به اعتقاد من هم باشگاه‌ها و هم تیم ملی از عدم تعامل دوجانبه متضرر شدند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار