کد خبر: 968342
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۱۳ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۳:۴۴
جلوگیری از ترافیک درون شهری اصفهان، نزدیک‌تر کردن فاصله زمانی و مکانی شهر‌های تهران، اصفهان تا شیراز و از همه مهم‌تر اتصال کریدور جنوب به شمال کشور از جمله اهدافی بود که موجب شد تا ساخت ابر طرح آزادراه کنارگذر شرقی اصفهان در دستور کار مسئولان کشور خصوصاً اصفهانی‌ها قرار بگیرد.
محمدرضا هداوند
سرویس ایران جوان آنلاین: جلوگیری از ترافیک درون شهری اصفهان، نزدیک‌تر کردن فاصله زمانی و مکانی شهر‌های تهران، اصفهان تا شیراز و از همه مهم‌تر اتصال کریدور جنوب به شمال کشور از جمله اهدافی بود که موجب شد تا ساخت ابر طرح آزادراه کنارگذر شرقی اصفهان در دستور کار مسئولان کشور خصوصاً اصفهانی‌ها قرار بگیرد. سرانجام با گذشت چند سال از برنامه‌ریزی‌ها برای اجرای این پروژه بزرگ که نخستین آزادراه بتنی ایران با شش باند رفت و برگشت به طول ۱۰۵ کیلومتر به شمار می‌رود. روز گذشته بود که مدیرعامل سازمان همیاری‌های شهرداری‌های استان اصفهان از آغاز ساخت آزادراه کنار‌گذر شرقی اصفهان خبر داد. به گفته کارشناسان این پروژه قرار است این طرح در سه قطعه ساخته شود که یکی از آن‌ها ابر طرح آزادراه کنارگذر شرقی اصفهان است.

نیاز به ساخت کریدور شمال به جنوب کشور که استان‌های جنوبی را به شمال کشور وصل می‌کند و موجب می‌شود تا فاصله استان‌هایی که در این مسیر قرار دارند از جمله تهران، اصفهان و شیراز به کمترین میزان از لحاظ مسافت و زمان مسیر برسد، از جمله مواردی بود که موجب شد تا ساخت ابر طرح آزادراه کنار گذر شرقی اصفهان در دستور کار قرار بگیرد. موضوعی که با ساخت آن عملاً موجب کاهش ترافیک تردد‌های خودرو‌هایی که مجبورند برای عبور از این مسیر‌ها از شرق اصفهان عبور کنند می‌شود.

آغاز ساخت قطعه اول

سرانجام با گذشت چهار سال از انجام برنامه‌ریزی‌ها برای ایجاد این طرح روز گذشته بود که مدیرعامل سازمان همیاری‌های شهرداری‌های استان اصفهان در گفتگو با خبرنگار مهر از آغاز روند اجرایی آن خبر داد و گفت: «این آزادراه از ابتدای گردنه «لاشتر» تا انتهای باغ رضوان و به طول ۳۳ کیلومتر ساخته می‌شود که بودجه مورد نیاز برای آن ۵ هزار میلیارد ریال تخمین زده می‌شود و قرار است بعد از ۳۰ ماه به بهره‌برداری نهایی برسد.»

ناصر نفری با بیان اینکه این آزادراه بخشی از کریدور شمال به جنوب کشور است، افزود: «از آنجا که چندین جاده آنتنی به این آزادراه وارد می‌شود، با ورود به این آزادراه مسیر اصفهان به تهران ۵۰ کیلومتر نزدیک‌تر خواهد شد.» به گفته کارشناسان و دست‌اندرکاران این طرح قرار است دو قطعه از آزادراه کنارگذر شرقی به طول ۶۷ کیلومتر توسط سازمان بازنشستگی کشور به بهره‌برداری برسد. از آنجا که ۳۳ کیلومتر از مسیر ۱۰۰ کیلومتری این بزرگراه با سرمایه‌گذاری سازمان همیاری شهرداری‌های استان اصفهان است. با توجه به هزینه بالای ساخت این پروژه، سازمان همیاری شهرداری‌های استان اصفهان به عنوان سرمایه‌گذار و پیمانکار پروژه آزادراه کنارگذر شرقی اصفهان می‌تواند برای رسیدن به هزینه‌هایی که برای ساخت آن صرف کرده است تا ۱۷ سال این آزادراه را در اختیار بگیرد تا از محل عوارض آزادراه سرمایه برگردانده شود و پس از آن به وزارت راه واگذار خواهد شد. به گفته طراحان این پروژه، این کنارگذر جاده اصفهان اردستان را قطع و با عبور به سمت بزرگراه اصفهان- نایین در غرب و سپس منطقه باغ رضوان به سمت جنوب می‌رود، سپس با عبور از کنار شهر جدید بهارستان و گردنه لاشتر به بزرگراه (آزادراه) اصفهان- شیراز متصل می‌شود و با راه‌اندازی و استفاده از این مسیر (کنارگذر شرقی)، استان‌های جنوبی و همچنین بخش جنوبی استان اصفهان ۵۰ کیلومتر به تهران نزدیک‌تر می‌شود.

ویژگی‌های ساخت این بزرگراه

به گفته کارشناسان این آزاد‌راه نخستین بزرگراه بتنی ایران است که قرار است با شش باند رفت و برگشت به طول ۱۰۵ کیلومتر ساخته شود. یکی از مزایای این طرح که می‌توان به آن اشاره کرد کوتاهی مسیر و کاهش بار ترافیکی است. بررسی‌ها نشان می‌دهد، آزاد راه شرق اصفهان کریدور جنوب به شمال کشور را به یکدیگر متصل می‌کند و با بهره‌گیری از این آزادراه فاصله تهران به شیراز ۵/ ۲ ساعت و فاصله تهران به اصفهان یک ساعت کوتاه‌تر می‌شود. همچنین احداث این بزرگراه موجب کاهش بار ترافیکی در شهر‌ها شده و باعث می‌شود تا کسانی که مقصدشان اصفهان یا شیراز است بدون نیاز به ورود به شهر‌های یزد و کرمان مسیر خود را طی کنند. آزادراه سپاهان از کیلومتر ۳۰ آزادراه اصفهان- نطنز- کاشان شروع و به طول ۹۳ کیلومتر به سمت شرق ادامه می‌یابد. از دیگر مزایایی که اجرای این طرح دارد کاهش هزینه سوخت مصرفی و همچنین استفاده از سیمان برای ساخت آن به جای آسفالت است. احداث این آزادراه به دلیل کوتاه‌تر شدن مسیر‌ها موجب کاهش هزینه سوخت و به دلیل درگیر کردن کارخانه‌های سیمان موجب بهبود فضای اقتصادی کشور می‌گردد. همچنین در این پروژه، برنامه‌های جانبی برای راه‌اندازی انبار‌های عمومی و مراکز تعمیرات و ارائه خدمات به ماشین آلات سنگین در نظر گرفته شده است. بنابر پیش‌بینی‌ها قرار است تا ۶۳ کیلومتر از این آزادراه تا مقصد اصفهان ظرف مدت دوسال اجرایی شود.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۹
2
1
قطعا تا ۱۴۰۰ روحانی کامل نمی شه.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۱۴ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۹
0
2
لطفا اعلام کنید .تاریخ دقیق افتتاح آزادراه کنار گذر شرقی بخش جاده نطنز اصفهان چه زمانی است وفاصله تهران اصفهان چقدرکوتاه میشود
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار