کد خبر: 966905
تاریخ انتشار: ۰۳ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۴:۰۶
شاید روزی که نام شرکت‌های دانش بنیان بر سر زبان‌ها افتاد، کسی فکرش را هم نمی‌کرد که در یک بازه زمانی کم و با این سرعت این شرکت‌ها به جایگاهی برسند که کارخانجات بزرگ در علوم و فنون مختلف آن‌ها را در کنار خود و عاملی برای پیشرفت و ارتقایشان ببینند.
محمدرضا هادیلو
سرويس ايران جوان آنلاين: شاید روزی که نام شرکت‌های دانش بنیان بر سر زبان‌ها افتاد، کسی فکرش را هم نمی‌کرد که در یک بازه زمانی کم و با این سرعت این شرکت‌ها به جایگاهی برسند که کارخانجات بزرگ در علوم و فنون مختلف آن‌ها را در کنار خود و عاملی برای پیشرفت و ارتقایشان ببینند. حالا در اکثر استان‌های ایران، این شرکت‌های دانش بنیان هستند که راه را نشان می‌دهند و شیوه حرکت نیز بر اساس متد آنهاست. از آغاز استانداردسازی محصولات دانش بنیان در یزد گرفته تا توسعه کشاورزی هوشمند که از اولویت‌های سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی قرار گرفته و شرکت‌های دانش بنیان در این زمینه وارد عمل شده‌اند و پارک علم و فناوری سیستان و بلوچستان مستقر در زاهدان که یکی از بهترین و پویاترین پارک‌های کشور به شمار آمده و در مسیر تقویت اکوسیستم کار می‌کند. همچنین پارک‌های فناوری اردبیل و آذربایجان و قزوین و... که هر کدام به نوبه خود گامی اساسی در مسیر توسعه کشور برمی‌دارند و حالا تأکید شده که استاندارد‌های حوزه هوایی نیز برای شرکت‌های دانش بنیان تبیین شود. حرکت‌هایی که به گفته معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور موجب شده جایگاه ایران در شاخص نوآوری از ۱۲۰ به ۶۱ برسد و رشد چهار پله‌ای رتبه ایران در شاخص نوآوری جهانی را به همراه داشته است.

حدود دو دهه است که شرکت‌های دانش بنیان با پیشرفت فناوری و گستردگی استفاده از اینترنت تحولات بزرگی در دنیای اقتصاد به وجود آورده‌اند. به طوری که امروز اگر در مورد اشتغال آفرینی و ارزآوری برای هر کشوری صحبت می‌شود، نمی‌توان نقش این شرکت‌ها را نادیده گرفت، تا جایی که دولت‌ها تلاش می‌کنند با ایجاد فضای کار به این شرکت‌ها بخشی از اهداف اقتصادی خود را از این طریق پیگیری و محقق کنند. در ایران هم مجوز ایجاد شرکت‌های دانش بنیان تحت نظر معاونت علمی ریاست جمهوری طی فرآیند ارزیابی برای یک شرکت یا مؤسسه بر اساس محصولات و خدمات آن شرکت صادر می‌شود. اما نکته حائز اهمیت این است که حمایت از این شرکت‌ها در استان‌های مختلف کشور و همچنین راه‌اندازی پارک‌های علم و فناوری آن‌قدر با استقبال هر دو طرف مواجه شده که طی سال‌های اخیر توانسته رتبه ایران را در شاخص‌های نوآوری جهانی بالا ببرد. به طوری که معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور از رشد چهار پله‌ای رتبه ایران در شاخص نوآوری جهانی خبر داده و گفته جایگاه ایران در شاخص نوآوری ۱۲۰ بوده که این رتبه در حال حاضر به ۶۱ رسیده‌است.

پارک زاهدان در مسیر تقویت اکوسیستم

بی‌شک پارک علم و فناوری سیستان و بلوچستان که در شهر زاهدان قرار دارد را باید یکی از بهترین و پویاترین پارک‌های کشور دانست که در مسیر تقویت اکوسیستم فعالیت می‌کند. پارکی که وقتی معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور به آنجا سفر کرده بود با بیان اینکه «من هروقت از این پارک بازدید می‌کنم، روحیه می‌گیرم» گفته بود: «۱۰ هزار مترمربع به فضای پارک زاهدان اضافه می‌شود و معاونت فناوری هم آمادگی دارد به هر میزان در شهر‌های سیستان و بلوچستان فضای پارک اختصاص داده شود، کل هزینه‌های بازسازی و آماده‌سازی پارک را به طور کامل برای حضور استارتاپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان انجام دهد.» سورنا ستاری تأکید کرد: «اطمینان داریم توسعه فناورانه می‌تواند کشور را از خام فروشی نجات دهند و هرچقدر به سمت تشویق جامعه برای تقویب اکوسیستم استارتاپ پیش برویم، کشور را توسعه یافته‌تر خواهیم کرد.» ناگفته نماند در حال حاضر کشاورزی به عنوان شغل اصلی اکثر روستانشینان در استان‌های مختلف ایران است. صنعتی که ده‌ها سال است به صورت بومی اداره شده و شاید وقت آن رسیده تا تحولی عظیم را تجربه کند.

بر همین اساس توسعه کشاورزی هوشمند در لیست اولویت‌های سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی قرار گرفته و شرکت‌های دانش بنیان در رابطه با کشاورزی احصا و تحت حمایت قرار گرفته‌اند. در همین رابطه و در مورد کشاورزی هوشنمد، رئیس سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی معتقد است: «بارزترین بخش کشاورزی هوشمند آبیاری است که کار‌های بزرگی در یک سال گذشته در این ارتباط انجام شده است.» کاظم خاوازی با یادآوری اینکه شرکت‌های دانش بنیانی که می‌توانند در این زمینه فعالیت کنند احصا شده‌اند و تحت حمایت قرار دارند تا بتوانند به این عرصه وارد شوند، گفت: «حوزه‌های اصلی فعالیت سازمان تحقیقات و آموزش و ترویج کشاورزی، پژوهش و فناوری، تولید محصولات فناورانه، آموزش و ترویج، نظارت و گواهی نهاده‌های مهم کشاورزی و ثبت کلیه بذور است و آنچه در بخش پژوهش کشور به آن نیازمندیم و لازم است روی آن بیشتر کار شود انتقال پژوهش‌های انجام شده به عرصه و به مرحله اجراست.»

آغاز استانداردسازی محصولات در یزد

با اینکه عمر ورود محصولات دانش‌بنیان به کشور خیلی زیاد نیست، اما اکثر این محصولات روز‌های پایانی خود برای رسیدن به تولید انبوه را سپری می‌کنند و در ماه‌های آینده باید منتظر ورود آن‌ها به بازار و استفاده عموم باشیم. یکی از مهم‌ترین نیاز‌های ادامه روند توسعه صنایع دانش بنیان، استانداردسازی محصولات این عرصه است که روند اجرایی آن از مهرماه در یزد آغاز می‌شود.
مدیر کل استاندار یزد با اشاره به اینکه از اوایل مهرماه امسال، فرآیند استانداردسازی محصولات دانش‌بنیان آغاز می‌شود، گفته: «در زمان اعلام شده، این فرآیند، با همکاری و همزمان با ١١ استان دیگر کشور اجرا می‌شود.»

محمدحسین ماجدی اردکانی ادامه داد: «در این راستا سازمان ملی استاندارد ایران با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری طی تفاهمنامه‌ای، شیوه نامه چگونگی اعطای نشان استاندارد «دانش نماد» را تهیه کرده که ادارات کل استاندارد ١٢ استان با همکاری پارک علم و فناوری آن را اجرایی می‌سازند.»
یزد به لحاظ ذخایر معدنی دارای مقام دوم کشوری و از نظر صنعتی در کشور در رتبه چهارم قرار دارد، ضمن اینکه به لحاظ صادرات نیز، جزو ۱۰ استان برتر کشور است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار