کد خبر: 966518
تاریخ انتشار: ۰۱ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۴
مدیربنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی:
مدیرعامل بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی در بیست‌ودومین برنامۀ رونمایی «سه‌شنبه‌های فرهنگی» کتابخانۀ مرکزی آستان قدس رضوی با موضوع غدیرخم، این برنامه را ارائۀ هوشمندانه و عالمانه‌ای از گنجینۀ نفایس رضوی خواند.

 

 

 

 حجت الإسلام مرویان در این نشست با بیان این‌که این جملۀ پیامبر که حاضران به غائبان برسانند، یعنی هر نسل پیام الهی را به نسل‌های آینده برساند و این منشور آسمانی ما را شکل می‌دهد، گفت: پیام غدیر آن است که باید پاکان با عنایت الهی در سرزمین‌ها به هدایت بپردازند و امروزه که تحت سیطرۀ حاکمان کفر نیستیم، پیام غدیر زیباتر جلوه می‌کند.

وی برنامۀ «سه‌شنبه‌های فرهنگی» سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی را حرکت ارزشمند و قابل تقدیری خواند که گنجینۀ بی‌بدیل نفایس آستان قدس رضوی را به صورت هوشمندانه و عالمانه‌ای به جامعۀ پژوهشگر ارائه می‌دهد.

دکتر مرویان با اشاره به اهمیت معرفی نسخه‌های خطی، خاطرنشان کرد: نسخه‌های خطی گوهرهای درخشانی هستند که حیف است صرفاً از آن‌ها نگهبانی کنیم، بلکه باید درب این گنجینه ها را باز بگذاریم و پژوهشگران را در معرض درخشش این گوهرها قرار بدهیم.

وی با بیان این‌که از زمان آغاز اجرای برنامۀ سه شنبه‌های فرهنگی، شناخت ارزش و اهمیت نسخه‌های خطی و مراجعه به این نسخه‌ها فراوان شده است، افزود: کتابخانۀ آستان قدس رضوی، هم به نگهداری و پاسداشت و مرمت این نفایس مفتخر است که در این زمینه‌ها الگو، پیشرو، دارای ابتکار و معلم دیگران است و هم به احیا و ارائه عالمانۀ مناسب زمان حال این آثار روی آورده که این رویکرد، بیش از پیش این کتابخانه را در تحقق هدف والایی که دارد، به پیش می‌برد.

مدیرعامل بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی با تأکید بر این‌که هنر یک مجموعۀ علمی فقط نگهبانی نیست بلکه توزیع ثروت دانش است، اضافه کرد: کتابخانه باید گروه‌های مختلفی را در جهان اسلام با محوریت معارف اهل بیت علیهم‌السلام و قرآن وعلوم اسلامی اعزام کند تا منابع اصیل را در این کانون مقدس گرد آوریم و این مکان قدسی محل آمدوشد دانشمندان شود.

دکتر مرویان در پایان، توجه به نسخه‌های خطی به عنوان یک هنر جاری اجتماعی را به عنوان یک گام در جهت تحقق نوین اسلامی برای بهره‌برداری از گذشته برای ساخت آینده دانست و تصریح کرد: لازمۀ این مهم آن است که نسخه‌شناسی به یک فرهنگ جاری اجتماعی ما تبدیل بشود؛ به‌گونه‌ای که همگان در عرصۀ نسخه‌شناسی مسلط بوده و نسخه‌های مربوط به حوزۀ کاری خود را بشناسند تا از این طریق، بتوان جریان تمدن نوین اسلامی را به جریانی اجتماعی در اقشار مختلف جامعه بدل کرد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار