کد خبر: 965829
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۳:۳۹
هم‌اکنون ۳۵ درصد فرآورده‌های دامی و ۲۵ درصد صنایع‌دستی خراسان جنوبی را عشایر این استان تولید می‌کنند، با این وجود، نبود برخی از زیرساخت‌ها موجب شده تا آن‌ها نتوانند ظرفیت تولیدات خود را افزایش دهند.
محمدرضا سوری
سرويس ايران جوان آنلاين: هم‌اکنون ۳۵ درصد فرآورده‌های دامی و ۲۵ درصد صنایع‌دستی خراسان جنوبی را عشایر این استان تولید می‌کنند، با این وجود، نبود برخی از زیرساخت‌ها موجب شده تا آن‌ها نتوانند ظرفیت تولیدات خود را افزایش دهند. از آنجا که عشایر این منطقه یکجانشین هستند، لذا به‌شدت نیازمند داشتن آب آشامیدنی لوله‌کشی و بهداشتی‌اند. با این‌حال نبود آب بهداشتی مورد نیاز موجب شده تا آبرسانی به اکثر آن‌ها از طریق تانکر و به صورت سیار انجام پذیرد. این درحالی است که به گفته مدیرکل امور عشایری خراسان‌جنوبی با وجود اینکه بالغ بر ۱۸ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان اعتبار برای تأمین آب شرب مناطق عشایری استان از طریق لوله‌کشی در طول سال جاری در نظر گرفته شده، تاکنون مبلغی به این طرح اختصاص نیافته است.

براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران، جمعیت عشایر خراسان جنوبی برابر با ۱۶ هزار خانوار معادل ۸۲ هزار نفر و در قالب ۵۸ طایفه مستقل هستند به طوری که این جمعیت بیش از ۲/۱۳ درصد جمعیت کل استان را شامل می‌شود. هم‌اکنون بیش از ۱۶ هزار تن محصولات دامی شامل ۱۱ هزار تن شیر و فرآورده‌های لبنی، ۴ هزار و ۹۰۰ تن گوشت قرمز و ۴۳۰ تن کرک مو و پشم به ارزش تقریبی یک هزار و ۹۰۰ میلیارد ریال به انضمام ۲۵ درصد صنایع‌دستی به دست عشایر خراسان جنوبی تولید می‌شود. در کنار مشکل کم‌آبی، مشکلاتی از قبیل نامناسب بودن ایل‌راه‌ها و فقر شدید مراتع، گرانی علوفه و عدم خرید دام مازاد موجب شده تا عشایر استان به‌سختی گذران زندگی کنند.

تأمین آب؛ اولویت اول عشایر

با وجود تمامی مشکلاتی که هم‌اکنون بر سر راه عشایر خراسان جنوبی قرار گرفته است تأمین آب شرب سالم به یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های آن‌ها تبدیل شده است؛ موضوع مهمی که بار‌ها برای رفع آن از مسئولان تقاضای کمک کرده‌اند. مدیرکل امور عشایری خراسان‌جنوبی در این خصوص می‌گوید: «با وجود اینکه در سال جاری بالغ بر ۱۸ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان اعتبار برای تأمین آب شرب مناطق عشایری استان از طریق لوله‌کشی مصوب شده است، اما تا کنون بودجه‌ای به این مهم تخصیص نیافته است.» حسین حسین‌پور با اشاره به مشکل تأمین آب و آبرسانی به عشایر استان می‌افزاید: «روزانه به ۴۸۰ نقطه در سطح استان به صورت سیار آبرسانی می‌شود که به عبارتی می‌توان گفت به طور متوسط ۵۰۰ تا ۵۵۰ متر مکعب آب شرب در روز به مناطق عشایری منتقل می‌کنیم.» به گفته وی طی سال جاری پروژه آبرسانی به خواجه مینجوی نهبندان در دستور کار قرار گرفته است که این پروژه ۲۵ کیلومتر مسافت دارد و چاه اولیه آن حفر شده است و در سال جاری بحث لوله‌گذاری آن انجام خواهد شد. آمار‌ها نشان می‌دهد، سال گذشته آبرسانی با ۱۵ دستگاه تانکر دولتی و پنج تانکر بخش خصوصی انجام شده و تاکنون ۱۳۰ هزار متر مکعب آب شرب برای بیش از ۷ هزار خانوار عشایر با هزینه‌ای معادل ۹۸۰۰ میلیون ریال از محل اعتبارات تملک استانی و مدیریت بحران حمل شده که حتی‌الامکان سعی شده در زمینه تأمین آب شرب به‌رغم کمبود اعتبارات با مشارکت عشایر مشکل حادی به‌وجود نیاید.

سهم ۷۰ درصدی عشایر در تولیدات دامی و صنایع‌دستی

با توجه به اینکه شغل و درآمد عشایر خراسان جنوبی بر مبنای دامداری است لذا این مهم موجب شده تا در حال حاضر ۷۰ درصد تولیدات عشایر خراسان جنوبی به محصولات دامی و صنایع دستی اختصاص پیدا کند. مدیرکل امور عشایر خراسان‌جنوبی با تأیید این موضوع می‌گوید: «سالانه بیش از ۱۶ هزار تن محصولات دامی شامل ۱۱ هزار تن شیر و فرآورده‌های لبنی، ۴ هزار و ۹۰۰ تن گوشت قرمز و ۴۳۰ تن کرک مو و پشم به ارزش تقریبی یک هزار و ۹۰۰ میلیارد ریال به انضمام ۲۵ درصد صنایع‌دستی به دست عشایر خراسان جنوبی تولید می‌شود.» حسین‌پور می‌افزاید: «با توجه به اینکه نیمی از عشایر استان از نعمت آب بهداشتی و سالم محروم هستند، لذا این مهم می‌طلبد تا در این خصوص هرچه زودتر اقدام اساسی انجام بگیرد.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار