کد خبر: 965735
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۳:۴۸
دولت بدون توجه به شرایط فعلی در حوزه اقتصادی بیش از آنکه به حل مشکلات و استفاده از همه نیرو‌های اقتصادی موجود کمک بگیرد، بیشتر دچار روزمرگی شده‌است و برای اینکه بتوان در شرایط جنگ اقتصادی تهدید‌ها را به فرصت تبدیل کنیم نیازمند تشخیص درست شرایط و درمانی غیر از روند عادی کنونی است.
مهران ابراهيميان
سرویس اقتصادی جوان آنلاین: این روز‌ها اقتصاد ایران علاوه بر مشکلات ساختاری به جامانده از چند دهه اخیر اسیر عوامل خارجی هم شده‌است، بنابراین نباید در چنین فضایی امورات را به دست تقدیر دارد.

دکتر حسین سلاح‌ورزی، نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران در این‌باره می‌گوید: متأسفانه سیاستمداران رفتار خود انگیخته و با برنامه‌ای در حوزه اقتصادی ندارند و برنامه‌ها و طرح‌های ارائه‌شده آن‌ها بر پایه میزان فشار کوتاه‌مدت افکار عمومی است و امورات را بر همین اساس جلو می‌برند.

پدیده آدرس‌های غلط!
وی با بیان اینکه ما امروز در حوزه اقتصاد با پدیده آدرس‌های غلط مواجهیم، خاطر نشان کرد: وقتی در حوزه‌های اقتصادی به عمد و یا به‌سهو درد را به درستی تشخیص نمی‌دهیم، بدیهی است که درمان نیز نمی‌تواند مؤثر واقع شود.

رئیس اتاق بازرگانی خرم‌آباد افزود: متأسفانه مسئولان در صیانت از حقوق اجتماعی افراد تأکیدات بسیاری دارند ولی کمتر به حقوق اقتصادی افراد حقیقی و حقوقی جامعه توجه می‌کنند، در حالی که راه‌حل ایجاد اشتغال و توسعه همین است.

سلاح‌ورزی گفت: برای تحقق حقوق اقتصادی افراد که شرط اول توسعه است، تنها راه توجه به بهبود محیط کسب و کار عملیاتی کردن قانون مرتبط با آن است که با مقررات‌زدایی و ایجاد محیط سالم و مهیا برای فعالان بخش خصوصی میسر است.

شرایط غیرعادی اقتصاد با تصمیمات عادی نمی‌شود
در همین‌باره رئیس اتاق بازرگانی ایران نیز با بیان اینکه امروز ما کاملاً متوجه شده‌ایم که اقتصاد ایران با یک جنگ همه‌جانبه مواجه است، اظهار کرد: برای مدیریت این اقتصاد نمی‌توان تصمیمات عادی گرفت، زیرا شرایط امروز غیرعادی است. غلامحسین شافعی نیز که دیروز در نشستی خبری سخن می‌گفت، افزود: وقتی اقتصاد یک کشور با جنگ مواجه است، باید در قوانین تغییراتی به وجود آورد، زیرا نمی‌توان در شرایط جدید با استفاده از قاعده‌های پیش از جنگ جلو رفت.

وی ادامه داد: حتی در صورتی که قوانین تغییر نمی‌کند، می‌توان بسیاری از آن‌ها را برای یک مدت یک تا دو ساله مسکوت گذاشت (فریز کرد) و اجرای آن‌ها را به پس از عادی شدن شرایط ارجاع داد.

رئیس اتاق بازرگانی ایران با انتقاد از برخی رویکرد‌های اجرایی در اقتصاد ایران گفت: تا زمانی که وضعیت اقتصاد را قاعده‌مند دنبال نکنیم، متأسفانه بسیاری از تصمیمات کوتاه‌مدت و مقطعی نمی‌تواند مشکلات اقتصادی کشور را از بین ببرد.

در همه محافل فقط حرف از تولید می‌زنیم
رئیس پارلمان بخش خصوصی افزود: ما مرتب در کشور حرف از تولید می‌زنیم و از روزی که مقام معظم رهبری سال‌ها را به عنوان حمایت از تولید نامگذاری کرده‌اند بسیاری از افراد به این شعار‌ها چسبیده‌اند، اما تصمیم‌گیری‌های کلان را بدون توجه به منویات ایشان انجام می‌دهند. متأسفانه نظام انگیزشی کشور به سمت کار‌های غیرمولد، واسطه‌ای و دلالی پیش می‌رود، ولی حرف، حرف تولید است وکار‌های غیرمولد مدام در کشور ترویج می‌شود.

وی با بیان اینکه مشکل اصلی کشور در اقتصاد کلان یا خرد نیست، بلکه در سیستم قاعده‌گذاری اقتصادی است، گفت: تا زمانی که این قاعده‌گذاری ونگرش کلی به سمت دلالی و واسطه‌گری را اصلاح نکنیم، تلاش‌های ما به نتیجه نخواهد رسید و تا از حرف به عمل کوچ نکنیم، نمی‌توانیم تغییر جهت در اقتصاد را از واسطه محوری به سمت تولیدمحوری تغییر دهیم. وی ادامه داد:۹۰ درصد از حرف‌هایی که ۲۰ سال پیش فعالان اقتصادی به عنوان مشکل در همایش‌های و محافل مختلف مطرح می‌کردند، همچنان پابرجا بوده و تکراری است. ما نتوانسته‌ایم یک تغییر بنیادین و قابل‌توجه در اقتصاد کشور ایجاد کنیم. باید بپذیریم که اگر ریشه مسئله دارای آفت است، به سراغ برگ رفتن مشکلی را حل نمی‌کند.

وی تصریح کرد: در شرایط کنونی که وضعیت غیرعادی و بسیار سخت است، کشور در یک جنگ تمام عیار اقتصادی به سر می‌برد و در تصمیم‌گیری‌ها میان بخش دولتی و مجلس همه به دنبال آن هستند که رضایت مردم را در کوتاه‌مدت جلب کنند، در حالی که در بلندمدت مصلحت مردم در اجرای چنین تصمیماتی نیست.

شافعی خاطرنشان کرد: اگر به دنبال جلب رضایت کوتاه مدت مردم باشیم، از انجام اصلاحات اقتصادی عقب خواهیم ماند و این منجر به اتلاف منابع بسیار در کشور می‌شود، به‌خصوص اینکه اکنون هم با کمبود منابع مواجه هستیم.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار