قرارگاه خاتم الانبياء پروژه خط ۴ قطار شهری مشهد را هم مي سازد
کد خبر: 965104
لینک کوتاه: https://www.Javann.ir/00434C
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۷:۵۰
در پي موفقيت در اجراي متروي تهران
نزديك به دودهه قبل برنامه ريزي ها براي ساخت متروي مشهد آغاز و قرارشد با ايجاد 4خط ،مناطق مختلف اين كلانشهربه هم متصل و ترافيك شديد دراين منطقه ها كاهش پيدا كند، با اين حال هزينه بالا در كنار مشكلات خريد زمين هاي مورد نياز موجب شد تا تنها سه خط از اين مترو وآن هم به صورت ناقص راه اندازي شود...

محمدرضا سوري

نزديك به دودهه  قبل برنامه ريزي ها براي ساخت متروي مشهد آغاز و قرارشد با ايجاد 4خط ،مناطق مختلف اين كلانشهربه هم متصل و ترافيك شديد دراين منطقه ها كاهش پيدا كند، با اين حال هزينه بالا در كنار مشكلات خريد زمين هاي مورد نياز موجب شد تا تنها سه خط از اين مترو وآن هم به صورت ناقص  راه اندازي شود. حالا خبرها حكايت از آن دارد با توجه به مشكلاتي كه موجب شده تا اين سه خط كامل نشوند ،تمامي اعضاي شوراي شهر مشهدبا تصويب مصوبه اي از قرارگاه خاتم انبياء سپاه درخواست كردند تا با توجه به موفقيت آن در اجراي پروژه ها خصوصا متروي تهران، براي ساخت خط4مترو پاپيش گذاشته وساخته اين خط را آغاز كند. موضوعي كه به گفته كارشناسان مي تواند در سرعت گرفتن ساخت آن وكاهش هزينه ها نقش مهمي را ايفا كند.

*****

جمعيت بالاي مشهد دركنار جمعيت انبوهي  كه درتمامي طول سال براي زيارت بارگاه امام رضا (ع)به اين خاك مقدس سفرمي كنند موجب شده تا تردد بالاي خودروها علاوه بر ترافيك شديد وطاقت فرسا، اين كلانشهر را به يكي ازآلوده ترين شهرهاي ايران تبديل كند.

دودهه قبل بود كه مديران شهري براي رهايي از مشكلات تردد در مشهد وكاهش آلودگي هوا طرح ساخت متروي مشهد را اعلام وبه تصويب رساندند.

به موجب برنامه ريزي هاي انجام گرفته قرارشد متروي مشهد در چهار خط وبه منظور اتصال شما وجنوب وشرق وغرب مشهد ايجاد شود.

با اينحال مشكلاتي از قبيل هزينه بالا و مشكلات ناشي ارخريد زمين هاي مورد نياز موجب شد تا تنها سه خط از اين مترووآن هم به صورت ناقص  راه اندازي شود.

بررسي ها در خصوص مشكلات تاخير در متروي مشهدنشان مي دهد ، درحال حاضر خط ۲ متروی مشهد مقدس که بخش‎هایی از آن سال گذشته به بهره‎برداری رسید، حلقه اتصال با خط یک قطارشهری بود، اما یک نقص عمده داشته چرا که اراضی جنوبی شهر مشهد با ظرفیت پوششی 5/۱ میلیون نفری را تحت پوشش قرار نمی‎داد.

همچنين ، قطعه چهارم خط ۳ که فاصله بین میدان شهدا تا پایانه مسافربری است نيز به دليل مشكلات مالي هنوز تكميل نشده ودرصورت تامين بودجه اميد مي رود این خط تا سال ۱۴۰۰تكميل و به بهره‎برداری برسد.

درخواست كمك از قرارگاه  خاتم سپاه

هزينه مناسب در كنار موفقيت هاي كسب شده در اجراي طرح ها مشابه خصوصا متروي تهران  تاخيرهاي پيش آمده در ساخت خط هاي يك ودو شهر مشهد از دلايلي بودكه سبب سدتا براي زودتر رسيدن به نتيجه قرار گاه خاتم سپاه انتخاب شود.

25خرداد امسال بود که شهرداری مشهد، لایحه اجرای خط 4 قطارشهری را ارائه کرد. بر اساس این لایحه، طول این خط5/14کیلومتر خواهد بود و طبق برآوردها، اعتبار ریالی این پروژه هزار و 223 میلیارد و 900میلیون تومان در نظر گرفته شد. این لایحه با لحاظ  شدن ترک تشریفات و واگذاری به قرارگاه خاتم الانبیا(ص) به شورای شهر مشهد ارائه شد.
اين درحالي بود كه باتوجه به اتمام حفاری خط 2 قطار شهری مشهد و سرعت قابل قبول عملیات حفاری خط3،اعضاي  شورای اسلامی شهر مشهد در جلساتي كه با هم داشتند سرانجام به اين نتيجه رسيدند كه  اجرای این پروژه خط 4مترو مشهد را  به قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا(ص) بسپارند.
سرانجام دراولین مصوبه شصت و هفتمین جلسه علنی شورای شهر، ساخت وساز خط 4مترو مشهد توسط قرار گاه سازندگی خاتم الانبیا(ص)  به اتفاق آرا به تصویب رسید، ادامه كار ساخت تمامي خطوط مترو مشهد چه آنهايي كه نيمه كاره رها شده بودند وچه آنها كه درحال تكميل شدن بودن به مجموعه اين  قرارگاه سپرده شدند.
كليد آغاز پروژه در دستان دولت

به دليل وجود بارگاه ملكوتي امام رضا(ع)كه در تمامي طول سال علاوه بر ساكنان مشهد پذيراي تعداد ي از زائراني ايراني وخارجي است لذا اين مهم مي طلبد تا با كيفيت ترين قطار شهري وخطوط آن درآنجا راه اندازي شود.

اين مهم موجب شد تا  دولت اهتمام ويژه اي براي اجراي آن در نظر بگيرد.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر مشهد، در این باره مي گويد :«از آنجا كه متروي مشهد از پيچيدگي وهزينه بالايي برخوردار است لذا اين موضوعمي طلبد تا دولت براي ساخت آن به كمك آيد وازدادن امكانات مورد نيازي كه از عهده مديران شهري خارج است دريغ نكند.»

بتول گندمی با اشاره به اقداماتي كه در زمينه ساخت خط 4 مترو درحال انجام است مي افزايد:«شورا در یک کمیسیون مشترک، موضوع زمان اجرا، انتخاب پیمانکار و هزینه آن را با صاحب نظران این حوزه به بررسی و بوته نقد و نظر گذاشت تا پس از بررسی وضعیت خطوط مترویی دیگر کلان شهرها گام محکمی برای اجرای پرشتاب خط 4 مشهد بردارد.»
وی به اهمیت و فوریت این لایحه اشاره کرد ه وادامه مي دهد:« نظر اعضای شورای شهر این بود که درباره این لایحه بحث ها و بررسی های جامع و کامل تری صورت پذیرد. به گفته او لایحه خط 4 متروی مشهد در سه بخش توسط اعضای شورای شهر بررسی شد.»
از آنجا كه  نکته نخست زمان اجرای خط بود؛ واینکه باتوجه به شرایط حال، اجرایی کردن حفاری تونل خط 4 متروی مشهد در اولویت قرار دارد یا خیر. دراین باره گفت وگوهایی بسیاری صورت گرفت. نکته ای که در این گفت وگوها به آن اشاره شد، این بود که در حال حاضر خط 2 مترو در حوزه اجرا تقریبا به پایان رسیده است و از سال آینده، عملیات اجرایی خط3 در دستور کار شهرداری قرار دارد؛ بنابراین این ظرفیت از سوی مدیریت شهری وجود دارد که عملیات حفاری خط 4 مترو را اجرایی کند.
گندمی در ادامه به مصوبه دولت برای فرایند اجرای خطوط ریلی کلانشهرها نیز اشاره کرده وتصريح مي كند: «دولت مصوب کرده است که چنانچه پروژه ریلی مترو در‌ کلانشهرها 70 درصد پیشرفت داشته باشد، می توان پروژه دیگری را آغاز کرد. باتوجه به ظرفیت موجود و نیز بازدید مدیران کشوری از پروژه های ریلی مشهد، این حمایت صورت گرفت که مشهد پروژه خط 4 خود را در دستور کار قرار دهد.»

تجربه موفق قرارگاه خاتم علت واگذاري
پس ازآنكه  اعضای شورای شهر مشهد به بررسی ظرفیت های کشور برای واگذاری عملیات یاد شده پرداختند. در بررسی پروژه متروی اهواز و کرج این نکته وجود داشت که این پروژه ها فعال است، اما سرعت و شتابی که در مشهد برای عملیات ساخت مترو وجود دارد، در شهرهای یاد شده وجود ندارد.
اين درحالي بود كه قطر تونل را یکی دیگر از موضوعات بررسی شده برای انتخاب پیمانکار بود چرا كه باتوجه به قطر تونل خط متروی مشهد (9.5 متر) تنها هفت تی بی ام با توان چنین حفاری در کشور فعال است که از این تعداد دو دستگاه در اهواز و کرج و پنج تی بی ام دیگر در اختیار قرارگاه خاتم الانبیا(ص) است لذا قرار شد تا از ظرفيت بالاي قرار كاه خاتم دراين زمينه استفاده شوداين درحالي است كه هم اكنون  از این تعداد دو دستگاه در حفاری خط3 مشهد فعال است.
از آنجايي كه  بخش خصوصی حتما باید برای خرید تی بی ام و استفاده از دیگر ظرفیت ها اقدام کند، و در شرایط اقتصادی کشور و باتوجه به مشکلات و موانعی که برای خرید و انتقال تی بی ام وجود دارد، برآوردها نشان می داد  که این خرید و انتقال توسط بخش خصوصی حداقل یک سال و نیم زمان مي برد
دركنار اين موضوع ،آزاد شدن دو تی بی ام خط3 قطار شهری مشهد از نیمه دوم سال99، وجود کارخانه سگمنت (بتن های پیش ساخته تونل)، وجود آزمایشگاه و نیروی انسانی آموزش دیده قرارگاه خاتم که در فرایند اجرای خط2 و3 توسط این پیمانکار فعال و به کار گرفته شدند، از دیگر دلایلی بود که زمینه همکاری با قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا(ص) راتثبيت كرد.

تصويب قيمت نهايي
از آنجا كه براي نهايي كردن پروژه ها نياز است تا زمينه هزينه ها نيز محاسبه شود لذا متروي مشهد نيز ازاين قائده پيروي كرد.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر مشهد دراين خصوص مي گويد:« درباره قیمت و بهای تمام شده برای اجرای خط 4 متروی مشهد با 10نفر از کارشناسان و مشاوران عالی گفت وگوهایی انجام شد. حتی در این زمینه کارگروه اسناد مالی و بهای تمام شده خط4 طی 10 جلسه بررسی هایی انجام داد..»
وی مي افزايد:« درباره قیمت سه پیشنهاد توسط پیمانکار، شهرداری و کارگروه مالی خط4 مطرح شد و درنهایت جمع بندی قیمت هزار و 90 میلیارد تومان منظور شد که مورد موافقت کمیسیون مشترک قرار گرفت.»

خلیل ا... کاظمی، معاون حمل ونقل شهردار مشهد، درباره هزینه اجرای خط4 نيز مي گويد:« در حال حاضر شهرداری برای اجرای هر متر خط 3 متروی مشهد مبلغ 64 میلیون تومان به قرارگاه خاتم الانبیا(ص) می پردازد. در باره قیمت کارگروه نیز تفاوتی که وجود داشت، مربوط به تجهیز کارگاه بود. ما در تجهیز کارگاه موضوع مونتاژ و دمونتاژ تی بی ام را در نظر گرفتیم که اگر کارگروه هم این موارد را منظور کند، بدون شک به همان رقم توافق شده یعنی هزار و 90 میلیارد تومان می رسیم.»
تأمین 60 واگن خط یک
از آنجا كه بعد ازساخت خطوط مترو نياز به واگن است لذا اين مهم نيز در دستور كار اعصاي شورا قرار گرفت وسرانجام تأمین 60 واگن مورد نیاز خط یک قطار شهری، به تصويب رسيد.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر دراین خصوص مي گويد: «با توجه به ضرورت تکمیل خط یک قطار شهری، همواره این موضوع مطرح بود که آیا از زمان بهره برداری تاکنون از ظرفیت خط یک قطار شهری به صورت صد درصدی استفاده شده است یا نه. در این باره و بنا به ضرورت و نیازی که در حوزه افزایش واگن ها وجود داشت، موضوع تکمیل این خط با افزایش تعداد واگن ها مطرح شد.»
گندمي مي افزايد:« از سویی این امید وجود داشت که این کمبود را بتوانیم از حوزه دولتی جبران کنیم. دولت در تبصره بودجه خود خرید 2 هزار واگن را منظور کرده بود. با این حال و باتوجه به تحقق نیافتن این تبصره ازسوی دولت، اعضای شورا این طرح را ارائه کردند. در حال حاضر اگر شهرداری همین امروز اقدام به خرید کند مبلغ هزار و 200 میلیارد تومان برای این مهم نیاز است.»

به گفته وي ،از آنجا که تأمین این رقم در بازه زمانی کوتاه امکان پذیر نیست، برای تأمین هزینه خرید 60 واگن مدت 4 سال مد نظر قرار گرفت.

 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
مهمترین عناوین
آخرین اخبار