کد خبر: 964887
تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۲:۱۰
سازمان حمایت با تعیین ضرب‌الاجل ۳ روزه اعلام کرد
هنوز امضای ایجاد ساختار جدید بازرگانی در وزارت صمت خشک نشده که گرفتاری مرغداران با دولت آغاز شد. سازمان حمایت از تولید‌کنندگان و مصرف‌کنندگان که چند سالی بود در خواب به سر می‌برد به محض نوسان قیمت مرغ در یک هفته اخیر تولید‌کنندگان را به واردات تهدید کرد.
سرویس اقتصادی جوان آنلاین: هنوز امضای ایجاد ساختار جدید بازرگانی در وزارت صمت خشک نشده که گرفتاری مرغداران با دولت آغاز شد. سازمان حمایت از تولید‌کنندگان و مصرف‌کنندگان که چند سالی بود در خواب به سر می‌برد به محض نوسان قیمت مرغ در یک هفته اخیر تولید‌کنندگان را به واردات تهدید کرد.

طی ۱۰ روز گذشته قیمت مرغ در تهر‌ان و سایر استان‌ها افزایش یافت. گرانی قیمت پس از پنج روز در تهران کنترل شد، اما در سایر استان‌ها و شهرستان‌ها مرغ کمیاب شد و قیمت به ۲۰ هزار تومان رسید. روز گذشته نیز در میدان بهمن تهران، اتحادیه فروشندگان مرغ و ماهی به دارندگان پروانه کسب و اعضای خودشان مرغ ۱۲ هزار تومانی توزیع کرد، اما همچنان مرغ در بسیاری از شهرستان‌ها با قیمت ۱۶ تا ۲۰ هزار تومان توزیع می‌شود و در برخی از استان‌ها نیز توزیع همچنان متوقف بوده و مصرف‌کنندگان مرغ‌های محلی خریداری می‌کنند.
حال در چنین شرایطی، متولیان جدید تولید و توزیع کالا به جای آسیب‌شناسی مشکلات فعلی تولید‌کنندگان و دلایل افزایش قیمت مرغ، تولید‌کنندگان را تهدید کردند. رئیس سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان در اولین اقدام خود برای تنظیم بازار مرغ، تولید‌کنندگان را تهدید کرده است که «اگر قیمت مرغ طی سه روز آینده ارزان نشود واردات می‌کنیم» این درحالیست که به‌جای واردات باید بر بازار نظارت داشت.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در پاسخ به این سوال که اقدام به واردات کالا برای تنظیم بازار همان مسئله‌ای که پیش از آن کارشناسان زیادی به آن اشاره می‌کردند که در صورت انتقال وظایف بازرگانی به وزارت صنعت واردات رونق می‌گیرد و اکنون این اتفاق افتاده است، گفت: «شما اگر به دنبال واردات نکردن و رونق تولید هستید به ما راهکار بدهید که چگونه بدون واردات می‌توانیم در این شرایط، بازار مرغ را تنظیم کنیم.»
رئیس سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان بیان داشت: «ما پیش از این از وزارت جهاد‌کشاورزی خواسته بودیم تا در راستای تأمین بازار مرغ میزان جوجه‌ریزی را افزایش دهد، در‌حالی‌که با وجود این مسئله یک دوم تزریق مرغ کاهش یافته است».
براساس این گزارش نظارت و کنترل بر بازار از جمله وظایف وزارتخانه صنعت است که ابزار لازم را از طریق اتاق اصناف و سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان در اختیار دارد و می‌تواند اقدام به این کار کند، اما این وزارتخانه در گام اول راحت‌ترین کار را برگزیده است و به‌جای نظارت بر قیمت‌ها قصد واردات دارد.

واردات با ارز نیمایی یا دولتی؟

واردات مرغ برای تنظیم بازار به‌جای تنظیم بازار از طریق کنترل قیمت و نظارت بر بازار در واقع پاک کردن صورت مسئله است و این امر منجر به از بین رفتن تولید می‌شود.
در صورتی که دولت قصد واردات مرغ با ارز ۴۲۰۰ تومانی را داشته باشد قیمت آن از محصولات موجود در بازار ارزان‌تر خواهد شد، اما اگر با ارز نیمایی واردات شود قیمت این محصول بیش از ۲۰ هزار تومان خواهد شد و دیگر قابلیت کنترل قیمت‌های خود را از دست می‌دهد، اما انگیزه لازم برای تولید‌کننده از بین می‌رود.
بنابراین گزارش قیمت فعلی هر کیلوگرم مرغ در بازار مصرف (تهران) ۱۴ هزار تا ۱۴ هزار و ۵۰۰ تومان است، درحالی‌که قیمت مصوب مرغ ۱۲ هزار و ۹۰۰ تومان اعلام شده است و قیمت این محصول در روز‌های گذشته به مرز ۱۷ هزار تومان نیز رسید که این نوسانات شدید به‌معنی آن است بخش نظارتی نتوانسته به مسئولیت خود به‌درستی عمل کند.

کشتارگاه‌ها مکلف به درج قیمت روی بسته‌بندی مرغ شدند

عباس تابش، رئیس سازمان حمایت از مصرف‌کننده و تولیدکننده و معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در این ارتباط اظهار داشت: «براساس پیشنهاد وزارت جهاد‌کشاورزی قیمت مرغ زنده اصلاح و نرخ آن ۸ هزار و ۵۵۰ تومان شد تا مصرف‌کننده مرغ را با قیمت ۱۲ هزار و ۹۰۰ هزار تومان خریداری کند.»

رئیس سازمان حمایت از مصرف‌کننده و تولیدکننده با بیان اینکه تلف شدن مرغ و... اتفاقات خلق‌الساعه‌ای نیست، اظهار داشت: «ظرفیت‌های خالی واحد‌های تولیدی باید برای جلوگیری از کاهش تولید و عرضه، به‌جای جوجه‌ریزی حداقل، باید با حداکثر ظرفیت جوجه‌ریزی می‌کردند، در تابستان هر سال با افزایش دما روبه‌رو می‌شویم و شرایطی مانند تلف شدن مرغ و... قابل پیش‌بینی بود، این در حالیست که براساس گزارش هواشناسی دمای هوا در سال‌جاری نسبت به سال گذشته کاهش پیدا کرده است.»
تابش با تأکید بر اینکه باید با افزایش جوجه‌ریزی عرضه مرغ به بازار بیشتر می‌شد، اضافه کرد: «در حال حاضر میزان عرضه مرغ به بازار کاهش پیدا کرده و در راستای حل این مشکل جلسات متعددی نیز برگزار شده است.
تمامی کشتارگاه‌ها باید روی بسته‌بندی‌های مرغ قیمت مصوب را درج کنند و از قیمت عدول نکنند در غیر این صورت با افراد خاطی برخورد می‌شود.»

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با ابراز اینکه بازرسان سازمان حمایت از مصرف‌کننده و تولیدکننده نظارت شدیدی بر بازار دارند، ادامه داد: «در برخی موارد قیمت مصوب مرغ در واحد تولیدی نیز رعایت نمی‌شود، بازرسان سازمان حمایت از مصرف‌کننده با تولیدکنندگانی که قیمت مصوب را رعایت نکنند، برخورد کرده و پرونده تشکیل می‌دهند.» رئیس سازمان حمایت از مصرف‌کننده و تولیدکننده در خانه ملت بیان کرد: «علاوه بر به‌کارگیری سیاست‌های مذکور در صورتی که ظرف یک تا دو روز آینده مرغ موردنیاز بازار تأمین نشود، ممکن است واردات مرغ در دستور کار قرار گیرد.»
تابش با اعلام اینکه با واحد‌های تولیدی که مرغ زنده را بیش از ۸ هزار و ۵۰۰ تومان می‌فروشند، برخورد می‌شود، تأکید کرد: «صنف نیز باید سود عرف را رعایت کرده و خرید و فروش خود را با فاکتور انجام دهد.» رئیس سازمان حمایت از مصرف‌کننده و تولیدکننده گفت: «تمامی کشتارگاه‌ها باید روی بسته‌بندی‌های مرغ قیمت مصوب را درج کنند و از قیمت عدول نکنند در غیر این صورت با افراد خاطی برخورد می‌شود.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار