کد خبر: 964801
تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۳:۱۱
طرح دو فوریتی مجلس برای افزایش ظرفیت رشته‌های پزشکی با استقبال مردمی و مخالفت قاطبه پزشکان مواجه شد. این مخالفت با تحرکاتی همراه بود تا امضاکنندگان طرح افزایش ظرفیت پزشکی وادار شوند امضایشان را پس بگیرند.
زهرا چيذری
سرویس جامعه جوان آنلاین:  آخرین خبر از این طرح از تشکیل کارگروهی سه جانبه برای رسیدگی به طرح افزایش ظرفیت پزشکی دلالت دارد؛ کارگروهی که فضای کلی آن در جهت مخالفت با طرح دوفوریتی افزایش ظرفیت پزشکی است. هر چند این کارگروه هم مانند خانه ملت به تعطیلات تابستانی رفت تا مخالفت خود را به شکل غیرمستقیم و با کشتن زمان اجرایی‌شدن این طرح دو فوریتی به مرحله اجرا برساند. روزگذشته بسیج دانشجویی ۱۳ دانشگاه علوم پزشکی کشور ضمن حمایت از کلیت طرح افزایش ظرفیت رشته‌های پزشکی در مجلس و استناد به بند ۱۳سیاست‌های کلی سلامت و سند راهبرد گسترش جغرافیایی، خواستار تأمین نیروی انسانی کافی با مهارت مناسب و با استقرار در محل صحیح به منظور ارتقای هرچه بیش‌تر سلامت مردم شد. بسیج دانشجویی دانشگاه‌های علوم پزشکی از نمایندگان امضاکننده این طرح خواست تا این آزمون حساس و تاریخی در نظام سلامت را با وجود تمام فشار‌های صنف پزشکان با شجاعت به نفع ملت خاتمه دهند.
کمبود پزشک در کشور موضوعی است که ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت آن را رسانه‌ای کرد و برای اثباتش به آمار، ارقام و اسناد، استناد کرد. در بیانیه بسیج دانشجویی ۱۳ دانشگاه علوم پزشکی نیز به استناد به آمار پزشک نسبت به جمعیت در کشور‌های مختلف آمده است: طبق آخرین آمار سازمان جهانی بهداشت (WHO)، در ایران به ازای هر ۱۰ هزار نفر تنها ۱۱پزشک وجود دارد. با نگاهی به همین آمار متوجه می‌شویم که این آمار در کشور‌های پیشرو در عرصه سلامت نظیر سوئد ۵۴، انگلیس ۲۸، آلمان ۴۱، کانادا ۲۶، روسیه ۴۰، هلند ۳۵ و حتی کشور‌های منطقه مانند آذربایجان ۳۴، مغولستان ۳۲، ترکیه ۱۸، عربستان سعودی ۲۴ و عمان ۲۰ پزشک است. این آمار در مورد پزشکان متخصص وضعیت بدتری را نشان می‌دهد، به طوری که سرانه پزشک متخصص در کشور ما پنج به ازای هر ۱۰ هزار نفر را نشان می‌دهد، اما در بسیاری از کشور‌های پیشرو حوزه سلامت، این عدد بالای ۲۰ است.

اگر این روند ادامه یابد...
کمبود پزشک به شکل شهودی نیز قابل ملاحظه است وقتی با صف‌های طولانی درمانگاه‌ها و بیمارستان‌ها مواجه می‌شویم یا می‌بینم مردم ناگزیرند برای درمان بیمارانشان از شهرستان به تهران بیایند. کیفیت پایین درمان به دلیل کم‌آوردن وقت برای معاینه بیمار، تعرفه‌های بالای پزشکی، دریافت زیرمیزی و عدم دسترسی به خدمات پزشکی در ایام تعطیل همگی دلیلی است بر اینکه پزشک به اندازه کافی وجود ندارد. در این بیانیه با تأکید بر اینکه کمبود پزشک سال‌ها از سوی سازمان صنفی نظام پزشکی و انجمن‌های صنفی پزشکی پنهان شده بود و به جای آن دروغی بزرگ مبنی بر اشباع‌بودن پزشکی و کافی بودن تعداد موجود توسط آنان به جامعه تزریق می‌شد، تأکید شده است: «با ادامه روند موجود تا ۲۵ سال آینده به تعداد مورد نیاز برای امروز کشور هم نمی‌رسیم چه برسد به تأمین نیاز آینده کشوری که جمعیت آن رو به پیرشدن گذاشته است و بدون شک در آینده نیاز بیش‌تری به خدمات بهداشتی و درمانی پیدا خواهیم کرد.»

تعارض منافع و لابی‌گری پزشکان پشت پرده مخالفت‌ها
در برابر همه این استدلال‌ها بسیج دانشجویی مخالفت قاطبه پزشکان با طرح افزایش ظرفیت پزشکی را ناشی از «تعارض منافع و لابی‌گری پزشکان» دانست و در برابر استدلال مخالفان درباره بیکاری پزشکان به سخنان سیدحسن قاضی‌زاده هاشمی استناد شد که در این‌باره گفته بود: «با هیاهو‌های ایجاد شده باور کرده بودم که ۲۰هزار نفر پزشک عمومی بیکار داریم، ما با پرداختی‌های ماهانه ۱۵و ۱۷میلیون که گاهی مورد انتقاد اعضای کمیسیون بهداشت مجلس نیز بود، تلاش خود را برای حضور این پزشکان در مناطق محروم به کار گرفتیم و با وجود پرداخت‌های مناسب به پزشکان شاهد بودیم که تنها حدود هزار و ۵۰۰ پزشک عمومی اعلام آمادگی کردند و این خود می‌تواند به این معنی باشد که یا پزشک عمومی نداریم یا آن‌ها تنها شماره نظام‌پزشکی دارند و دیگر پزشک نیستند.» بسیج دانشجویی دانشگاه‌های علوم پزشکی ایراد دیگر مخالفان طرح افزایش ظرفیت پزشکی را نیز وارد نمی‌داند و این‌گونه استدلال می‌کند: «بحث توزیع نامتناسب پزشک در کشور عنوان کنند، در حالی که خود این موضوع معلول کمبود پزشک است و دست سیاستگذار در توزیع پزشک را بسته و اظهارات وزیرسابق بهداشت نیز مؤید این مسئله است.»
طبق این بیانیه همچنین درباره زیرساخت‌های آموزشی لازم برای افزایش ظرفیت پذیرش نیز به رغم اظهارات مخالفان افزایش ظرفیت رشته‌های پزشکی، مقایسه سرانه استاد در ایران نسبت به کشور‌های دیگر نشان می‌دهد، نسبت استاد به دانشجو در دانشگاه‌های علوم پزشکى در کشور‌های دنیا از یک به ۱۰ تا یک به ۱۸ متغیر است، اما در ایران این نسبت یک به هشت است که نشان می‌دهد، با وجود انحصار شدید در جذب هیئت‌علمی بالینی پزشکی و دندانپزشکی همچنان ظرفیت اساتید موجود بیش از دانشجویان فعلی است. همچنین حدود ۶۲۰ بیمارستان دولتی تحت نظر دانشگاه‌های علوم پزشکی هستند که از این تعداد فقط حدود ۲۰۰ بیمارستان دانشجو می‌پذیرد و حدود ۴۲۰بیمارستان دانشگاهی دانشجو نمی‌پذیرد که براساس نقشه راه درمان (سال ۹۵) می‌تواند زیرساخت مناسبی برای افزایش ظرفیت تربیت دانشجوی پزشکی باشد. همچنین به گفته وزیر سابق بهداشت در طرح تحول سلامت تعداد تخت‌های بیمارستانی ۳۰ درصد افزایش داشته است. این در حالی است که ظرفیت پذیرش رشته پزشکی در سال ۹۷ نسبت به سال ۹۴ نه تنها افزایش نداشته بلکه ۱۰ درصد کاهش داشته است.

کاهش ظرفیت پزشکی به نصف!
طبق این بیانیه وزارت بهداشت موظف است براساس بند (ت) ماده ۷۴ قانون برنامه ششم توسعه به منظور متناسب‌سازی کمیت و کیفیت تربیت نیروی انسانی گروه پزشکی با نیاز‌های نظام سلامت کشور، نیاز‌های آموزشی و ظرفیت ورودی تمامی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی علوم پزشکی اعم از دولتی و غیردولتی را متناسب با راهبرد‌های پزشک خانواده، نظام ارجاع و سطح‌بندی خدمات و نقشه جامع علمی کشور تعیین کرده و اقدامات لازم را به‌عمل آورد. در سند راهبرد گسترش جغرافیایی آموزش سلامت (مصوب سال ۹۴) هم عنوان شده که لازم است ظرفیت پذیرش دانشگاه‌ها چه در بخش دولتی و چه خصوصی بر اساس نیاز‌های واقعی کشور تعیین شود. در همین سند اشاره شده‌است که اگر برنامه‌ریزی‌های مؤسسات در افق ۱۴۰۴ برآورده شود ظرفیت بالقوه آموزش عالی سلامت به ۵۰۰ هزار نفر افزایش پیدا می‌کند که حتی از دوبرابر ظرفیت فعلی نیز بیش‌تر است. با وجود این‌ها وزارت بهداشت پس از سپرده شدن اختیار تعیین ظرفیت رشته‌های علوم پزشکی، از سال ۷۴ تا ۸۳ ظرفیت رشته پزشکی را تقریباً به نصف کاهش داد و این تصمیم‌گیری در راستای تعارض منافع پزشکان و در منافات با مصلحت مردم و در عوض تأمین انحصار پزشکان است. بسیج دانشجویی دانشگاه‌های علوم پزشکی در عین حال با دو برابر کردن ناگهانی ظرفیت مخالف است و در عوض تأکید می‌کند: «التزام وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی به افزایش سالانه و تدریجی ظرفیت تربیت پزشک و دندانپزشک با تأکید بر پراکندگی صحیح آن به صورتی که عمده افزایش ظرفیت به شکل بورسیه با تعهد خدمت در مناطق محروم باشد، می‌تواند اهداف افق ۱۴۰۴ را در ارتقای سلامت مردم محقق کند.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار