کد خبر: 963664
تاریخ انتشار: ۰۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۳:۱۸
این روز‌ها تمام سخنرانی ها‌ی وزیر صمت به موضوع صنعت خودرو و واگذاری دارایی‌ها و سهام دولت در خودروسازی‌ها منتهی می‌شود. وعده‌هایی که خودش امیدوار است تا پایان دولت تدبیر محقق شود. رحمانی اخیراً در سخنانی از الزام ایران خودرو و سایپا برای واگذاری هزار میلیارد تومان از دارایی‌هایشان خبر داده، غافل از اینکه این وعده‌ها در گذشته نیز از سوی وزرای پیشین داده شده، اما بنا به دلایلی عملیاتی نشده‌است.
سرویس اقتصاد جوان آنلاین: از ابتدای امسال موضوع واگذاری دو خودروساز بزرگ از سوی وزیر صمت پیگیری می‌شود و مدام وعده واگذاری سهام دولت در دو خودروساز بزرگ کشور اعلام می‌شود، اما هنوز راهکار عملیاتی برای واگذاری سهام دولت یا دارایی‌های آن‌ها رونمایی نشده‌است. رحمانی و معاونش مدام از تدوین نقشه راه برای صنعت خودرو سخن می‌گویند، ولی هنوز برای فعالان این صنعت این نقشه رونمایی نشده‌است. رضا رحمانی که در روز‌های اخیر به بازدید از صنایع مختلف در شهر‌های شمالی کشور مشغول است و تولید کنندگان را به حمایت این وزارتخانه و آینده‌ای روشن تشویق می‌کند، در گفتگو با خبرنگاران در مورد واگذاری سهام دولت در دو خودروساز بزرگ ایران‌خودرو و سایپا گفت: برای واگذاری باید وضعیت مالی این دو شرکت اصلاح شود که اصلاح وضعیت را آغاز کرده‌ایم و این بخشی از برنامه واگذاری آن‌ها به شمار می‌رود.
وی افزود: واگذاری ایران‌خودرو و سایپا در سه قسمت قابل‌توجه است؛ اول اینکه املاک و اموال غیرتولیدی آن‌ها باید واگذار شود. دوم، شرکت‌های وابسته به آن‌ها باید واگذار شوند و سوم، مشکل وثیقه بودن آن‌ها حل شود و خود دو شرکت به بخش غیردولتی واگذار شوند.
وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: املاک و اموال غیرتولیدی دو خودروساز در تهران و جا‌های دیگر که با وظایف ذاتی آن‌ها همخوانی ندارد، باید واگذار شوند و این واگذاری شروع شده‌است و هر دو خودروساز بزرگ باید هزار میلیارد تومان از اموال مازاد خود را واگذار کنند که نقدینگی لازم برای تولیدشان فراهم شود و تولید تقویت شده و قطعات مورد نیاز سفارش دهند.
رحمانی همچنین گفت: باید شرکت‌های وابسته به ایران‌خودرو و سایپا واگذار شوند و در مورد واگذاری آن‌ها که گفته شده این دو شرکت در وثیقه هستند، این درست است، ولی وثیقه‌بودن آن‌ها قابل رفع است و باید موانع واگذاری خودروسازان رفع شود و سازمان خصوصی‌سازی سهام دولت را در این دو شرکت باید واگذار کند. به گفته رحمانی با واگذاری ایران‌خودرو و سایپا منابع جدیدی حاصل خواهد شد که باید صرف تولید شود.
به گزارش «فارس»، در حال حاضر سهام دولت در ایران‌خودرو ۰۴/ ۱۴ درصد است که باید واگذار شود و در مرحله قیمت‌گذاری این سهام قرار دارد. همچنین سهام دولت در شرکت خودروسازی سایپا ۳۱/ ۱۷ درصد است که آن هم در مرحله قیمت‌گذاری قرار دارد و باید این دو شرکت که در بورس تهران حضور دارند، از طریق مکانیزم بازار واگذار شود. گفتنی است رقابت قطعه‌سازان بزرگ برای تصاحب این شرکت‌ها نیز آغاز شده و تلاش می‌کنند این صنعت پرسود را از آن خود کنند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار