کد خبر: 963268
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۳:۳۰
رئیس‌جمهور امریکا با گفتن اینکه «تمایل به مذاکره و توافق با ایران سخت‌تر شده» نشان داد که جواب‌های «نه» پی‌درپی ایران، او را از شروع مذاکرات مأیوس کرده، یأسی که البته با حس سردرگمی عجین شده است. در همان روزی که ترامپ از سخت شدن مذاکره سخن گفته، وزیر خارجه امریکا ابراز امیدواری کرد که فشار حداکثری با ایران به مذاکره بینجامد.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: دونالد ترامپ دو شنبه شب برای اولین بار درباره تمایل خود برای مذاکره با ایران ابراز تردید کرد و البته بلافاصله پیکان اتهامات را به سوی ایران گرفت تا مشخص شود یک وضعیت خاص روانی برای او در مقابل ایران شکل گرفته است. ترامپ که پس از ملاقات با نخست‌وزیر پاکستان، در نشستی با خبرنگاران شرکت کرده بود با اشاره به تنش‌های اخیر با ایران گفت: «رک بگویم، برایم سخت‌تر می‌شود که بخواهم با ایران مذاکره و توافق بکنم، چون رفتار خیلی بدی دارند.» ترامپ گفت‌: «من به شما می‌توانم بگویم که چنین کاری می‌توانست با راحتی بیشتر صورت بگیرد، اما اگر طور دیگری هم پیش برود، من مشکلی ندارم.» او با در پیش گرفتن لحن تهدید تلویحی گفت: «ما آماده مواجهه با بد‌ترین وضعیت ممکن هستیم کاملاً آمادگی داریم»، ولی مجدداً با تأکید بر اینکه «البته آماده تعقل‌گرایی هم هستیم» نشان داد که نه فقط درباره مذاکره با ایران بلکه در مورد نحوه برخورد با ایران نیز دچار تردید است: «باید ببینیم چه می‌شود.»
ترامپ یک بار دیگر گزارش وزارت اطلاعات ایران در مورد بازداشت و اعدام تعدادی از «جاسوسان» سیا را دروغ خواند و گفت «ایران خیلی دروغ می‌گوید.» ترامپ که در حضور عمران خان نخست‌وزیر پاکستان سخن می‌گفت تکذیب سرنگونی یک فروند پهپاد ایرانی را هم دروغ خواند و گفت: «پاکستان دروغ نمی‌گوید، ولی متأسفانه ایران زیاد دروغ می‌گوید.» ترامپ مدعی است که ایران را حکومتی دینی اداره می‌کند که به بد‌ترین شکل شکست خورده و تأکید کرد: «آن‌ها خودشان نمی‌دانند به چه راهی می‌روند؛ من گزارش‌های متعددی خوانده‌ام. آن کشور در حال حاضر به هم ریخته است؛ نمی‌دانند چه دارند می‌کنند؛ از لحاظ اقتصادی، کشورشان در بحران است؛ نرخ تورم در آنجا به ۷۵درصد هم می‌رسد.»‌

۱۲ نکته یا شرط؟!
تقریباً در همان ساعاتی که ترامپ از سخت شدن مذاکره با ایران سخن می‌گفت، وزیر خارجه امریکا در چند مصاحبه و سخنرانی ابراز امیدواری کرد «کارزار فشار حداکثری» سبب شود ایران با امریکا مذاکره کند و ۱۲ شرط واشنگتن را بپذیرد. مجری برنامه رادیویی «باک سکستون شو» در مصاحبه از وزیر خارجه امریکا سؤال کرد: «وزیر خارجه ایران گفته که سرنگونی پهپاد این کشور (از سوی امریکا) اتفاق نیفتاد. شما این موضوع را تأیید کردید که چنین اتفاقی افتاده است. برای ایرانی‌ها دروازه‌ای برای دور شدن از رفتار خصمانه وجود دارد. به نظر شما آن مسیر چه مسیری است؟» در متن منتشر شده از این گفتگو، پمپئو هیچ اشاره‌ای به تکذیبیه ایران درباره پهپاد نمی‌کند و مسیر مصاحبه را به سمت بحث مربوط به ۱۲ شرط برای ایران منحرف کرده است. پمپئو جواب می‌دهد: «مسیر کاملاً ساده‌ای وجود دارد. آنچه رئیس‌جمهور ترامپ از رهبران در ایران می‌خواهد این است که شبیه به یک کشور نرمال رفتار کند. من صحبت‌های اخیر وزیر خارجه ظریف درباره اینکه پمپئو خواستار چه چیزی از ایران شده را دیدم.» پمپئو ۱۲ شرط مطرح شده برای ایران را به ۱۲ نکته تقلیل داده و می‌گوید: «۱۲نکته وجود دارد که ما آن‌ها را طرح کردیم. این نکات در واقع مجموعه‌ای از درخواست‌های ساده هستند از قبیل اینکه رژیم ایران از کشتن افراد در اروپا و کارزار ترور در سراسر جهان اجتناب کند، گروگان‌های ما را آزاد کند، غنی‌سازی هسته‌ای و برنامه سلاح‌های هسته‌ای را متوقف کند، به آماده کردن موشک‌ها که تهدیدی برای اسرائیل هستند پایان دهد، این‌ها درخواست‌هایی ساده هستند، اما وزیر خارجه ظریف گفت که این‌ها به معنای نابودی کشورم هستند.» وزیر خارجه امریکا با اشاره به توقیف نفتکش انگلیسی «استینا ایمپرو» از سوی نیروی دریایی سپاه پاسداران گفت: «ما داریم روی تغییر دادن رفتار رهبران جمهوری اسلامی ایران کار می‌کنیم و یک ائتلاف برای گشت‌زنی در تنگه هرمز به منظور باز ماندن خطوط کشتیرانی در این منطقه ایجاد می‌کنیم. در سراسر جهان کشور‌هایی خواهند بود که در این کار مشارکت کنند. این‌ها اقدامات بازدارنده هستند.» مجری این برنامه رادیویی سؤال کرد: «آیا شما فکر می‌کنید که کارزار فشار برای اینکه آن‌ها این درخواست‌های امریکا را بپذیرند، واقعاً از شانس واقع‌گرایانه‌ای برخوردار است؟» او گفت: «بخش اول کارزار فشار ما این بود که منابع و ثروت را از دست رهبران ایران بگیریم و در این کار به شدت موفق بوده‌ایم. شما این موضوع را می‌توانید در وضعیت کنونی ناگوار حزب‌الله مشاهده کنید. درباره اینکه آیا در نهایت (کارزار فشار امریکا علیه ایران) ایران به اتخاذ تصمیم درست و منطقی برای وارد شدن به یک مذاکره وادار می‌شود یا نه، من امیدوارم، اما در نهایت این تصمیمی است که ایران باید آن را اتخاذ کند.» وزیر امور خارجه امریکا اعلام کرد اطمینانی به اخبار منتشره توسط ایران درباره جاسوسانی که برای سیا کار می‌کردند نیست. نباید آن‌ها را باور کرد.

برای عرب‌ها شیر، برای ایران خرگوش!
کاربران عربی شبکه‌های اجتماعی در پاسخ به توئیت معاون رئیس پلیس دبی قدرت رهبران ایران در سطح بین‌المللی را ستوده و حکام عرب را به خاطر بزدلی نزد امریکا مذموم خواندند. به گزارش فارس، «ضاحی خلفان»، معاون رئیس پلیس دبی از دونالد ترامپ رئیس‌جمهور امریکا به خاطر اینکه هیچ کاری در مورد ایران انجام نمی‌دهد انتقاد کرده و او را خرگوش خواند. روزنامه فرامنطقه‌ای القدس‌العربی در این خصوص گزارش داد، خلفان روز دو شنبه با انتشار مطلبی در توئیتر نوشت: چرا ترامپ برای عرب‌ها شیر بود، اما مقابل ایران خرگوش شد. برخی فعالان این شبکه‌ها، رهبران عرب را با رهبران ایران مقایسه کردند و برخی دیگر قدرت ایران را در سطح بین‌المللی ستودند؛ بعضی از آن‌ها هم ادعا کردند که مسئله ایران یک سناریوی بین‌المللی مورد توافق میان ایران و امریکاست. القدس‌العربی برخی از این نظرات را مرور کرد: برخی به این مقام اماراتی پیشنهاد دادند پرسش خود را خطاب به حکام عرب و نه کاربران مطرح کند و این موضوع را از رهبران عربی بپرسد. یک نفر دیگر معتقد است که پاسخ سؤال خلفان در مقایسه بین دو تصویر نهفته است که ترامپ پول‌های عرب‌های حوزه خلیج [فارس]را می‌دوشد در حالی که از موشک‌های ایران هراس دارد.
یک کاربر دیگر هم تأکید کرد: وقتی خرگوش می‌شوید ترامپ هم شیر می‌شود و هنگامی که شیر شوید او خرگوش می‌شود.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۳
0
1
عجب
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار