کد خبر: 961063
تاریخ انتشار: ۱۷ تير ۱۳۹۸ - ۰۳:۵۸
فرشاد عالی
سرویس ایران جوان آنلاین: یکی از مهم‌ترین مأموریت‌های بسیج سازندگی کشور ورود به اقتصاد مقاومتی است، اما اقتصادی که بسیج نمی‌خواهد متولی آن باشد و فقط به نهاد‌های انقلابی کمک می‌کند تا اقتصاد مردمی شود.
بر اساس گزارش‌ها، تا کنون ۱۷۰ هزار کارگاه اقتصاد مقاومتی با تأکید بر زنجیره ارزش توسط بسیج سازندگی شکل گرفته و قرار است امسال هم به موضوعاتی نظیر بسته‌بندی و برندسازی توجه ویژه‌ای شود. از جمله افتخارات و شاهکار‌های بسیج سازندگی در مناسب‌سازی سه شهر برای معلولان است که در دستور کار این سازمان قرار گرفته است؛ کاری که نیاز بخش قابل توجهی از شهروندان است و تا کنون هیچ سازمان و نهادی نتوانسته آنچنان که باید، آن را به نتیجه برساند.

وقتی بسیج از تفاهمنامه احداث ۵ هزار واحد مسکونی صحبت می‌کند یعنی گام بزرگ برای از بین بردن فقر و تأمین نیاز ساکنان مناطق محروم. امروز مناسب‌سازی ۱۰ هزار واحد مسکونی و مناسب‌سازی سه شهر برای معلولان در دستور کار بسیج سازندگی قرار گرفته و برای اجرای ۴۰ هزار پروژه عمرانی در۴۰ سالگی انقلاب عزمش را جزم کرده است، اما نکته حائز اهمیت در پروژه‌های بسیج این است که حرف اول را مشارکت‌های مردمی می‌زند. به گفته مسئولان این سازمان، آن‌ها پروژه‌هایی را شروع می‌کنند که مردم حضور حداکثری داشته باشند و ۲۰ درصد از منابع اجرایی پروژه‌ها در بسیج سازندگی توسط خیران تأمین شود.

از اوایل سال جاری اجرای ۴۰ هزار پروژه در قالب طرح بزرگ خدمت‌رسانی همزمان و همگرا در سراسر کشور جزو کار‌های در پیش روی بسیج سازندگی قرار گرفت که بخشی از آن‌ها آغاز شده است. بخشی از این پروژه‌ها شامل پروژه‌هایی است که نهاد‌هایی نظیر بنیاد برکت، آستان قدس رضوی، بنیاد مستضعفان، سازمان بهزیستی و... کار می‌کردند و هدف از اجرای این ۴۰ هزار پروژه امیدبخشی به مردم است. به هر حال در سال ۹۸ جنگ روانی دشمن چند برابر شده و به فرموده مقام معظم رهبری نیز عملیات اصلی دشمن در این سال است.
با این اوصاف به جرئت می‌توان گفت که بعد از انقلاب اسلامی، چند واژه به شدت به هم گره خوردند. واژگانی همچون «مردم»، «بسیج»، «خدمت» و «ایثار». بر همین اساس وقتی قرار می‌شود در مورد برنامه‌های بسیج در جهت خدمت‌رسانی با مردم صحبت شود به اولویت‌هایی می‌رسیم که همیشه اولویت هستند و هیچ گاه به دست فراموشی سپرده نمی‌شوند.

فعالیت‌هایی که در رأس آنها، خدمت‌رسانی در مناطق محروم و حل مشکلات اقتصادی ساکنان این مناطق است. به ویژه در شرایط فعلی که مردم از فشار‌های اقتصادی رنج می‌برند و این خدمات دوچندان شده‌اند.
در حال حاضر بیش از ۱۱ هزار گروه جهادی بسیج در مناطق محروم مشغول فعالیت هستند؛ گروه‌هایی که برای حرکت و جهادشان جغرافیای فعالیت تعریف شده است. به طوری که یک منطقه به مدت پنج سال به یک گروه جهادی اختصاص می‌یابد تا خدمات بهتری به مردم و نیازمندان ارائه شود. بسیج توانسته با تعریف اهدافی ویژه برای خود، نیرویی مردمی و محبوب تشکیل دهد که در هر برهه از زمان حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشد. ایجاد جامعه اسلامی و ارتقای فرهنگ ناب محمدی، مشارکت همگانی در دفاع همه‌جانبه در مقابل استکبار و ایجاد وحدت پشت سر ولایت از اهداف تشکیل بسیج است.

بسیج متعلق به قشر یا گروه خاصی نیست و به همین خاطر پیوند بیعت با ولایت، ایمان و اخلاص، اطاعت آگاهانه، عدالت‌خواهی و ظلم‌ستیزی، شجاعت و شهادت‌طلبی از ویژگی‌های تفکر بسیجی است.
از مأموریت‌های بسیج هم می‌توان کمک به مردم برای غلبه به مشکلات، حضور مؤثر بسیج در امداد و نجات، ارتقای امنیت محلات با گشت‌های بسیج محور، حضور فعال در عرصه سازندگی و محرومیت‌زدایی و افزایش ظرفیت خدمات بسیج به مناطق محروم با استفاده از ظرفیت بسیج جامعه پزشکی اشاره کرد. اگرچه شاهکار بسیجیان و گروه‌های جهادی در سیل‌های اخیر به ثبت رسیده، اما باید گفت نیاز نیست حتماً اتفاقی رخ دهد تا حضور جهادگران و خدمات‌رسانی آن‌ها به نیازمندان را دید. همان موقع که نه سیلی بود و نه زلزله‌ای رخ داده بود هم جهادگران بسیجی با حضور در مناطق کم برخوردار و محروم امتحان خود را پس داده بودند و حالا این گروه‌های جهادی به عنوان یکی از کارآمدترین نیرو‌های مردمی، همواره داوطلبانه در حوادث و بلایای طبیعی به کمک آسیب‌دیدگان شتافته‌اند. در ماجرای سیل‌های اخیر استان‌های مختلف نیز این گروه‌ها در پاسخ به منویات رهبر انقلاب به کمک سیل‌زدگان شتافتند و اقدامات مهم و کارآمدی در راستای کمک به مناطق سیل‌زده انجام دادند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار