کد خبر: 960830
تاریخ انتشار: ۱۴ تير ۱۳۹۸ - ۲۲:۴۴
جنگل‌های هیرکانی که برای ثبت جهانی آن‌ها بین ایران و آذربایجان یک دهه کشمکش وجود داشت، در نهایت نظر موافق اعضای کمیته میراث جهانی یونسکو را گرفت و به نام ایران ثبت جهانی شد.
عليرضا سزاوار
سرویس جامعه جوان آنلاین: چند سال پیش کشور آذربایجان پرونده جنگل‌های هیرکانی را برای ثبت جهانی به یونسکو ارسال کرد، اما از آنجا که حدود ۹۵درصد از درختان این جنگل در ایران قرار دارد، ایران به این اقدام آذربایجان اعتراض کرد تا اینکه پرونده آذربایجان توسط یونسکو برگشت داده شد.
در این مدت ایران با همکاری سازمان‌های داخلی و خارجی تلاش کرد تا پرونده‌ای برای یکی از قدیمی‌ترین جنگل‌های کره زمین تهیه کند و بالاخره آن را تکمیل و به یونسکو ارسال کرد.
از سوی دیگر قرار شد تا چهل و سومین اجلاس کمیته میراث جهانی در شهر باکو آذربایجان برگزار شود و از آنجا که آذربایجان یک‌طرف بحث پرونده جنگل‌های هیرکانی و میزبان این اجلاس بود، نگرانی نسبت به ثبت یک‌جانبه این پرونده وجود داشت.
پنج روز قبل هم چهل و سومین اجلاس کمیته میراث جهانی سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) با حضور ۲۵۰ نفر از نمایندگان در ۱۸۰ کشور از جمله جمهوری اسلامی ایران و چند نهاد و سازمان بین‌المللی آغاز به کار کرد که هنوز هم در شهر باکو در حال برگزاری است و در این مدت پرونده‌های زیادی از کشور‌های مختلف مورد بررسی قرار گرفت.
روز پنج‌شنبه هم پرونده جنگل‌های هیرکانی از ایران بررسی شد و توانست نظر نمایندگان نسبت به اهمیت جنگل‌های هیرکانی را جلب کند تا به ثبت جهانی آن به نام ایران رأی دهند، با این گزینه که آذربایجان نیز در آینده می‌تواند به این پرونده اضافه شود. به این ترتیب ایران جنگل‌های هیرکانی را در فهرست جهانی به نام خود قرار داد و یونسکو نیز آن را پذیرفت.
این جنگل‌ها یکی از قدیمی‌ترین جنگل‌های کره‌زمین هستند که تخمین‌زده می‌شوند و ۴۰ میلیون سال قدمت دارند و بازمانده از عصر یخبندان است. حدود ۲ میلیون هکتار از این جنگل‌ها در قسمت شمالی خاک جمهوری اسلامی ایران و تنها یک درصد و حدود ۲۰هزار هکتار آن در خاک جمهوری آذربایجان قرار گرفته است.
در بخشی از پرونده جنگل‌های هیرکانی آمده که «حفاظت از جنگل به عهده سه سازمان میراث فرهنگی، حوزه آبریز و مدیریت و وزارت محیط‌زیست است و برای آن کمیته فرماندهی برای اطمینان از هماهنگی در سرتاسر جنگل در نظر گرفته شده است. در مناطق جنگلی همچنین ورود و خروج خودرو، چرای حیوانات، شکار و قطع درختان و اقدامات دیگری که می‌تواند روی جنگل تأثیر بگذارد، ممنوع اعلام شده و به شدت مورد حفاظت قرار می‌گیرد.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار