کد خبر: 960453
تاریخ انتشار: ۱۲ تير ۱۳۹۸ - ۰۶:۳۳
مسئولان آذربایجان‌غربی در شرایطی از امکان فرآوری ۱۵۰ هزار تن سیب درختی در سال‌جاری مسرور هستند که این رقم حتی بخشی از معضل باغداران با تولید ۷۷۰ میلیون تنی را هم برطرف نمی‌کند
سرويس ايران جوان آنلاين: هر سال میلیون‌ها تن سیب درختی در استان آذربایجان‌غربی تولید می‌شود که بخش مهمی از این محصول در نبود بازاری برای فروش، نبود کارخانه‌ای برای فرآوری و سیاستی برای صادرات از دست می‌رود. از همین رو سال گذشته باغداران خود سیاست تغییر کاربری و تولید را پیش گرفتند و همین موضوع باعث شد تولید یک میلیون و ۲۰۰ هزار تنی سیب درختی در استان با کاهش ۴۳۰ میلیون تنی به ۷۷۰ میلیون تن برسد. برهمین اساس امسال متولیان استانی برنامه دارند شرایط را برای فرآوری ۱۵۰ هزارتن سیب در سال فراهم کنند. رقمی که به قدری ناچیز است که حتی از حجم تولید فعلی باغداران هم دردی دوا نمی‌کند.

استان آذربایجان‌غربی با تولید سالانه حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن سیب درختی به عنوان قطب نخست تولید این محصول شناخته می‌شود. محصولی که طی سال‌های اخیر افزایش تولید آن با حواشی بسیاری روبه‌رو بوده است و همگی از بی‌برنامگی مسئولان برای عرضه در بازار، صادرات و فرآوری آن حکایت دارد. بی‌برنامگی که سال گذشته منجر به کاهش تولید ۴۳۰ میلیون تنی سیب شد و رقم تولید این محصول در استان را به ۷۷۰ میلیون تن در سال رساند. چراکه دو سال پیش باغداران بسیاری به دلیل نبود راهی برای عرضه محصولشان، دسترنج یکساله‌شان را کنار خیابان ریختند. این ماجرا‌ها ادامه داشت تا سال بعد درست همان موقع باز هم برنامه‌ای برای جلوگیری از هدر رفت دسترنج یکساله باغداران نبود و سیب‌ها یکی پس از دیگری بر روی درخت یا زمین از دست رفتند. از همین رو باغداران شیوه کاهش تولید و حتی تغییر محصول را در پیش گرفتند تا بتوانند همچنان به فعالیت باغی خود ادامه دهند.

فرآوری ۱۵۰ هزار تن سیب درختی

حالا امسال متفاوت از هر سال مسئولان برنامه دارند با توسعه کارخانه‌های فرآوری سیب‌درختی بخشی از مشکلات باغداران را رفع کنند. اما کارخانه‌هایی که مشخص شده است تنها ظرفیت فرآوری ۱۵۰ هزار تن محصول را دارند که به طور حتم درصدی از مشکلات باغداران استان را هم برطرف نخواهند کرد. رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی در این باره می‌گوید: «امسال ۱۵۰ هزار تن سیب‌درختی توسط کارخانه‌های صنایع تبدیلی جذب می‌شود.» رسول جلیلی اضافه می‌کند: «تلاش جهاد کشاورزی بر ساماندهی مراکز خرید و جمع‌آوری سیب‌درختی و کاهش ضایعات در رساندن محصول به صورت بهداشتی به محل فرآوری و کارخانه‌های صنایع تبدیلی است و در این راستا تجمیع مراکز جمع‌آوری سیب به منظور نظارت بیشتر بر نحوه خرید محصول ضروری است.» این مقام مسئول ادامه می‌دهد: «با توجه به اینکه امسال زمان سال آوری باغ‌های سیب درختی استان است و براساس برآورد‌های انجام شده در حدود ۱۵۰ هزار تن از محصول تولیدی سیب درختی استان به مصارف کارخانه‌های صنایع تبدیلی خواهد رفت، ساماندهی مراکز خرید کنار جاده‌ها قبل از فصل برداشت بیش از پیش ضرورت دارد.» گفتنی است که دپوی غیر بهداشتی سیب‌درختی صنعتی در حاشیه جاده‌ها باعث مخدوش شدن چهره کشاورزی آذربایجان‌غربی به عنوان قطب تولید سیب‌درختی در کشور می‌شود. از همین رو به اعتقاد مسئولان ساماندهی مراکز خرید و فروش سیب صنعتی نیازمند مشارکت فعال کشاورزان و مساعدت کارخانجات صنایع تبدیلی و تکمیلی در دریافت هر چه سریع‌تر محصول و فرآوری آن است.

فرآوری که در مقابل تولید ناچیز است!

با این تفاسیر تنها به بحث فرآوری محصول آن هم با تکیه بر کارخانه‌هایی با ظرفیت ۱۵۰ هزار تنی نمی‌توان امید بست. چراکه حجم تولید سالانه باغداران آذربایجان‌غربی میلیونی است و مسئولان امید رفع مشکل با کارخانه‌های چند هزار تنی را دارند. از همین رو ضروری است که متولیان در کنار توسعه کارخانه‌های فرآوری و بسته‌بندی، مسیر را برای صادرات سیب‌های درختی هم باز کنند. سیب‌هایی که به دلیل تولید مازاد بر نیاز داخلی در خارج از مرز‌های کشور خریدار دارند و می‌توانند علاوه بر تضمین اشتغال باغداران برای کشور هم ارز آوری داشته باشند. کاری که سال گذشته انجام نشد و دست باغداران بسیاری را از سود حاصل از تلاش یکساله‌شان کوتاه کرد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار