کد خبر: 959881
تاریخ انتشار: ۰۵ تير ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۹
روز‌هایی که بر ما سپری می‌شود، تداعی گر سالمرگ علی اصغر صدر حاج سید جوادی روشنفکر و نویسنده معاصر ایرانی است..

سرویس تاریخ جوان آنلاین: محمدرضا کائینی، دبیر سرویس تاریخ روزنامه جوان، به‌مناسبت سالروز درگذشت علی اصغر صدر حاج سید جوادی در صفحه اینستاگرام خود نوشت:

روز‌هایی که بر ما سپری می‌شود، تداعی گر سالمرگ علی اصغر صدر حاج سید جوادی روشنفکر و نویسنده معاصر ایرانی است. این نام برای آنان که مشتری مطبوعات در سالیان منتهی به انقلاب اسلامی بودند، آشنا و خاطره انگیز است. حاج سید جوادی در سالیان دهه ۴۰ و ۵۰، از نویسندگان کیهان، اطلاعات و مجله نگین بود. مجموعه مقالات او بعد‌ها و در قالب کتاب، عمدتا توسط دوستش شمس آل احمد در انتشارات رواق منتشر شدند. ممنوعیت قلم و سانسور چندان او را گرفتار خویش نساخت، تا جایی که حتی پس از نگارش دو نامه انتقادی به محمدرضا پهلوی در سال ۵۵ نیز، ساواک پی جوی او نشد! شاید شاه و دستگاه امنیتی او، بی میل نبودند که آزاد بودن چهره‌هایی، چون حاج سید جوادی را اسباب کسب وجهه قرار دهند و از آنان به عنوان سوپاپ اطمینان استفاده کنند. او در سال ۵۵ نشریه «جنبش» را منتشر و در آستانه انقلاب، دفتر آن را به کانونی سیاسی مبدل ساخت.
 
پس از پیروزی انقلاب و به هنگام وزن کشی نیرو‌های انقلابی، روشنفکران به شدت مقهور روحانیت و به حاشیه سیاست رانده شدند. در این فرآیند حاج سید جوادی و جنبشِ او نیز، نسبتا بی رونق گشتند. همین امر موجب گشت که او از آغازین ماه‌های استقرار نظام جدید، به منتقد آن تبدیل شود و سرانجام در سال ۶۰ از ایران بگریزد. او از آن پس تا پایان حیات، صرفا به نگارش مقاله در رسانه‌های اپوزیسیون می‌پرداخت و حتی از پاره‌ای از رویکرد‌های مذهبی و اعتقادی پیش از انقلابِ خود نیز دست شست. با این همه وی در طول سالیان اقامت در پاریس، هیچگاه نتوانست به سان قبل، مورد اقبال مخاطب قرار گیرد و توجه به وی رو به کاهش گذاشت. مرگ او نیز چندان پژواکی نیافت، چه اینکه اپوزیسیون خارج نشین، عمدتا امثال او را در زمره مسببان انقلاب و وضعیت کنونی ایران می‌انگارند و فعالان سیاسی داخل نیز، به اندازه‌ای مشغولیات دارند که نتوانند از مرده او سراغ بگیرند! از منظر این قلم، سرجمعِ پیش و پس از انقلابِ کارنامه حاج سید جوادی، نمادی از سرگشته گی روشنفکر ایرانی است. جماعتی که فراز و فرود سیاست، عقاید آن‌ها را با خود می‌برد و به مرور به موجوداتی بر ضد خویش مبدل می‌سازد!

پ.ن: حاج سید جوادی در نامه معروف خود به شاه، اذعان دارد که برای نگارش وارسال شکوائیه خویش، استخاره کرده و آیه ۱۲۰ از سوره توبه آمده است. او درادامه با اشاره به اینکه با تمام ضعف‌هایی که در خود سراغ دارد، در سنین فراتر از ۵۰ سودای شهرت و مقام ندارد و تنها وظیفه امر به معروف و نهی از منکر او را به نگارش نامه ترغیب کرده است... مرور این نامه، نمایانگر ذهنیت‌های حاکم بر جامعه روشفکری ایران در آستانه وقوع انقلاب اسلامی است
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار