مترو ورامین در دوسوم راه پس از ۱۰ سال
کد خبر: 958101
لینک کوتاه: https://www.Javann.ir/0041FF
تعداد نظرات: ۸ نظر
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۳:۴۲
طبق مصوبات اولیه مسیر ساخت پروژه قطار شهری حریم راه‌آهن قرچک، ورامین و پیشوا بود که وزیر راه سابق و مدیرعامل راه‌آهن به احداث مترو در حریم راه آهن اعتراض کردند و تطبیق مصوبات لغو شد. این لغو مدتی طول کشید و راه‌آهن جلوی کار مترو را درحریم خودش را گرفت
محمدرضا سوری
سرویس ایران جوان آنلاین: افزایش جمعیت شهرستان ورامین، پیشوا و قرچک که یکی از مهم‌ترین شهر‌های تأمین‌کننده نیروی کار در تهران و منطقه را تشکیل می‌دهد درکنار تردد مسافران بین این شهر‌ها و پایتخت موجب شده است این منطقه به شدت نیازمند یک سیستم حمل‌ونقل عمومی مناسب ایمن و ارزان قیمت باشد. با آنکه در سال‌های اخیر سعی شده است با توسعه راه‌های این شهرستان به تهران و افزایش اتوبوس و تاکسی تا حد زیادی از مشکلات کاسته شود، اما درحال حاضر فرسودگی ناوگان حمل‌ونقل این منطقه می‌طلبد تا پروژه قطار شهری آن هرچه زودتر تکمیل شود. این مهم باعث شد تا مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی شهرستان ورامین با نامناسب خواندن وضعیت نامطلوب حمل‌ونقل عمومی در این منطقه تسریع در ساخت خطوط و راه‌اندازی قطار شهری را یکی از مهم‌ترین مطالبات مهم مردم منطقه بداند و خواستار تسریع در ساخت آن شود. این اظهارات درحالی بیان می‌شود که نماینده مردم شهرستان‌های ورامین، قرچک و پیشوا در مجلس با اشاره به پیشرفت ۷۰ درصدی پروژه مترو اجرای آن را قطعی می‌داند.

توسعه یافتن شهرستان‌های ورامین، پیشوا و قرچک در جنوب استان تهران سبب شده است جمعیت فعال این مناطق که برای کار به تهران سفر می‌کنند همواره نیازمند یک سرویس حمل‌ونقل عمومی مناسب و ارزان قیمت باشند؛ موضوعی که همواره مورد غفلت قرار گرفته است. هرچند در سال‌های گذشته تعریض و سه بانده شدن جاده ورامین و افزایش انواع اتوبوس، مینی‌بوس، تاکسی و خودرو‌های شخصی قطار حومه‌ای برای حمل‌ونقل آسان مردم منطقه در نظر گرفته شده است، اما با افزایش جمعیت و فرسودگی ناوگان حمل‌ونقل عمومی، تمام این راهبرد‌ها پس از مدتی کارکرد خود را از دست داده‌اند؛ مسئله‌ای که مسئولان و مدیران شهری را بر آن داشت تا ایجاد خطوط مترو را تنها راه‌حل مشکلات حمل‌ونقل عمومی این منطقه بدانند؛ موضوعی که بیش از ۱۰ سال است که تنها در حد زیر‌سازی پیشرفت کرده است.

نیاز به ساخت خطوط قطار شهری

ناکارآمد بودن سیستم حمل‌ونقل عمومی در شهرستان ورامین، پیشوا و قرچک همواره به عنوان یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های مردم شهرستان‌های استان تهران مطرح بوده و به‌رغم قول مسئولان تا کنون اقدام جدی در این زمینه انجام نگرفته است؛ مسئله‌ای که حالا با بحرانی شدن آن صدای برخی مدیران شهری نیز در آمده است. مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی شهرستان ورامین با اذعان به اینکه فرسودگی بالای وسایط نقلیه عمومی به ویژه مینی‌بوس‌های ورامین و قرچک باعث نارضایتی مردم شده است دراین خصوص می‌گوید: «زیرساخت‌های لازم حمل و نقل در منطقه بسیار ضعیف است و دشت ورامین نیازمند تشکیل سازمان قطار شهری یا مترو برای ساماندهی خدمات بهتر به شهروندان است.»

‌حسن خوانساریان نبود موفقیت در جلب رضایت مردم در دشت ورامین از قطار شهری را مسئله عدم مدیریت واحد در کنترل و نظارت واحد روی قطار شهری در منطقه می‌داند و می‌افزاید: «سال‌های سال است که اصحاب رسانه دوشادوش مردم مشکلات قطار شهری ورامین را به مسئولان و نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی گوشزد می‌کنند که با توجه به اهمیت موضوع می‌طلبد جلسه مشترک برای ساماندهی خدمات مطلوب قطار شهری و بالا بردن رضایت شهروندان دشت ورامین تشکیل شود که این مهم جز با همدلی، وحدت و همسو بودن مسئولان هر سه شهرستان ورامین، پیشوا و قرچک میسر نیست.» این اظهارات درحالی مطرح می‌شود که به گفته برخی مدیران شهری قطار شهری در دشت ورامین متولی مشخصی ندارد. پیشنهاد تشکیل جلسه مسئولان سه شهرستان ورامین، قرچک و پیشوا برای تعیین تکلیف نهایی وضعیت و تشکیل سازمان قطار شهری در هر سه شهرستان می‌تواند یکی از مهم‌ترین راه‌حل‌ها برای حل این مشکل باشد.

مترو ورامین در ایستگاه‌های پایانی

با وجود اینکه بیش از یک دهه از تصمیم و اقدام برای ساخت مترو ورامین می‌گذرد و به‌رغم تمامی اقدامات انجام گرفته این خط تنها ۷۰ درصد پیشرفت در ایجاد زیر‌ساخت‌های خطوط مترویی داشته است. نماینده مردم شهرستان‌های ورامین، قرچک و پیشوا در مجلس شورای اسلامی با اشاره به پیشرفت حدود ۷۰ درصدی کار پروژه خدمات ریلی (مترو) دشت ورامین با تاکید بر اجرای آن می‌گوید: «دولت باید در مورد مسئله متروی دشت ورامین پاسخگو باشد. من وکیل مردم این دیار هستم.» سیدحسین نقوی حسینی می‌افزاید: «آنچه بنده در این چندسال بیان کردم، نقل قول از طرف وزرا، اعضای هیئت دولت، رئیس‌جمهور، استاندار و دیگران بوده است و تمامی نقل قول‌ها مسند و اسناد آن موجود است.» وی با بیان اینکه دولت قول داده است در دو سال آینده پروژه را تکمیل کند و تحویل بدهد، تصریح می‌کند: «هفته گذشته جلسه‌ای در این خصوص با آقای نوبخت معاون ریاست جمهور داشتم و ایشان با اختصاص ۱۰۰ میلیارد تومان برای پروژه مترو دیار ۱۵ خرداد موافقت کرد.» به گفته وی قرار است پنج ایستگاه مترو در ورامین، قرچک، پیشوا، خیرآباد و گل تپه احداث و به ایستگاه مترو تهران متصل شود. درحال حاضر در ایستگاه جوانمرد قصاب تاکنون ۶۰ میلیارد تومان در خصوص این پروژه هزینه شده است.

کش و قوس‌های روند اجرایی متروی ورامین

از زمان آغاز پروژه متروی ورامین- تهران، ظرف دو سال هزینه‌های بسیاری صرف طراحی و آغاز عملیات اجرایی این پروژه شد و قرار بود نهایتاً تا مرداد ماه ۹۵ پروژه با اولویت ساخت پل‌ها و تکمیل ایستگاه‌ها به بهره‌برداری برسد. اما اواخر سال ۹۳ تصمیم‌ها به یکباره عوض شد و دولت اعلام کرد زیرساخت‌های نصب شده در مسیر تهران تا ورامین باید برچیده شود، چراکه زیرساخت‌ها و امکانات قابل استفاده مترو با خطوط راه‌آهن تفاوت دارد و قابل استفاده مجدد نیست!

از آنجا که قرار بود طبق مصوبات اولیه مسیر ساخت این پروژه حریم راه‌آهن قرچک، ورامین و پیشوا باشد وزیر راه سابق و مدیرعامل راه‌آهن به احداث مترو در حریم راه آهن اعتراض کردند و تطبیق مصوبات لغو شد. این لغو مدتی طول کشید و راه‌آهن جلوی کار مترو را درحریم خودش را گرفت. پس از آن مجلس درسال ۹۴ عنوان طرح احداث قطار تهران و حومه به قرچک، ورامین گرمسار را به دستگاه اجرای شهرداری تهران واگذار کرد و مجری طرح مترو شد ولی عملاً مشکل حل نشد! بالاخره پس از رایزنی‌های فراوان و تغییر مصوبات قبلی قرار شد پروژه ادامه یابد.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۸
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۵/۳۰
0
7
توروخدا مترو رو راه اندازی کنین..ی فکری بحالمون کنین خواهشا.ماهایی ک شاغلیم و محل کارمون تهرانه خیلی اذیت میشیم.هم توی وقتمون هم خستگی راه.خواهش میکنم تجدید نظر کنین برای راه اندازی مترو.ممنون
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۸
1
5
مترو ورامین میگه کمتر از خط آزادگان اسلام شهره مردم خیلی اذیت میشن تو این راه به خاطر کارشون مجبورم با ماشین شخصی که امنیت نداره بیام و خطر به جان بخرن
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۴
0
4
با این کار کردنتون یه روز آقای ...تصویب میکنه فرداش آقای ... لغو میکنه
محمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۳
0
4
خواهشا زودتر راه اندازی کنید مسیر ورامین بشدت بد و خطرناکه
کوروش اصلانپور
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۵
0
2
باسلام مردم صبور و زحمت کش ورامین در تمام مراحل ساخت و انجام تمام پروژه های عمرانی شهری ووهمیشه در آخر بودند
ناشناس
|
United Arab Emirates
|
۱۶:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۱
0
1
تو این جاده ورامین هر روز تصادف کشته خسارت به بار میاد هیچ روز نشده که بیام این جاده ترافیک تصادف نداشته باشه خودتون ببینین یک دونه گاردریل سالم تو این جاده نداریم بس که ماشینا بهش زدن
مینی بوس هامونم که همه در حال چرت زدن هستن ما هم جونمونو در اختیارشون گذاشتیم کلا خوابن تازه خوابم میبینن تو جاده
اتوبوس های واحد شهرمون که از ورامین تا جوانمردن اونها هم همه داغون تو تابستون زل افتاب و گرما کولر ندارن تو زمستونم که بیشترشون بخاری ندارن ما تو سرما سگ لرزه میزنیم ماشین شخصی هم سوار میشیم که چند تا جوان سوسولن که امنیت نداریم از هر لحاظ ویا با سرعت 130 به بالا رانندگی میکنن انگاری پیست رالی یا پیرمرد که دوساعت طول میکشه مارو برسونه
این همه داستان هایی که براتون تعریف کردم خودم تجربه میکنم هرروز هر روز تو این جاده مرگ هیچکسی هم به دادمون نمیرسه
من الان 30 سالمه و 10 سال هست تو این جاده میاموتو میرم بخدا قسم خسته شدم اهاااای مسئولین دلتون خواست کمک کنید مترو راه اندازی بشه
ناشناس
|
United States
|
۱۹:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۴
0
1
تهران اگر یه سال خط اضافه هاش به تخیر بیوفته زیاد مهم نیس چون خیلی خط مترو داره ولی ورامین خطش فکر کنم زیر زمینش خیلی کمتر باشه اگر محبت کنید زودتر راه بندازید ازتو ممنون میشم چون خیلی واجبتر در اولویت باشه
شیرین
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۷
0
0
ای بابا خواهشا زودتر درستش کنید .من ورامین دانشگاه میرم .خیلی از دانشجو از شهر های دیگه میان خیلی سخته ما باید از شهر خودمون بیاییم تهران با مترک یا وسیله دیگه ای بریم ایستگاه علی اباد و از اونجا سوار سرویس بشیم صبح زود و شلوغی مسیر خیلی بده اگر یکم تاخیر کنیم از سرویس جامیمونیم
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
مهمترین عناوین
آخرین اخبار