سرویس ایران جوان آنلاین: خرداد سال گذشته بود که رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور اعلام کرد: «حدود ۲۷ درصد مدارس کشور به لحاظ ساختمانی، تخریبی محسوب میشوند، نزدیک به ۳۴ درصد به بازسازی نیاز دارند و فقط ۳۹ درصد مدارس مستحکم هستند.» حالا با گذشت یک سال از این اظهارنظر آمارها نشان میدهد که هنوز اتفاق خاصی در این زمینه نیفتاده است که گواه این مدعا اظهارات برخی از مسئولان و دستاندرکاران استانها است که به عنوان نمونه میتوان به اظهارات اخیر مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس استان زنجان اشاره کرد که گفت: «از هزار و ۵۷۱ مدرسه استان زنجان تعداد ۶۶۸ مدرسه مقاوم و مابقی نیازمند مقاومسازی هستند.» این در حالی است که غفلت از این مهم موجب شده تا علاوه بر این مدارس، حالا مراکز آموزشی تخریبی و آسیب دیده سیلزده استانهای خوزستان، لرستان و گلستان نیز به این آمارها افزوده شود. موضوعی که در صورت بیتوجهی، روند نزولی رسیدگی به آن میتواند به یکی از چالشهای آموزشی در کشور تبدیل شود.
هر ساله با پایان یافتن فعالیتهای مراکز آموزشی در استانهای کشور موضوع فرسودگی و نیاز به نوسازی این واحدهای آموزشی مطرح میشود. این در حالی است که آمارها نشان میدهد تا کنون اقدام جدی در این زمینه انجام نگرفته است و حتی وقوع حوادث طبیعی ازجمله سیل و زلزله باعث شده تا آمار مدارسی که نیاز به نوسازی یا تعمیرات اساسی دارند با روند فزونی مواجه شوند.
در حال حاضر از لحاظ بحران مدارس در زمینه فرسودگی استانهای تهران، سیستان و بلوچستان، هرمزگان، در کنار خوزستان، کرمانشاه و لرستان که سیل و زلزله اخیر بیشترین آسیبها را به مدارس آنها وارد کرد در بحرانیترین شرایط بهسرمیبرند که نیاز است در این زمینه اقدام جدی انجام بگیرد.
خرداد سال گذشته بود که مهرالله رخشانی مهر، رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور گفت: «حدود ۲۷ درصد مدارس کشور به لحاظ ساختمانی، تخریبی محسوب میشوند، نزدیک به ۳۴ درصد به بازسازی نیاز دارند و فقط ۳۹ درصد مدارس مستحکم هستند.»
جالب این بود که این آمار زمانی اعلام شد که هنوز سیل در استانهای خوزستان، لرستان و گلستان اتفاق نیفتاده بود.
نیاز به نوسازی مدارس فرسوده زنجان
سال گذشته بود که رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور با بیان اینکه ۲۲ هزار و ۷۰۰ کلاس درس نیمهتمام داریم که پراکندگی آن در استانهای مختلف متفاوت است، گفت: «اعتباراتمان را به سمت مدارس نیمهتمام بردیم و همکاران را ملزم کردیم مدارس نیمهتمام را تکمیل کنند.»
مهرالله رخشانی درباره وضعیت تحویل پروژههای آموزشی در سال تحصیلی جدید افزود: «در لایحه بودجه سال ۹۷، بیش از هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان بودجه در اختیارمان قرار گرفت. پیشبینی ما تکمیل پروژههای نیمهتمام بود، اما با نوسانات قیمتی رخ داده توانستیم تا ۱۰ هزار کلاس درس را به بهرهبرداری برسانیم.»
وی ادامه داد: «برآورد ما این است برای سال تحصیلی ۹۷- ۹۸ حتماً بیش از ۱۰ هزار کلاس درس را تحویل میدهیم البته علاقهمند بودم این رقم را به ۱۴ و ۱۵ هزار پروژه برسانم که برای رسیدن به آن حتماً تلاش میکنیم ولی با توجه به شرایط نسبت به آن تردید داریم.»
با این حال بررسیها نشان میدهد، هنوز اتفاق خاصی در این زمینه نیفتاده است.
در این میان به عنوان نمونه میتوان به استانهایی که مدارس آنها بهشدت نیازمند نوسازی یا تعمیر هستند ازجمله زنجان اشاره کرد. مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس استان زنجان در تأیید این موضوع گفت: «از هزار و ۵۷۱ مدرسه استان زنجان تعداد ۶۶۸ مدرسه مقاوم و مابقی نیازمند مقاومسازی هستند.»
جهانگیر صفری افزود: «در سالهای اخیر ۱۷۱ مدرسه در زنجان تخریب و مقاومسازی شدهاند و همچنین ۳۰۸ مدرسه در استان تخریبی بوده و ۶۸۸ مدرسه نیز نیازمند مقاومسازی هستند.»
این درحالی است که هماکنون۴۰ پروژه مدرسهسازی در استان زنجان آغاز شده که از این تعداد ۲۵ پروژه شامل تخریب و مقاومسازی آغاز شده یا در دست اقدام است.
خسارت سنگین سیل به مدارس
در جریان وقوع سیل فروردینماه سال جاری یکی از مکانهایی که در این زمینه بیشترین آسیبها را دید مدارس بودند.
آمارها نشان داد تنها در استان لرستان حدود ۵۵ مدرسه با ۱۴۰ کلاس به طور کامل تخریب شدهاند.
وزیر آموزش و پرورش که در جریان سیل فروردین سال جاری به برخی از استانهای سیلزده سفر کرده بود درخصوص آمار خسارتهای وارده به مدارس این مناطق گفت: «در سیل اخیر در سطح کشور حدود ۱۵۰۰ مدرسه بین ۲۰ تا ۷۰ درصد آسیب دیده است و ۸۰ مدرسه از این تعداد نیز تخریب شده و قابل استفاده نیست که به لطف خدا از نظر تأمین منابع بازسازی مشکلی وجود ندارد.»
سیدمحمد بطحایی افزود: «حجم خسارت سیل به مدارس شیراز مجدداً بررسی شده و با همراهی نمایندگان مجلس، اعتبارات عمرانی به این فضاها اختصاص مییابد.»