کد خبر: 957293
تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۲:۳۷
برنامه‌ای برای توزیع کوپنی کالا‌های اساسی نداریم
عباس قبادی، رئیس ستاد تنظیم بازار از یک سو مدعی شده‌است که هشدار‌های لازم را برای گرانی‌های ماه رمضان به خصوص برای شکر داده و از سوی دیگر ایزوگام انبار و کارخانجات شکر در هنگام وقوع سیل را عامل بر هم خوردن قیمت شکر دانسته است!
بهناز قاسمی
سرویس اقتصاد جوان آنلاین: اما کدام عقل سلیمی این استدلال‌ها را از یک مقام مسئول می‌پذیرد، در حالی که در فضای مجازی از چند هفته پیش از ماه رمضان درباره احتمال گرانی شکر و در کشور‌های منطقه خبر می‌دادند و می‌گفتند که تبدیل شکر به نبات با ماندگاری بالاتر سود بالایی دارد!
رئیس ستاد تنظیم بازار با اشاره به موجودی انبار‌های شکر و واردات شکر خام گفت: با توجه به برداشت محصولات بهاره وضعیت بازار شکر در حال عادی شدن است. وی در نشستی خبری در مورد تنظیم بازار گفت: در مورد وضعیت تنظیم بازار شکر قبل از اتفاقاتی که در بازار رخ داد هشدار داده بودیم که با توجه به نزدیک شدن به شب عید و ماه رمضان باید در مورد منابع شکر اطمینان خاطر وجود داشته باشد.
وی افزود: با توجه به وقوع سیل در فروردین ماه کارخانجات شکر مجبور شدند، در‌های انبار‌های خود را برای جلوگیری از نفوذ آب به انبار‌ها ایزوگام کنند و به همین دلیل تسویه شکر در کارخانجات به تأخیر افتاد. قبادی با بیان اینکه اکنون مشکلات مربوط به شکر در بازار رفع شده و سوپر‌ها شکر را با نرخ مصوب عرضه می‌کنند، گفت: شرایط بازار شکر در حال عادی‌شدن است و حدود یک میلیون تن شکر در انبار‌ها و در حال واردات و همچنین در حال ترخیص از گمرکات کشور است. رئیس ستاد تنظیم بازار وزارت صنعت، معدن و تجارت، اظهار داشت: همچنین با برداشت محصولات بهاری نیشکر قطعاً وضعیت بازار شکر بهتر خواهد شد.

تنظیم قیمت خرما با درآمد بیشتر دولت!
قبادی همچنین در این نشست درباره بازار به هم ریخته خرما توضیح داد و گفت‌:‌قیمت خرما حدود ۱۵ تا ۳۵ هزار تومان در بازار است البته با توجه به اینکه ما دومین تولیدکننده خرما در دنیا هستیم نباید بدین ترتیب قیمت برای مصارف داخلی رقم بخورد.
قبادی با اشاره به صادرات ۳۰۰ هزار تنی خرما بیان داشت: برای تنظیم بازار خرما و جلوگیری از افزایش خرما پیشنهاد ممنوعیت صادرات خرما را دادیم، اما مورد تصویب واقع نشد و قرار شد که برای تنظیم بازار برای صادرات آن تعرفه قرار دهند که اخذ تصمیم در این مورد هم دیر اتفاق افتاد.
وی با اشاره به قیمت‌های بالای صادرات خرما که حدود ۵۰ هزار تومان است، گفت: وقتی قیمت صادرات خرما بالا باشد قطعاً در داخل هم قیمتی که برای عرضه تعیین می‌شود، حدود قیمت صادراتی خواهد بود و به همین دلیل شاهد افزایش قیمت خرما تا ۳۵ هزار تومان بودیم.
اما وی در مورد راهکار دولت برای کنترل قیمت در داخل توضیح نداد و نگفت که برای این کار تعرفه صادراتی ایجاد کرده و احتمالاً دولت بیش از تولید‌کنندگان خرد از فروش خرما سود خواهند برد. به عبارت بهتر دولت بر اساس مصوبه‌ای برای هر کیلو خرما مضافتی ۸ هزار تومان عوارض صادر کرد‌ه‌است که به گفته محمد حسین اکبری عضو هیئت رئیسه انجمن ملی خرما اعمال عوارض بر خرمای صادراتی نه‌تن‌ها باعث کاهش صادرات این محصول می‌شود، بلکه در نهایت به ضرر تولیدکنندگان داخلی تمام می‌شود.

برنامه‌ای برای توزیع کوپنی کالا‌های اساسی نداریم
معاون وزیر صنعت، اما در ادامه درباره برنامه دولت برای توزیع کالا‌های اساسی گفت: با توجه به اینکه به اندازه کافی کالای اساسی در کشور موجود است، فعلاً برنامه‌ای برای توزیع کوپنی یا الکترونیکی کالا‌های اساسی وجود ندارد، اما هر گاه دولت و مجلس از ما بخواهد که توزیع کالا‌های اساسی به شیوه کوپنی انجام شود، کمتر از یک ماه می‌توانیم مقدمات این کار را فراهم کنیم.
معاون بازرگانی داخلی وزارت صنعت بیان داشت: شرایط تولید کشور با توجه به بارندگی‌های اخیر بسیار خوب است و از جهت اقلام مصرفی مردم این اطمینان را می‌دهیم که کالا به اندازه کافی وجود دارد و در این زمینه تأمین کالا‌های اساسی مورد نیاز مردم هیچ‌گونه مشکلی وجود ندارد.

۱۰۰ میلیارد دلار گردش مالی مواد غذایی کشور
قبادی اظهار داشت: حدود ۱۰۰ میلیارد دلار گردش مالی مواد غذایی کشور است که حدود ۱۰ میلیارد دلار آن از طریق واردات انجام می‌شود و ۹۰ میلیارد آن از محل تولیدات داخل است.
دبیر ستاد تنظیم بازار وزارت صنعت کشور گفت: اقتصاد ما توان و تاب‌آوری فراوانی دارد و شرایط سخت‌تر از الان را هم می‌تواند تحمل کند و شاید در شرایطی که تولید ناخالص ما بالغ بر ۴۲۰ میلیارد دلار است و به رغم فشار‌ها ما شرایط مطلوبی را در بازار داریم و اگر هم‌گرایی سران قوا را داشته باشیم، مطمئن از این شرایط به خوبی عبور خواهیم کرد و از تحریم‌ها به عنوان یک فرصت استفاده خواهیم کرد.

بررسی قیمت مرغ در ستاد تنظیم بازار تا ۲ هفته آینده
معاون وزیر صنعت در ادامه اظهار داشت: تولید مرغ از مرحله جوجه‌ریزی تا تولید رصد می‌شود و در حال حاضر در تولید مرغ شرایط خوبی داریم و قیمت هر کیلوگرم از این محصول هم به کمتر از ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان رسیده‌است.
دبیر ستاد تنظیم بازار با بیان اینکه قرار نیست، قیمت مرغ به گونه‌ای باشد که تولید‌کننده متحمل زیان شود، گفت: براین اساس وقتی که نرخ مرغ به کمتر از قیمت مصوب می‌رسد، شرکت پشتیبانی امور دام موظف که مازاد عرضه مرغ را به قیمت ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان خریداری کند و در مواقع لزوم توزیع کند. وی بیان داشت: تاکنون بالغ بر ۸ هزار تن مرغ با این شیوه خریداری و در سردخانه‌های شرکت پشتیبانی امور دام نگهدرای می‌شود.
قبادی با تأکید بر اینکه وزارت جهاد کشاوری متولی تولید دام و طیور در کشور است، بیان داشت: ستاد تنظیم بازار هر تصمیمی که در این رابطه بگیرد، مسئولان وزارت جهاد در آن جلسه تصمیم‌گیری حضور دارند و سندیکای بخش خصوصی هم حضور دارد و اخیراً معاون وزیر جهاد نامه‌ای به من نوشته و به دلیل افزایش هزینه نهاده‌ها خواسته‌اند و براساس گزارش اعلام کرده‌اند که قیمت ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان به تولید کننده زیان می‌رساند و من هم نامه را به سازمان حمایت برای بررسی ارسال کرده‌ام و قرار است در مورد قیمت مرغ در دو هفته دیگر در ستاد تنظیم بازار بحث و بررسی انجام شود. وی بیان داشت: هدف اصلی ما این است که قیمت به گونه‌ای باشد که مصرف‌کننده و تولید‌کننده زیان نبینند، البته تا پایان ماه رمضان قطعاً در زمینه گوشت مرغ افزایش قیمت نخواهیم داشت.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار