کد خبر: 955046
تاریخ انتشار: ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۱:۵۹
۳۸ درصد از بیماران بستری‌شده در بیمارستان‌ها دچار سوءتغذیه متوسط تا شدید و نیازمند حمایت‌های تغذیه‌ای اورژانسی هستند.» این را غلامرضا فارسانی، مسئول تغذیه بالینی وزارت بهداشت می‌گوید. وضعیت سوء‌تغذیه در بخش‌های مراقبت‌های ویژه از این هم نامناسب‌تر است و به بیش از ۵۰ درصد می‌رسد. در بخش کودکان نیز حدود ۶۳ درصد از بچه‌ها از سوء‌تغذیه متوسط رنج می‌برند.
زهرا چيذری
سرویس جامعه جوان آنلاین: شرایط نامساعد تغذیه بیماران بستری در بیمارستان‌های کشورمان در حالی است که میانگین سنی بیماران بستری در بیمارستان‌های کشور بسیار پایین‌تر از سایر کشورهاست و در آینده با افزایش سن جمعیت و چالش‌های ناشی از پیری سیمای جمعیتی ایران اوضاع از این هم بدتر می‌شود.
تغذیه در سلامت و بیماری نقشی اساسی دارد تا به آنجا که طب سنتی اساس خود را بر مبنای تغذیه قرار می‌دهد، اما اغلب به وضعیت تغذیه، خورد و خوراک بیمارانی که در بیمارستان‌ها بستری می‌شوند چندان توجهی نمی‌شود و کارشناسان تغذیه در ساختار بیمارستان‌ها چندان جدی گرفته نمی‌شوند. همین مسئله هم موجب شده تا سوء‌تغذیه در میان بیماران بستری در بیمارستان‌ها به عارضه‌ای جدی تبدیل شود تا جایی که از هر سه بیمار بستری در بخش‌های عادی بیمارستان‌ها یک نفر دچار سوء‌تغذیه می‌شود و این مسئله در بخش مراقبت‌های ویژه و کودکان به شکلی جدی‌تر مطرح است.

شیوع ۳۸ درصدی سوء‌تغذیه
غلامرضا فارسانی مسئول تغذیه بالینی وزارت بهداشت درباره وضعیت تغذیه‌ای بیماران در سطح کشور می‌گوید: «بر اساس مطالعات انجام گرفته در سطوح و بیمارستان‌های مختلف، تقریباً ۳۸ درصد از بیماران بستری شده در بیمارستان‌ها دچار سوءتغذیه متوسط تا شدید و نیازمند حمایت‌های تغذیه‌ای اورژانسی هستند.» به گفته وی ۵۳ درصد بیماران بستری در بخش مراقبت‌های ویژه دچار سوءتغذیه متوسط تا شدید بوده و این آمار، آماری قابل استناد و به‌طور کلی قابل تعمیم است.
فارسانی با اشاره به وضعیت تغذیه‌ای کودکان در بخش مراقبت‌های ویژه (PICU) نیز تأکید می‌کند: «وضعیت تغذیه‌ای کودکان در این بخش‌ها به مراتب نامناسب‌تر بوده و می‌توان گفت، حدود ۶۳ درصد این کودکان نیز از سوءتغذیه متوسط تا شدید رنج می‌برند. در بخش‌هایی مانند بخش سرطان، سوختگی، شیمی درمانی، دیالیز و همودیالیز نیز نگرانی در خصوص سوء‌تغذیه وجود دارد.»

«کفایت تغذیه‌ای» در ایران ناکافی است
مسئول تغذیه بالینی وزارت بهداشت با تأکید بر انجام ارزیابی دقیق و فعالیت‌های وزارت بهداشت در این سوء‌تغذیه بیماران در کنار سوء تغذیه از شاخص دیگری تحت عنوان «کفایت تغذیه‌ای» یاد می‌کند که اوضاع کشورمان در این شاخص به مراتب بدتر است. فارسانی می‌افزاید: «کفایت تغذیه‌ای به تأمین ۸۰درصد نیاز‌های تغذیه‌ای و انرژی فرد اشاره دارد و مطالعه مذکور نشان داد که حدود ۷۳درصد بیماران در بخش مراقبت‌های ویژه عدم کفایت پروتئین و ۶۴درصد عدم کفایت انرژی دارند. وضعیت از این نظر در بخش مراقبت‌های ویژه کودکان به مراتب بدتر و نزدیک به ۹۰ درصد است.»
وی با تأکید بر اینکه میانگین سنی بیماران بستری در بیمارستان‌های کشور بسیار پایین‌تر از سایر کشورهاست، تصریح می‌کند: «با توجه به اینکه جامعه ما به سوی سالمندی پیش می‌رود، مطمئناً در آینده با وضعیت بدتری روبه‌رو خواهیم بود و برای مقابله با این مشکل، باید از اکنون اقدامات پیشگیرانه را انجام دهیم.»

عدم آگاهی تیم درمان از نقش تغذیه در ارتقای سلامت
اما چرا اوضاع تغذیه‌ای بیماران بستری در بیمارستان‌ها به چنین شرایطی می‌رسد که دچار سوء‌تغذیه شوند و این عارضه چه مشکلاتی را بر سر راه بهبودی آن‌ها قرار می‌دهد؟
مسئول تغذیه بالینی وزارت بهداشت در این‌باره معتقد است: «عدم آگاهی تیم درمان از نقش تغذیه در ارتقای سلامت بیمار می‌تواند یکی از موانع احتمالی ارائه خدمات تغذیه‌ای مناسب به بیماران باشد.» بنا به تأکید وی برای رفع این نقایص لازم است هماهنگی بیشتری صورت گیرد؛ چراکه عدم هماهنگی باعث افزایش هزینه‌های طول درمان و دارو و افزایش طول بستری در بیمارستان می‌شود.
فارسانی در ادامه با اشاره به سیاست‌های وزارت بهداشت در راستای حمایت‌های تغذیه‌ای از بیماران می‌گوید: «هماهنگی لازم با معاونت درمان به ویژه واحد نظارت و اعتباربخشی در خصوص تدوین استاندارد‌های مربوطه برای ارائه خدمات تغذیه‌ای، به روزرسانی شناسنامه‌های تغذیه‌ای برای ارتقای وضعیت تغذیه بالینی و پیشگیری از تبعات ناشی از سوء‌تغذیه از جمله اقدامات و برنامه‌های وزارت بهداشت در این زمینه است.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار