کد خبر: 953052
تاریخ انتشار: ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۶
به بهانه سالروز تولد پروفسور مریم میرزاخانی و روز زن در ریاضیات 
هیچ کس نمی‌داند چقدر عمر می‌کند؛ ۱۰سال، ۲۰سال، ۵۰ سال، ۱۰۰ سال یا حتی بیشتر! طول زندگی ما چه زیاد باشد و چه کم شاید آنچه می‌تواند ما را در اذهان دیگران پایدار کند و بعد از مرگ نامی از ما به یادگار بگذارد عرض و کیفیت زندگی و دایره تأثیرگذاری ماست.
مریم زاهدی
سرويس زنان جوان آنلاين: هیچ کس نمی‌داند چقدر عمر می‌کند؛ ۱۰سال، ۲۰سال، ۵۰ سال، ۱۰۰ سال یا حتی بیشتر! طول زندگی ما چه زیاد باشد و چه کم شاید آنچه می‌تواند ما را در اذهان دیگران پایدار کند و بعد از مرگ نامی از ما به یادگار بگذارد عرض و کیفیت زندگی و دایره تأثیرگذاری ماست. کم نیستند آدم‌هایی با عمر طولانی که دایره تأثیری‌گذاریشان حتی به فرزندان و اطرافیانشان هم نمی‌رسد و با گذشت مدت زمان کوتاهی از پایان عمر و مرگ عملاً دفتر زندگی‌شان برای همیشه بسته می‌شود و تمام آنچه از آنان باقی می‌ماند یک سنگ یادگاری است که بر مزارشان باقی مانده و نام آنان روی آن حک شده است. گروه دیگری از افراد، اما شاید طول عمرشان کوتاه باشد، اما عرض عمرشان وسیع و دایره تأثیرگذاریشان آنچنان موسع است که تا سالیان سال بعد نام و یادشان در اذهان عموم باقی می‌ماند و حتی خیلی وقت‌ها این نام ماندگار و دایره تأثیرگذاری مرز‌های زمان و مکان را درهم می‌نوردد و در طول تاریخ جاودانه می‌شود. دانشمندان بزرگی همچون پروفسور مریم میرزاخانی از این دست افراد هستند که شاید عمرشان کوتاه باشد، اما به واسطه خدمات ارزشمند و دستاورد‌های علمی‌شان برای جامعه بشری تا همیشه تاریخ جاودان خواهند ماند.

پروفسور مریم میرزاخانی در مورخ بیست و دوم اردیبهشت سال ۱۳۵۶ در تهران به دنیا آمد. وی در سال ۲۰۱۴ به خاطر کار بر دینامیک و هندسه سطوح ریمانی و فضا‌های پیمانه‌ای آن‌ها برنده مدال فیلدز شد که بالاترین جایزه در ریاضیات است. وی تنها زن و اولین ایرانی برنده مدال فیلدز بود.

مریم میرزاخانی در سال‌های ۱۳۷۳ و ۱۳۷۴ (سال سوم و چهارم دبیرستان) از دبیرستان فرزانگان تهران موفق به کسب مدال طلای المپیاد ریاضی کشوری شد و بعد از آن در سال ۱۹۹۴ در المپیاد جهانی ریاضی هنگ‌کنگ با امتیاز ۴۱ از ۴۲ مدال طلای جهانی گرفت. سال بعد، در المپیاد جهانی ریاضی کانادا میرزاخانی با نمره کامل، رتبه اول طلای جهانی را به دست آورد. میرزاخانی عمر کوتاهی داشت و ۲۳ تیرماه سال ۹۶ دفتر عمر این نابغه ریاضی دنیا به دلیل بیماری سرطان متاستاستیک سینه بسته شد در حالی که وی در آستانه ۴۰ سالگی قرار داشت، اما مرگ میرزاخانی پایان او نبود بلکه تا ابد دنیای علم به احترام این بانوی نابغه ایرانی تمام قد می‌ایستد و در برابر عظمت دانش و توانایی او سر فرود می‌آورد تا جایی که ۲۲ اردیبهشت (۱۲ می)، روز تولد مریم میرزاخانی، به‌عنوان روز جهانی زنان در ریاضیات نامگذاری شد.

پیشنهاد نامگذاری روز تولد پروفسور مریم میرزاخانی (۲۲ اردیبهشت یا ۱۲ می)، به عنوان روز زن در ریاضیات طی رویداد گردهمایی جهانی زنان دنیای ریاضیات ۲^ (WM) در ریودوژانیروی برزیل از سوی کمیته بانوان انجمن ریاضی ایران ارائه و این پیشنهاد پذیرفته شد. در سطح جهان، تعدادی از سازمان‌های مربوط به حضور زنان در دنیای ریاضیات، شامل زنان اروپا در ریاضیات، انجمن بانوان دنیای ریاضیات، زنان آفریقا در ریاضیات، انجمن بانوان شیلی در دنیای ریاضیات و زنان هند در ریاضیات از این طرح حمایت کرده‌اند. وب‌سایت طرح بزرگداشت زنان در دنیای ریاضیات درباره انتخاب این روز به عنوان روز زن در ریاضیات نوشته است: «۱۲ می (۲۲ اردیبهشت)، فرصتی فرح‌بخش برای جامعه ریاضیات است تا حضور زنان در دنیای ریاضیات را گرامی بدارد. این بزرگداشت همه‌ساله در سراسر دنیا برگزار می‌شود و هدف از آن، الهام بخشیدن به تمام زنان دنیاست تا برای دستاوردهایشان در ریاضیات جشن بگیرند و زمینه را جهت ایجاد فضای کاری باز، گرم و همگانی فراهم سازند.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر