کد خبر: 950944
تاریخ انتشار: ۲۲ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۲:۴۰
با توجه به هدر رفت سالانه صد‌ها تن سیب در کنار جاده‌ها حالا با ساماندهی نحوه خرید سیب در آذربایجان‌غربی مشکل باغداران رفع می‌شود.
سرويس ايران جوان آنلاين: محصول سیب باغ‌های آذربایجان‌غربی هر سال پس از برداشت کنار جاده‎ها جا خوش می‌کند. از همین رو با پراکندگی مراکز فروش، دست دلالان برای جولان هرچه بیشتر و کاهش قیمت این محصول باز گذاشته می‌شود. محصولی که اغلب راهی کارخانه‌های فرآوری سیب می‌شود و درصد کمی از سود حاصل از تولید آن به باغداران می‌رسد. بنابر این مشاور اجرایی رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی به تازگی بر ضرورت تجمیع مراکز فروش سیب درختی در یکجا تأکید کرده است. موضوعی که به طور حتم دست دلالان را کوتاه می‌کند و از خراب شدن بخش زیادی از محصول باغات بزرگ‌ترین قطب تولید سیب درختی کشور می‌کاهد.

رتبه نخست تولید سیب درختی به استان آذربایجان‌غربی اختصاص داده می‌شود. در این استان سالانه بیش از ۸۰۰ تا یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن سیب تولید می‌شود. محصولی که هر سال به دلیل نبود سیاست‌های مناسب برای فروش و کمبود زیرساخت‌هایی، چون کارخانه‌های فرآوری، بعد از برداشت در کنار جاده‌ها روی هم تل‌انبار می‌شوند. همین موضوع نیز دست دلالان را برای جولان و متضرر کردن باغداران باز می‌گذارد. باغداران هم که می‌بینند هر روز بخش بزرگی از محصول‌شان کنار خیابان در حال گندیدن است، به هر قیمتی تن می‌دهند تا تمام سرمایه‌شان از دست نرود. اتفاقی که طی چند سال اخیر تبدیل به یک عادت برای سودجویان شده است و هر سال منجر به این می‌شود که از شمار درختان سیب استان کاسته شود. از همین رو به تازگی مشاور اجرایی رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی نسبت به ضرورت متمرکز کردن تمام مراکز فروش سیب در یک مرکز مشخص برای جلوگیری از متضرر شدن باغداران تأکید کرده است. برنامه‌ای که قرار است در راستای حمایت از تولیدکننده در سال رونق تولید دنبال شود. در این خصوص محمود مظلومی بیان می‌کند: «این استان قطب تولید محصول سیب درختی در کشور است و یکی از مهم‌ترین اقدامات جهاد کشاورزی، ساماندهی بازار سیب درختی و کاهش مشکلات باغداران است.» این مقام مسئول اضافه می‌کند: «ساماندهی مراکز خرید سیب کنار جاده‌ای استان در این زمینه یکی از اولویت‌های اجرایی است.» چرا که هر ساله به دلیل متمرکز نبودن مراکز فروش سیب، باغداران نه تنها به دلیل حضور دلالان متضرر می‌شود، بلکه اغلب به این دلیل تکلیفشان برای فروش مشخص نیست و بخش زیادی از تولیداتشان نیز کنار جاده‌ها از بین می‌رود.

فروش عادلانه محصولات باغی در مراکز متمرکز

بنابراین متمرکز کردن مراکز فروش سیب درختی نه تنها کمک بزرگی به باغداران برای عرضه محصولاتشان می‌کند، بلکه دست سودجویان را هم از این تولیدات کوتاه می‌کند. دلالانی که هرساله با قیمت‌گذاری‌هایشان باغداران را متضرر می‌کنند و باغات را به سمت تغییر کشت سوق می‌دهند. در کنار این مسائل با متمرکز شدن مراکز فروش در یک نقطه، صدای باغداران نیز راحت‌تر به گوش مسئولان می‌رسد و آن‌ها می‌توانند سیاست‌های دیگری همچون صادرات محصولات باغی را هم با صرف زمان و هزینه کمتری متناسب با نیاز استان دنبال کنند. مظلومی، مشاور اجرایی رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی در این خصوص می‌گوید: «تلاش جهاد کشاورزی بر ساماندهی مراکز خرید و جمع‌آوری سیب درختی و کاهش ضایعات در رساندن محصول به صورت بهداشتی به محل فرآوری و کارخانجات صنایع تبدیلی بوده و در این راستا تجمیع مراکز جمع‌آوری سیب به منظور نظارت بیشتر برنحوه خرید محصول ضروری است.» عزیز امانی، مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی نیز با اشاره به ضرورت حمایت از باغداران بیان می‌کند: «برای تنظیم بازار سیب و ساماندهی مراکز خرید و فروش سیب صنعتی نیازمند مشارکت فعال تشکل‌های بخش کشاورزی هستیم.» گفته می‌شود ۴۲ درصد باغات سیب استان در شهرستان ارومیه متمرکز شده است. مابقی نیز به ترتیب در شهرستان‌های سلماس، میاندوآب، اشنویه و مهاباد قرار دارند.

سیب به لیست خرید تضمینی دولت اضافه شود

البته تلاش متولیان برای رفع مشکلات باغداران آذربایجان‌غربی نباید تنها به متمرکز کردن مراکز فروش منتهی شود. چراکه با دوباره رها کردن باغداران نه تنها دردی از آن‌ها برطرف نمی‌شود، بلکه خیلی زود ممکن است مشکلات آن‌ها هم دو چندان شود. چراکه دوباره دلالان در مراکز فروش جولان خواهند داد و فقط این باغداران هستند زیر بار هزینه‌های حمل و نقل برای رسیدن به مراکز فروش می‌روند. بنابر این تمرکز مراکز باید آغاز کننده راه حمایت متولیان از باغداران باشد. مدیر سازمان تعاون روستایی آذربایجان غربی با اشاره به هدف بعدی که باید برای حمایت از باغداران دنبال شود می‌گوید: «سیب درختی باید در ردیف محصولاتی که به صورت خرید تضمینی از طرف دولت مورد حمایت قرار دارند، قرار بگیرند.» شهریار حیدری، اضافه می‌کند: «به طور قطع با این سیاست گذاری‌های مقطعی و قیمت‌گذاری برای خرید محصولات می‌توانیم بسیاری از مشکلات موجود را بر طرف کنیم.» علاوه بر این‌ها متولیان باید برای محصولاتی که مازاد بر نیاز داخلی هستند، برنامه صادراتی در نظر بگیرند. بنابر این تنها در این صورت است که می‌توان امید داشت معضل باغداران سیب درختی آذربایجان‌غربی برطرف شود و باغات این استان سر جای خودشان باقی بمانند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار