کد خبر: 950608
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۱۹ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۲
نگاهی به راه‌های مقابله به‌مثل ایران در برابر اقدام احتمالی آمریکا علیه سپاه
قرار دادن سپاه در لیست گروه‌های تروریستی از سوی آمریکا، نمایش خنده‌داری خواهد بود، زیرا کشوری مانند آمریکا که منشأ تروریسم است قرار است سازمانی مانند سپاه را که خدمات بسیاری انجام داده و در حال حاضر نیز کمک رسان مردم سیل‌زده است به‌عنوان تروریست معرفی کند.
سرویس سیاسی جوان آنلاین: در روز‌های گذشته، رسانه‌های غربی از اقدام قریب‌الوقوع آمریکا در قرار دادن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست گروه‌های تروریستی خبر داده و زمان این رویداد را امروز اعلام کرده‌اند. به نظر می‌رسد هدف دونالد ترامپ و سایر مقامات تندرو دولت آمریکا از این اقدام، بیشتر ایجاد جو روانی و گرفتن ژست افزایش فشار حداکثری بر ایران باشد، اما این اقدام در صورت عملیاتی شدن می‌تواند تبعات فراوانی داشته باشد. مقامات نظامی کشورمان پیش از این در تابستان ۹۶ که یک‌بار دیگر زمزمه‌هایی درباره احتمال قرار گرفتن سپاه در فهرست گروه‌های تروریستی مطرح شده بود در این زمینه هشدار داده بودند و فرمانده سپاه گفته بود در صورت تحقق این مساله، سپاه پاسداران نیز تمام نیرو‌های آمریکایی در منطقه را همسنگ داعش در نظر خواهد گرفت و به این ترتیب، آمریکایی‌ها باید نیرو‌های خود را به خارج از برد ۲۰۰۰ کیلومتری موشک‌های ایران منتقل کنند. فرمانده کل سپاه دیروز هم در واکنش به انتشار اخباری مبنی بر اقدام احتمالی آمریکایی‌ها در قرار دادن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست گروه‌های تروریستی تأکید کرد: اگر آمریکایی‌ها دست به چنین حماقتی بزنند و امنیت ملی ما را به مخاطره بیندازند مطابق سیاست‌های نظام جمهوری اسلامی ایران اقدامات مقابله به مثل را عملیاتی کرده و در دستور کار قرار خواهیم داد. وی افزود: در صورت چنین حماقتی، ارتش و نیرو‌های امنیتی آمریکا در منطقه غرب آسیا، دیگر آرامش امروز را نخواهند داشت. محمدجواد ظریف، وزیر خارجه کشورمان هم دیروز تاکید کرد: کسانی که نتانیاهو را در وهله نخست قرار می‌دهند و از مدت‌ها پیش با اشتیاق برای تروریستی اعلام کردن سپاه تلاش کرده‌اند، کاملا از تبعاتی که این کار برای نیرو‌های ایالات متحده در این منطقه دارد، مطلعند. ظریف افزود: در حقیقت، آن‌ها می‌خواهند به نمایندگی از او (نتانیاهو) ایالات متحده را به یک باتلاق بکشانند. بهتر است دونالد ترامپ این را بداند تا به فاجعه‌ای دیگر برای ایالات متحده کشیده نشود. دیروز ۲۵۵ نماینده مجلس هم در بیانیه‌ای ضمن حمایت از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تاکید کردند: هر اقدامی علیه این نیرو را با اقدام متقابل پاسخ می‌دهیم. در بخشی از این بیانیه آمده است: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یکی از دستاورد‌های بزرگ ملت ایران و برآمده از متن ملت ایران است و بر اساس اصل ۱۵۰ قانون اساسی یکی از نیرو‌های مسلح پرقدرت و پرتوان در کنار ارتش بوده و در طول عمر پربرکت خود از جمله هشت سال دفاع مقدس، سازندگی و کمک مستشاری به دولت‌ها و ملت‌های منطقه برای مبارزه با تروریسم برگ زرینی است که در تاریخ انقلاب اسلامی می‌درخشد. نمایندگان مجلس شورای اسلامی در این بیانیه ضمن حمایت همه‌جانبه از نیرو‌های مسلح به خصوص سپاه پاسداران اعلام کردند: امنیت ملی ملت ایران و نیرو‌های مسلح آن جزو خطوط قرمز نمایندگان مردم بوده و در صورت اقدامی از سوی رئیس‌جمهور آمریکا یا هر نهاد دیگر علیه سپاه اقدام متقابلی و با قید دو فوریت انجام خواهیم داد تا هیات حاکمه آمریکا که خود عامل تشکیل و حامی گروه‌های تروریستی در منطقه بوده‌اند از اقدام بیجا و احمقانه خود پشیمان شوند. جام‌جم در گفت‌وگو با کارشناسان، اقدامات متقابل ایران در صورت قرار‌گرفتن سپاه در فهرست گروه‌های تروریستی آمریکا را بررسی کرده است.
 
لحاظ شدن اقدامات آمریکا در بررسی لوایح اف.‌ای. تی. اف
حسین مظفر / عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام
به نظر می‌رسد حاکمان آمریکا با این‌گونه اقدامات موجب کاهش بیشتر اعتبار این کشور در صحنه بین‌المللی شده و تنفر ملت‌ها را از آمریکا بیشتر می‌کنند. امروز خوی سلطه‌گری و یکجانبه‌گری آمریکا بیشتر از گذشته خودنمایی می‌کند و به همین دلیل طبیعی است ملت‌ها و کشور مقتدری مانند ایران زیر بار سلطه‌گری و باج‌خواهی آمریکا نخواهند رفت و اعتباری برای مصوبات آن‌ها قائل نمی‌شوند.
در عین حال هر مصوبه‌ای که علیه منافع ملی کشورمان تصویب شود با مقابله به مثل کشورمان مواجه خواهد شد؛ بنابراین در صورت قرار گرفتن سپاه در لیست گروه‌های تروریستی علاوه بر افشاگری، قطعا ساکت نخواهیم ماند و مجلس ما نیز افراد و نهاد‌های آن‌ها را تحریم کرده و برخورد‌های لازم را صورت خواهد داد. همچنین در بررسی لوایح مربوط به اف.‌ای. تی. اف این موضوع را لحاظ خواهیم کرد.
برخلاف آمریکا که تاریخی مملو از تروریست‌پروری داشته و تمام موارد نقض حقوق بشر در آنجا موج می‌زند، جمهوری اسلامی ایران نه تنها حامی اقدامات تروریستی نبوده بلکه قربانی آن نیز بوده است.
در مجموع تاکید می‌کنم ایران زیر بار باج‌خواهی‌های آمریکا نخواهد رفت و مقتدرانه در برابر آن ایستادگی خواهد کرد.

واکنش شدید مردم ایران و سپاه
اسماعیل کوثری / جانشین فرمانده قرارگاه ثارا...
آمریکایی‌ها همواره خباثت خود را به هر شکل نشان می‌دهند و رویه‌هایی که در‌پیش گرفتند این حقیقت را در مورد آن‌ها عیان می‌کند که به هیچ اصولی پایبند نیستند؛ چرا که سپاه یک سازمان شفاف، مشخص و دارای ضوابط قانونی مورد تایید قانون اساسی و قوانین مجلس است و این قوانین نیز ۴۰ سال از زمان تصویب آن‌ها می‌گذرد. سپاه تاکنون براساس همان ضوابط به صورت شفاف و علنی وظایف خود را انجام داده است. آمریکایی‌ها گمان کردند با این جنگ روانی که به‌کار انداختند در دل مردم ایران، ترس می‌اندازند. در حالی که سپاه براساس مقاومت، ایستادگی و صلابتی که نشان داده کاملا خود را در طول ۴۰ سال گذشته در افکار عمومی شناسانده و همواره در مقابل زورگویان، زیاده‌خواهان و چپاولگران پایداری کرده است. در مقابل مجلس شورای اسلامی نیز طرح مقابله به مثل با این طرح آمریکایی را با رای بالا به تصویب خواهد رساند و آمریکایی‌ها بدانند که در صورت اجرایی شدن طرحشان با واکنش شدید مردم و سپاه مواجه خواهند شد.

شکایت در مجامع بین‌المللی
جواد منصوری / کارشناس مسائل بین‌الملل
دولت آمریکا بدون توجه به واقعیت‌ها، مواضعی را اتخاذ می‌کند که عملا اهداف مورد نظر او را تامین نمی‌کند و به نوعی هرج و مرج و آنارشیسم را رواج می‌دهد. اقداماتی مثل تروریست خواندن گروه‌های فلسطینی، حوثی‌های یمن و حزب‌ا... و حتی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نه‌تن‌ها مشکل آمریکا و متحدانش را در منطقه حل نمی‌کند بلکه فشار‌ها را بر آن‌ها بیشتر خواهد کرد. سپاه نیروی مردمی است که مطلقا در برنامه‌های این نهاد اقدام تروریستی وجود ندارد و جزو قربانیان ترور است. رویه‌ای که آمریکایی‌ها در پیش گرفتند نشان می‌دهد که اتفاقا سپاه در منطقه کار خود را به خوبی انجام داده و همین مساله نیز باعث عصبانیت ایالات متحده شده است. آن‌ها از این‌که سپاه به عنوان الگویی در سطح منطقه و حتی خارج از منطقه غرب آسیا مطرح شود هراس دارند. این رفتار گرچه برای مقابله با این حرکت است، اما باید در نظر داشت آن‌هایی که در پی مشابه‌سازی از الگوی سپاه هستند به حرف آمریکا گوش نمی‌کنند. اما در نقطه مقابل مجلس و دولت باید برای اقدام و مقابله به مثل با این طرح بررسی‌های کارشناسانه خود را انجام دهند و موضع مناسب را اتخاذ کنند. از سوی دیگر وزارت خارجه باید در این راستا اقدام جدی انجام دهد و ضمن شکایت به مجامع بین‌المللی و سازمان ملل متحد، رسانه‌های داخلی و خارجی را نسبت به این رویه غیرمنطقی آمریکا روشن کند. از سوی دیگر می‌تواند طی فراخوانی به سفیران دیگر کشور‌ها در ایران آن‌ها را نسبت به این طرح ناپخته توجیه کند تا این مساله به دولت‌های دیگر نیز منتقل شود.

استفاده از مزیت‌های ایران برای خنثی کردن اقدام آمریکا
حسین حاجیلو / کارشناس مسائل تحریم
زمزمه‌هایی مبنی بر قرار گرفتن سپاه در لیست سازمان‌های تروریستی وزارت خارجه آمریکا (FTO) وجود دارد که وقوع چنین اتفاقی را می‌توان در سه بعد اقتصادی، روانی- رسانه‌ای و امنیتی - نظامی مورد بررسی قرار داد.
به لحاظ اقتصادی باید گفت: اتفاق خاصی نخواهد افتاد چرا که پیش از این در سال ۲۰۱۷ به‌واسطه قانون تحریمی کاتسا آمریکا با سپاه به‌عنوان گروه تروریستی برخورد کرده و از نظر اقتصادی تحریم‌های یک گروه تروریستی را بر این نهاد اعمال کرده است؛ بنابراین هر آنچه می‌بایست، رخ داده و اتفاق دیگری نخواهد افتاد.
از سوی دیگر احتمال دارد آمریکا از این حربه در جهت تاثیرگذاری بر فضای روانی ایران استفاده کند، چرا که مشاهده می‌کنیم بعد از خروج آمریکا از برجام آن‌ها به هر بهانه‌ای قصد دارند تنور فشار بر ایران را گرم نگه دارند. اقداماتی مانند برگزاری نشست لهستان، تشکیل گروه ویژه مربوط به ایران به ریاست برایان هوک و اخیرا طرح قرار گرفتن سپاه در لیست گروه‌های تروریستی؛ برای این است که ایران همچنان فشار را روی خود احساس کند.
قرار گرفتن نام سپاه در لیست گروه‌های تروریستی می‌تواند در بعد امنیتی موثر باشد چرا که این اقدام اختیاراتی به نیرو‌های نظامی آمریکا برای برخورد با سپاه اعطا می‌کند که البته به نظر نمی‌رسد این کشور در حال حاضر درصدد گسترش سطح تهدیدات از حوزه اقتصادی به امنیتی و نظامی باشد. ایجاد چنین تنشی، نشان‌دهنده شکست راهبرد تحریم‌های فلج‌کننده آمریکا خواهد بود.
آمریکا سپاه را مقصر اصلی ناکارآمدی راهبرد تحریم می‌داند چرا که سپاه به واسطه دور زدن تحریم‌ها، روزنه‌های اقتصادی برای معیشت مردم ایجاد کرده و از اثرگذاری بیشتر تحریم‌ها جلوگیری می‌کند.
درباره عکس العمل ایران دربرابر این اقدام آمریکا، باید گفت: اقدام متقابل لزوما به‌معنای تکرار اقدامات طرف مقابل نبوده و کشورمان باید از مزیت‌ها و ابزار‌های خود برای خنثی کردن اقدام طرف مقابل استفاده کند. در این راستا هر اقدامی که منجر به تثبیت حضور ایران در منطقه شود، باعث افزایش بازدارندگی خواهد شد. ایجاد پیوند‌های مستحکم مابین سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و نیرو‌های نظامی محور مقاومت (حشدالشعبی، حزب‌ا... و...) می‌تواند باعث کاهش اثرات امنیتی طرح آمریکا شود.

اقدام متقابل ایران، منطقه را برای آمریکا ناامن می‌کند
سعدا... زارعی / کارشناس مسائل بین‌الملل
وارد آوردن فشار‌های بیشتر از سوی آمریکا بر یک نهاد خاص ایرانی، بیان‌کننده ضربات سنگینی است که این کشور به‌واسطه اقدامات تجاوزگرانه خود در منطقه از سپاه دریافت کرده و مشکل عمده خود در پیشبرد سیاست‌های منطقه‌ای را سپاه می‌داند. در صورت عملیاتی شدن اقدام آمریکا در قرار دادن نام سپاه در فهرست گروه‌های تروریستی نمی‌توان گفت: این اقدام هیچ تاثیری بر سپاه ندارد، ولی از آنجا که سپاه به عنوان یک نهاد ایرانی در مراودات خارجی حضور مستقیم ندارد و نیاز‌های خود را از طریق دستگاه‌های دیگر تامین می‌کند عملا سپاه آسیب جدی از این مساله نمی‌بیند و اگر آمریکا در کل دنیا دنبال حساب‌های سپاه بگردد به چیز عمده‌ای دست نمی‌یابد، زیرا سپاه یک نهاد میانی در ایران است که نهاد‌های واسطه نیاز‌های آن را تامین می‌کنند. اما به هر حال ما باید در مقابل این اقدام آمریکا واکنش جدی داشته باشیم و مجلس شورای اسلامی می‌تواند متقابلا نام نهاد‌های نظامی آمریکا و فرماندهان نظامی این کشور را که در منطقه هستند در فهرست سیاه قرار دهد و اعلام کند حضور و فعالیت آن‌ها نامشروع است و مسلمانان حق دارند اقدامات تنبیهی را برای اخراج آن‌ها به‌کار گیرند. این مصوبه محیط فعلی آن‌ها را ناامن می‌کند و هزینه‌های حضور آمریکا در منطقه افزایش خواهد یافت.

مقابله به مثل؛ حق قانونی ملت ایران
احمد حکیمی‌پور / دبیر کل حزب اراده ملت
سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در ساختار قانون اساسی تعریف شده و اگر طرح آمریکا در تروریست خواندن این نهاد مردمی اجرایی شود به نوعی مقابله با ساختار حقوقی جمهوری اسلامی ایران است. این مساله تاکنون در نظام حقوقی دنیا سابقه نداشته که کشوری بخواهد اصول قانون اساسی کشور مستقل دیگری را زیرسوال ببرد. برای مقابله با این رویه غیر منطقی و غیر قانونی، مجلس شورای اسلامی باید واکنش مناسب نشان دهد و برای مقابله به مثل متقابلا این حق را برای ایران به رسمیت بشناسد که در صورت زیرسوال بردن یک نهاد قانونی مورد تایید ملت ایران از سوی آمریکا، ارتش ایالات متحده نیز در فهرست گروه‌های تروریستی قرار گیرد.

نمایش خنده‌دار آمریکا
منصور حقیقت‌پور / مشاور رئیس مجلس
قرار دادن سپاه در لیست گروه‌های تروریستی از سوی آمریکا، نمایش خنده‌داری خواهد بود، زیرا کشوری مانند آمریکا که منشأ تروریسم است قرار است سازمانی مانند سپاه را که خدمات بسیاری انجام داده و در حال حاضر نیز کمک رسان مردم سیل‌زده است به‌عنوان تروریست معرفی کند. این در حالی است که آمریکا افسر ارشد تروریسم در سوریه، عراق و افغانستان است و بزرگ‌ترین جنایات را انجام می‌دهد؛ بنابراین حتی در صورتی که آمریکا این اقدام را در مورد سپاه انجام دهد تبعاتی برای سپاه نخواهد داشت چرا که در طول دوران انقلاب اسلامی، این کشور همیشه از این‌گونه اقدامات انجام داده و هیچ زمانی موفقیتی به‌دست نیاورده است.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
جواد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۰
0
5
چقدر خوب گفتی اگه سپاه نبود کی میخواست تحریمها رو دور بزنه این جمله باید قابش کرد تمام مقاله یک طرف یک جمله یکطرف
محمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۶:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۲
0
2
عربستان باید نابود شود
محسن حاجی علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۸
0
1
سپاه نهاد مردمی است به نهاد مردمی نمی شود بر چسب ترورسم زد در زلزلله سال گذشاه وسیل سپاه بود کمک کرد نا سپاسی نکنیم
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار