کد خبر: 950536
تاریخ انتشار: ۱۹ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۰:۰۳
معاون اول رئیس‌جمهور:
معاون‌اول رئیس‌جمهور گفت: خلیج فارس را از عراق به سوریه و مدیترانه از طریق ریلی و جاده‌ای وصل خواهیم کرد.
سرویس اقتصاد جوان آنلاین: اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور، در همایش اقتصادی - تجاری ایران و عراق اظهار کرد: خلیج‌فارس را از عراق به سوریه و مدیترانه از طریق ریلی و جاده‌ای وصل خواهیم کرد. خوشبختانه در سفر نخست‌وزیر عراق اتفاقات بسیار مهم راهگشایی برای توسعه روابط دو کشور انجام شد و شاهد توافقات مناسبی در این زمینه بودیم. امیدواریم فعالان اقتصادی، بازرگانان و بخش خصوصی دو کشور برای استحکام روابط تلاش کنند و گام‌های مهمی بردارند.
وی اظهار داشت: ایران، عراق جدید را پلی برای همکاری و شراکت همه کشور‌هایی می‌داند که به استقلال و حاکمیت ملی این کشور پایبند هستند و به خواست و رأی ملت عراق احترام می‌گذارد. در این مسیر برای سرعت بخشیدن به توسعه عراق آماده همکاری دوجانبه و چندجانبه منطبق با سیاست‌های دولت عراق هستیم.
جهانگیری گفت: فشار‌های غیرقانونی و ظالمانه امریکا برای ایجاد محدودیت در مناسبات دولت و مردم ایران و دولت و مردم عراق، بر خلاف منافع دو کشور است. ایران و عراق تصمیم گرفته‌اند در این منطقه پرآشوب و پرمنازعه، روابطی دوستانه، مستحکم و مبتنی بر منافع مشترک داشته باشند. خوشبختانه همکاری‌های اقتصادی ایران و عراق، در سال‌های اخیر روند رو به رشدی داشته‌است، به‌طوری که مجموعه مبادلات تجاری ما به ۱۲ میلیارد دلار رسیده‌است.
وی اظهار داشت: راهبرد ما در زمینه توسعه همکاری‌های اقتصادی، رسیدن به عدد ۲۰ میلیارد دلار در سال ۱۴۰۰ است که تحقق این مهم، نقش بسزایی در توسعه کمی و کیفی روابط و ارتقای شاخص‌های اقتصادی مناسبات دو کشور دارد. در حال حاضر محصولات پلیمری و فرآورده‌های نفتی و کالا‌های تولیدی و برق و گاز مهم‌ترین کالای صادراتی ایران به عراق است.

نخست وزیر عراق: درگیر تحریم بودیم
نخست وزیر عراق با بیان اینکه کوتاهی در تولید و صادرات نفت از سوی ایران و عراق صورت نگرفته است، گفت: تحریم و جنگ، به شدت صادرات نفت دو کشور را کاهش داد. عادل عبدالمهدی در جمع فعالان اقتصادی در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: در سال‌های گذشته کار‌های مناسبی در جهت بازسازی عراق انجام شده‌است و توانسته‌ایم سیستم بانکی و اداری و نیز روابط بانکی خود را اصلاح کرده و پیشرفت‌هایی در این حوزه حاصل کنیم. وی افزود: هم اکنون تبادل کالا و تجربه میان عراق و سایر کشور‌ها انجام می‌شود و نسبت به سال‌های گذشته در وضعیت بهتری قرار داریم، اگرچه تا حدودی پیشرفت داریم، اما هنوز ما راضی نیستیم.
نخست وزیر عراق با بیان اینکه ما باید در محدوده اول در منطقه قرار داشته باشیم و از چالش‌هایی که وجود دارد، عبور کنیم، تصریح کرد: جنگ، سرمایه‌های ما را هدر داد و بر اساس بررسی‌های انجام شده، چندین میلیارد دلار از سرمایه‌های عراق را از بین برده‌است.
وی تصریح کرد: عراق از این مرحله جنگ عبور کرده ولی درگیر جنگ‌های داخلی است که متوقف نشده‌است. هر جنگی که علیه این کشور انجام شد، معادل جنگ جهانی اول خسارت داشته است؛ چراکه تأسیسات زیربنایی در عراق به طور کامل از بین رفته‌است.
به گفته عبدالمهدی، دو کشور ایران و عراق در سال‌های گذشته تحت محاصره قرار داشته و عراق نیز درگیر محاصره و تحریم بوده‌است. ۱۳ سال بر اساس قطعنامه شورای امنیت در محاصره و تحریم قرار داشته‌ایم که هنوز هم آثار آن وجود دارد.
وی اظهار داشت: قبل از جنگی که میان ایران و عراق رخ داد، دو کشور ۱۰ میلیون بشکه نفت به صورت روزانه صادر می‌کردند، اما اکنون دو کشور کمتر از نصفی از این مقدار را صادر می‌کنند. در حالی که در تولید و صادرات نفت کوتاهی در کار نبوده‌است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار