کد خبر: 949292
تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۲:۱۰
فساد اقتصادی در ایران باعث جذب سرمایه‌های بیشتر به کاناداست
غربی‌ها از سویی ایران را متهم به وجود فساد اقتصادی فراگیر می‌کنند و از سویی دیگر نه تنها در راه مبارزه با فساد با ایران همکاری نمی‌کنند بلکه سنگ هم در این مسیر می‌اندازند.
زينب شريعتی
سرویس سیاسی جوان آنلاین:‌ غربی‌ها از سویی ایران را متهم به وجود فساد اقتصادی فراگیر می‌کنند و از سویی دیگر نه تنها در راه مبارزه با فساد با ایران همکاری نمی‌کنند بلکه سنگ هم در این مسیر می‌اندازند. در واقع ترجیح می‌دهند فساد در هر سطحی که در ایران وجود دارد، اصلاح نشود و به پایان نرسد تا بهانه برای تخریب جمهوری اسلامی را داشته باشند. در گذشته فرار محمودرضا خاوری مدیرعامل اسبق بانک ملی و مجرم در پرونده اختلاس ۳ هزار میلیاردی و در روز‌های اخیر هم فرار مرجان شیخ الاسلامی متهم پرونده اختلاس پتروشیمی به کانادا خبرساز شده است. شیخ الاسلامی همسر مهدی خلجی، کارشناس و همکار شبکه بی‌بی‌سی فارسی است. کانادا در پی جذب سرمایه است و دیگر گویا فرقی نمی‌کند سرمایه مذکور از چه راهی به دست آمده است و اینگونه کشور کانادا می‌تواند مکان خوبی هم برای پولشویی باشد.

کانادا مأمن اختلاسگران شده است

حجت الاسلام و المسلمین منتظری دادستان کل کشور در حاشیه همایش عمومی فرماندهان رؤسا و مدیران پلیس پایتخت در جمع خبرنگاران در خصوص اینکه آیا امکان دارد که مرجان شیخ الاسلامی به کشور بازگردد یا نه گفت: پلیس اینترپل ایران همکاری خوبی با دستگاه قضایی دارد، اما مشکل ما با پلیس اینترپل خارج از کشور خصوصاً کشور‌هایی است که با ما عناد دارند.
دادستان کل کشور تصریح کرد: کانادا مأمن اختلاسگران شده و ما از دستگاه قضایی و پلیس کانادا می‌خواهیم که نگذارند چهره کشورشان آنقدر زشت نشان داده شود که به مرکزی برای تجمع اختلاسگران بدل شده است. متأسفانه عده‌ای اموال مردم را اختلاس کرده و به کانادا می‌روند.

کانادا فقط به دنبال جذب سرمایه است

جلیل رحیمی‌جهان‌آبادی عضو هیئت رئیسه کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس نیز، با اشاره به فقدان قرارداد استرداد مجرمین بین ایران و کانادا، گفت: لازمه قرارداد‌های استرداد مجرمین بین کشور‌ها وجود روابط دیپلماتیک متعادل است، رابطه دیپلماتیک ایران و کانادا خوب نیست و به خواست دولت کانادا این روابط به حالت تعلیق درآمده، لذا سفارتخانه ما در این کشور فعال نیست، بنابراین از طریق قرارداد استرداد مجرمین نمی‌توانیم پیگیر مفسدان اقتصادی فراری باشیم.

وی تصریح کرد: چنانچه روابط دیپلماتیک ایران و کانادا رو به بهبود رود، قطعا یکی از اولویت‌ها انعقاد قرارداد استرداد مجرمین است، اما قرارداد‌های استرداد مجرمین به گونه‌ای نیست که دولت یا طرف مقابل را مکلف کند در همه موارد با ما همکاری کند.
وی افزود: دولت‌ها با توجه به نوع جرائم و توافقات دوجانبه در قرارداد‌های استرداد مجرمین، با یکدیگر همکاری می‌کنند، با توجه به قوانین لیبرالی دولت کانادا در عرصه اقتصادی، سیاسی و فرهنگی بعید به نظر می‌رسد با وجود بازگشایی روابط دیپلماتیک دو کشور، بتوانیم متهمان خود را از آن‌ها پس بگیریم.

رحیمی‌جهان‌آبادی یادآور شد: از سویی دولت کانادا به دنبال جذب سرمایه است، لذا وقتی فردی از کشور جهان سوم سرمایه را به این کشور ببرد بعید است که نوع درآمد و مشروعیت و قانونی بودن آن برای آن‌ها مهم باشد، از سوی دیگر در کشور‌هایی مانند کانادا با فضای لیبرالی، افکار عمومی تاثیرگذار است و با توجه به ترسیم آن‌ها از ایران برای مردمشان، بازگرداندن افرادی که از طرف ایران تحت تعقیب هستند، بازتاب‌های منفی ایجاد می‌کند.
این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: ایران دو دسته از افراد را عموماً تحت تعقیب قرار می‌دهد؛ نخست متهمانی که جرائم عمومی دارند و دوم افرادی که دارای جرائم امنیتی هستند، کشور‌های غربی هم به رغم شعار‌هایی که سر‌می‌دهند، در استرداد این مجرمین همکاری نخواهند کرد.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا اعتراض مقیمان

ایرانی- کانادایی یا میانجیگری کشوری دیگر در بهبود روابط ایران و کانادا یا استرداد مجرمین می‌تواند تاثیرگذار باشد، گفت: ما تا زمانی که روابط دیپلماتیک با کانادا نداشته باشیم، وزارت امور خارجه نمی‌تواند گامی در این مسیر بردارد. در کاهش سطح روابط هم کانادایی‌ها مقصر هستند، لذا دولت کانادا باید پیشگام شود، اما تحت تاثیر القائات صهیونیست‌ها و لابی‌های اثرگذار است.
عضو هیئت رئیسه کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی، افزود: پلیس اینترپل در استرداد مجرمین می‌تواند مؤثر واقع شود، اما فرایند پیچیده و سخت پیگیری از طریق پلیس اینترپل اجازه تعقیب متهمان را نمی‌دهد.

فساد اقتصادی در ایران به سود کاناداست

زمانی که خاوری با تابعیت دوگانه و جایگاهی که در سیستم بانکی ایران داشت، به عنوان یک فراری وارد کانادا شد، هیاهوی گسترده‌ای در رسانه‌های مختلف جهان به راه افتاد. او آزادانه در کانادا زندگی می‌کرد و معاملاتی را هم انجام می‌داد و این‌ها همه در شرایطی انجام گرفت که دولت وقت کانادا ضمن قطع روابط دیپلماتیک با ایران، قوانین سختی برای عموم ایرانیان اتخاذ کرد که به راحتی حتی اجازه دیدن و ملاقات ایرانی‌ها با بستگانشان را در کانادا نمی‌دهد و نقل و انتقالات پول با ایران نیز به سختی انجام می‌گیرد، اما این قوانین سخت گویا شامل اختلاسگران نمی‌شود! آنچنان که مرجان شیخ الاسلامی هم در کانادا با محدودیتی مواجه نشد.

طبق اعلام رئیس بخش پلیس بین‌الملل نیروی انتظامی، پلیس کانادا ابتدا ادعا کرد که این فرد وارد کانادا نشده و در صورت ورود هنوز توسط پلیس شناسایی نشده است! این در حالی بود که پلیس بین‌الملل نیروی انتظامی آدرس و محل سکونت خاوری را به پلیس کانادا اعلام کرده بود. در نهایت اینترپل کانادا در تماسی مدعی شد که خاوری به یکی از کشور‌های امریکای جنوبی یا حوزه کارائیب متواری شده است. جانشین فرمانده نیروی انتظامی ایران در پایان گفت که «پلیس کانادا تا مدتی پیش نمی‌پذیرفت که خاوری در این کشور است، اما اکنون این موضوع را پذیرفته است.»

دولت کانادا اساساً علاقه به همکاری در زمینه مبارزه با فساد اقتصادی و استرداد اختلاسگران ندارد. خاوری باشد یا شیخ‌الاسلامی فرقی نمی‌کند. پرونده‌های باز فساد برای تخریب وجهه ایران بیشتر به کارشان می‌آید. گفتن از فساد توسط غربی‌ها یک عامل برای مبارزه آن‌ها با فساد و دلسوزی برای مردم ایران نیست. آن‌ها صرفاً به تخریب چهره ایران فکر می‌کنند و به اینکه سرمایه‌های بیشتری جذب کشورشان شود. فساد اقتصادی در ایران از دو جهت به آن‌ها کمک می‌کند؛ اول بهانه تخریب دولت ایران را خواهند داشت و دوم جذب سرمایه بیشتر از ایران، باقی همه شعار است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار