کد خبر: 944349
تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۲:۵۶
تنها ۵/ ۳ سال دارد، اما هجوم بیماری آنومی آپلاستیک یا نوعی تنبلی مغز استخوان در تولید خون موجب‌شده تا برای درمان کاندید عمل پیوند مغز استخوان باشد. اما تا عمل پیوند مغز استخوان به دلیل پایین‌بودن تعداد پلاکت‌های خونی و خطر خونریزی داخلی ناگزیر است تا به طور منظم فرآورده‌های خونی دریافت کند؛ پلاکت فرزیس فرآورده‌ای است که به این بیماران تزریق می‌شود تا زنده بمانند، اما خانواده این کودک در آخرین مراجعه برای دریافت این فرآورده به یک‌باره با افزایش قیمتی چندبرابری مواجه شده‌اند و هزینه‌های بستری این کودک از ۱۲۰ تا حداکثر ۲۰۰ هزار تومان به حدود ۹۰۰ هزار تومان افزایش یافته است. پیگیری ماجرای گرانی چندبرابری خدمتی که برای این بیمار کوچک و افراد مشابه وی حیاتی است، به چند سرنخ اصلی می‌رسد؛ بیمه، سازمان انتقال خون و بیمارستان کودکان مفید، یعنی مرکز این اتفاق. پیگیری‌های نهایی نشان داد، مطالبات بیمارستان از بیمه موجب‌شده تا خدمتی که مطابق کتاب تعرفه‌ها تا ۹۴ درصد آن بر عهده بیمه است به صورت آزاد به بیمار عرضه شود و این بار به جای بیمارستان خانواده بیمار به دنبال بیمه بدوند تا شاید پولشان را دریافت کنند.
زهرا چيذری
سرویس جامعه جوان آنلاین: «کودک ۵ /۳ ساله شیرین زبانم برای زنده ماندن مجبور است هفته‌ای‌یک بار این نوع پلاکت را تزریق کند»؛ پدر با لحنی محزون این را می‌گوید، ماجرای افزایش حدود ۱۰ برابری هزینه تزریق پلاکت فرزیس به روایت پدر این کودک از همین چند روز پیش آغاز می‌شود. این کودک که پنج ماه است به بیماری آنومی مبتلا شده هر هفته باید پلاکت فرزیس دریافت کند که هر بار با هزینه‌های بیمارستان و بستری چیزی حدود ۱۲۰ هزار تومان می‌شود،، اما سه روز پیش وقتی پدر برای ترخیص فرزندش اقدام می‌کند با صورتحسابی ۸۷۵ هزار تومانی مواجه می‌شود.

خدمت از فهرست بیمه خارج نشده اما...
با پیگیری‌های پدر این کودک، درباره دلیل افزایش قیمت با این توضیح مسئول سازمان بیمه سلامت مواجه می‌شود که «این خدمت از حمایت بیمه خارج شده» پیگیری‌های روزنامه «جوان» از سازمان انتقال خون نشان از آن دارد که این خدمت از فهرست بیمه خارج نشده بلکه ظاهراً بیمارستان به دلیل بدهی‌های زیاد بیمه سلامت و طولانی‌شدن مهلت پرداخت آن تصمیم گرفته تا هزینه این خدمت را از خود بیماران دریافت کند و آن‌ها را برای دریافت هزینه‌ها به سراغ بیمه بفرستند؛ حکایتی که کمتر با موفقیت در وصول مطالبات همراه است. از سوی دیگر بیمارانی که برای زنده ماندن ناگزیر هستند حداقل هفته‌ای یک‌بار چنین خدمتی را دریافت کنند، حتی اگر بتوانند هزینه نزدیک به یک میلیون تومانی یک واحد پلاکت فرزیس شده را بپردازند، باید به طور مدام در میان بیمارستان و بیمه در تکاپو باشند تا شاید طلبشان از بیمه وصول شود.

بیمارستان تخلف کرده
آنگونه که یکی از مسئولان سازمان انتقال خون به «جوان» می‌گوید: قبل از طرح تحول، مریض باید به سازمان انتقال خون یا مراکز بیمارستانی که دستگاه آفرسیس داشتند، مراجعه می‌کرد و باید ۲۵۰ هزار تومان به حساب خزانه واریز می‌کرد و ۷۵۰ تومان هم پول ست بود که باید خود بیمار آن را تهیه می‌کرد. ممکن بود ست تاریخ گذشته یا مشکل دار را به او بدهند. با تعرفه‌گذاری این خدمت در طرح تحول این خدمت تحت پوشش بیمه‌ای قرار گرفت و خدمت و ست آفرسیس که یک میلیون تومان هزینه دارد، تنها ۶ درصد را بیمار پرداخت می‌کند و ۹۴ درصد به عهده بیمه قرار دارد. این مسئول سازمان انتقال خون که تأکید داشت نامش فاش نشود، ادامه می‌دهد: «متأسفانه به دلیل تعویق پرداخت مطالبات بیمارستان‌ها از سوی بیمه‌ها برخی بیمارستان‌ها هزینه این خدمت را از بیمار دریافت می‌کنند و این کار تخلف است و در عمل بیمارستان دارد این قضیه را از سر خود باز می‌کند.» آنطور که این مسئول می‌گوید، این مورد تنها تخلف بیمارستان مفید نیست و موارد دیگری هم گزارش شده است.

تناقض!
وی در پاسخ به سؤال «جوان» که حالا بیمار در برابر این تخلف بیمارستان باید چه کار کند، پاسخ می‌دهد: «نباید این پول را می‌دادند و حالا باید به بیمه مراجعه کنند تا پولشان را بگیرند.»
به گفته این مسئول این تعرفه با کد ۸۰۲۶۶۶ در کتاب ارزش نسبی ویرایش سوم از سال ۹۴، ۸ کا محاسبه می‌شود. بنابراین اگر بیمارستانی با بیمه مشکل دارد و پول خدمت را از بیمار می‌گیرد، این تخلف بیمارستان است و بیمار هم نمی‌داند این جزو حقوقش است. در برابر این اظهارات، ماجرای ست آفریسس که چیزی حدود ۶۰۰ هزار تومان از این هزینه‌ها را شامل می‌شود در صورتحساب سه روز پیش بیمارستان مفید لحاظ شده و در صورتحساب قبلی که مربوط به دو ماه پیش است، چنین مبلغی وجود ندارد. پیگیری‌های خبرنگار «جوان» از سازمان بیمه سلامت هم تا لحظه نگارش این گزارش به نتیجه نرسید. در این ماجرا پای بیمارانی در میان است که ناگزیر هستند برای «زنده ماندن» پلاکت فرزیس دریافت کنند و خیلی‌هایشان توانایی پرداخت یک میلیون تومان به ازای هر واحد از این فرآورده را ندارند و به خاطر این نداشتن، زنده ماندنشان در ابهام است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار