کد خبر: 940968
تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۳۹۷ - ۲۳:۵۱
براساس قرارداد منعقد شده با قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا (ص) تونل متروی اسلامشهر به طول 5/15 کیلومتر طی 3 سال احداث می‌شود
محمدرضا سوري
سرویس ایران جوان آنلاین: حمل و نقل سریع، ارزان و ایمن در کنار رهایی از ترافیک مسیر‌های منتهی به پایتخت ازجمله مزایایی به شمار می‌رود که موجب شده تا شهر‌های اطراف تهران خواستار ایجاد خط مترو و اتصال آن به متروی تهران باشند. حالا خبر‌ها از آن حکایت دارد که براساس قرارداد منعقد شده با قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا (ص) تونل متروی اسلامشهر به طول ۵/ ۱۵ کیلومتر در فاز نخست در سه سال احداث و در مراحل اولیه تجهیزات و امکانات مورد نیاز ازجمله واگن‌های مربوطه نیز توسط دولت تأمین می‌شود. موضوعی که موجب شد تا شهردار اسلامشهر با تأیید آن اعلام کند: «پس از سال‌ها انتظار هفته آینده همزمان با فرارسیدن سالروز ولادت حضرت زینب کبری (س) کلنگ احداث متروی اسلامشهر به زمین زده خواهد شد.»

از آنجا که بیشتر کارگران کلانشهر تهران را افرادی تشکیل می‌دهند که از شهر‌های اطراف هر روز به این شهر سفر می‌کنند، لذا همواره سرویس‌های حمل و نقل یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های آن‌ها به شمار می‌رود. در میان وسایل نقلیه که کارگران و دانشجویان را به تهران می‌رساند، مترو یکی از بهترین وسایل است؛ چراکه مهم‌ترین ویژگی آن حمل و نقل سریع و ارزان و ایمن است. همین امر سبب شده تا در برخی از شهر‌های اقماری ازجمله کرج و اسلامشهر این مهم مورد توجه قرار بگیرد. سرانجام روز گذشته بود که حسین طلا شهردار اسلامشهر اعلام کرد پس از سه سال تلاش و فراز و نشیب‌هایی که اجرای مترو داشت بالاخره همزمان با فرارسیدن سالروز ولادت حضرت زینب کبری (س) کلنگ متروی اسلامشهر در امتداد خط ۳ متروی تهران به زمین زده می‌شود.

بالاخره متروی اسلامشهر قطعی شد

از آنجا که مترو یکی از امن‌ترین و ارزان‌ترین وسیله‌های حمل و نقل عمومی به شمار می‌رود لذا احداث آن در مناطق مختلف به‌شدت مورد توجه مردم آن منطقه به شمار می‌رود که اسلامشهر نیز از این قاعده مستثنی نیست.

شهردار اسلامشهر با اعلام اینکه همزمان با فرارسیدن سالروز ولادت حضرت زینب کبری (س) کلنگ متروی اسلامشهر در امتداد خط ۳ مترو تهران به زمین زده می‌شود، گفت: «فاز نخست از ایستگاه آزادگان آغاز می‌شود، ایستگاه بعدی در شهر چهاردانگه با تأمین اعتبار شهرداری چهاردانگه احداث می‌شود و تأمین اعتبار ایستگاه میدان نماز نیز برعهده شهرداری اسلامشهر است. هر ایستگاه ۸۰ میلیارد تومان هزینه دارد.» حسین طلا افزود: «براساس قرارداد منعقد شده با قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا (ص) تونل متروی اسلامشهر به طول ۵/۱۵ کیلومتر در فاز نخست طی سه سال احداث می‌شود که در مراحل اولیه تجهیزات و امکانات مورد نیاز تهیه می‌شود و واگن‌های مربوطه هم توسط دولت تأمین می‌شود.» این در حالی است که احداث مترو به عنوان پروژه محرک برای سرمایه‌گذاری است و با راه‌اندازی مترو و کوتاه شدن مسافت تا شهر تهران، شهرستان اسلامشهر به یکی از مناطق تهران برای جذب سرمایه‌گذار تبدیل می‌شود.

رفع موانع احداث متروی اسلامشهر

در این میان یکی از دلایلی که موجب تأخیر در اجرای این پروژه شد این بود که در ابتدا ساخت آن به شهرداری تهران واگذار شده بود، اما از آنجا که طبق قانون درآمد‌های شهرداری تنها در محدوده خدماتی تحت مدیریت هزینه می‌شود و شهرداری تهران نیز نمی‌توانست یک ریال از درآمد‌های شهرداری تهران را خارج از مجموعه در اسلامشهر هزینه کند به همین دلیل طرح احداث مترو در همان مراحل ابتدایی مسکوت ماند؛ سرانجام این پروژه به شهرداری اسلامشهر واگذار شد. شهردار اسلامشهر با تأیید این موضوع و سرانجام این طرح گفت: «۴۵۵ میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز برای دو فاز احداث مترو تصویب شد که قرار است فاز نخست از ایستگاه آزادگان آغاز شود، ایستگاه بعدی در شهر چهاردانگه است با تأمین اعتبار شهرداری و تأمین اعتبار ایستگاه میدان نماز نیز برعهده شهرداری اسلامشهر بوده که هر ایستگاه ۸۰ میلیارد تومان هزینه دارد.» طلا افزود: همزمان با آغاز پروژه متروی اسلامشهر از طریق مدل‌های علمی و قانونی احداث ساختمان ایستگاه میدان نماز نیز به بخش خصوصی واگذار می‌شود. یکی از موانعی که احتمال می‌رفت این پروژه را با مشکل مواجه کند این بود که از ۲۰ میلیارد اعتبار تخصیص یافته احداث متروی اسلامشهر ۱۸ میلیارد به دلیل مسکوت ماندن طرح به حساب دولت بازگشت که اگر وضع به همین منوال ادامه پیدا می‌کرد ممکن بود از ردیف بودجه حذف و در این صورت برای برگشت و تخصیص دوباره اعتبار فرآیند بسیارسختی باید دنبال می‌شد. مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری اسلامشهر نیز در این خصوص گفت: «اسلامشهر که از سال ۸۹ احداث متروی آن کلید خورده، جزو ۱۱ شهر کشور است که دارای ردیف بودجه ملی است و از سال ۹۱ در قانون بودجه کشور سالانه ۱۰ تا ۱۵ میلیارد تومان اعتبار برای آن درنظر گرفته شده بود که از ۲۰ میلیارد تومان تخصیص یافته آن مبلغ ۲ میلیارد تومان صرف مطالعات طرح شده و بقیه اعتبارات به خزانه کشور بازگشت داده شد.» این درحالی است که همزمان با آغاز پروژه متروی اسلامشهر از طریق مدل‌های علمی و قانونی احداث ساختمان ایستگاه میدان نماز نیز به بخش خصوصی واگذار می‌شود. رضا قاسمی افزود: «براساس مطالعات برآورده در سال ۹۱ مبلغ ۴۰۰ میلیارد تومان برای احداث متروی اسلامشهر در نظر گرفته شده بود که در شرایط فعلی و افزایش قیمت‌ها این میزان به بالغ بر ۱۲۰۰ میلیارد تومان پیش‌بینی می‌شود که براساس توافقات به عمل آمده و قرارداد منعقد شده با قرارگاه سازندگی خاتم‎الانبیا (ص) روز ۲۲ دی‌ماه سال جاری همزمان با ولادت حضرت زینب (س) کلنگ احداث متروی اسلامشهر به زمین زده می‌شود.» همچنین براساس قرارداد منعقد شده با قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا (ص) تونل متروی اسلامشهر به طول ۵/ ۱۵ کیلومتر طی ۳ سال احداث می‌شود که در مراحل اولیه تجهیزات و امکانات مورد نیاز تهیه می‌شود و واگن‌های مربوطه هم توسط دولت تأمین می‌شود. به گفته دست‌اندرکاران ساخت این پروژه براساس توافقات انجام شده قریب به ۹۰۰ متر از تونل مترو به صورت دستی و مابقی در مسیری به طول ۱۴ کیلومتر با اعتبار اولیه بالغ بر ۵۰۰ میلیارد تومان در دو مرحله و در مدت سه سال احداث می‌شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار