کد خبر: 1319240
تاریخ انتشار: ۳۱ شهريور ۱۴۰۴ - ۲۳:۰۰
شیوا نوروزی

مدیریت فوتبال که از دست خارج شود و بدون آنکه نظارت، برخورد و جریمه‌ای باشد، هر کسی هر سازی خواست می‌زند، تحقیر حریف با پوستر تحقیرآمیز تازه می‌شود کمترین بی‌اخلاقی و مسئولان فدراسیون و ارکان انضباطی هم اصلاً واکنشی به آن نشان نمی‌دهند!
تیم‌های فوتبال کشورمان اگرچه فقط در هزینه و رقم‌های نجومی قرارداد‌ها حرفه‌ای شده‌اند و مثل گذشته آماتور هستند، ولی در چند سال گذشته فعالیت رسانه‌ای‌شان گسترده‌تر شده، به‌ویژه در فضای مجازی. مدت‌هاست که باب شده باشگاه‌ها قبل از هر بازی خود در لیگ، یک پوستر منتشر کنند. معمولاً در این پوستر، تیم‌ها با استفاده از نماد باشگاه و شهرشان تلاش می‌کنند خود را نسبت به رقیب پیش‌رو برتر نشان دهند و به‌نوعی توانایی‌شان را به رخ حریف بکشند. تیم‌های لیگ‌برتری از این شیوه استفاده می‌کنند و حتی طراحی پوستر برای تیم‌های ملی نیز در دستور کار تیم رسانه‌ای فدراسیون فوتبال قرار دارد. با توجه به گسترش فضای مجازی و بازتاب پست‌های منتشر شده بین عموم مردم، انتظار می‌رود باشگاه‌ها برای فعالیت در این فضا نیز برنامه‌ریزی کنند و با بهره گرفتن افراد متخصص، هواداران بیشتری جذب کنند و روحیه تیم خود را پیش از هر مسابقه بالا ببرند. طبعاً فدراسیون، سازمان لیگ و کمیته اخلاق نیز باید نظارت‌های لازم را در این زمینه داشته باشند. 
از آنجا که حرف زدن از نظارت در فوتبال ما خنده‌دار است، قاعدتاً نمی‌توان منتظر ماند تا آقایان وظایف‌شان را به‌خاطر بیاورند. در شرایطی که کمیته اخلاق و انضباطی حساسیت خاصی روی مصاحبه‌های اهالی فوتبال نشان می‌دهند، برخی باشگاه‌های لیگ یک در طراحی پوستر‌های خود پا را از دایره خلاقیت و ابتکارعمل فراتر گذاشته‌اند و بدون در نظر گرفتن فاکتوری به نام «اخلاق در ورزش» اقدام به انتشار پوستر‌های عجیب با تم تحقیر حریف کرده‌اند. نقطه اشتراک این پوستر‌ها هم خودروی «پراید» است. هفته گذشته در پوستر طراحی شده از سوی باشگاه نیروی زمینی تهران، یک تانک جنگی یک خودروی پراید را نشانه گرفته بود. البته وقتی بازی برگزار شد و تیم خودروساز با یک گل حریف را شکست داد، معلوم شد عمر این مدل کری خوانی‌ها به پایان رسیده و تیم‌ها باید در زمین قدرت‌شان را نشان دهند. در تازه‌ترین شاهکار هنری باشگاه‌های فوتبال، باشگاه داماش از همان شیوه علیه سایپا استفاده کرده است؛ در این پوستر یک پراید زیر پای یکی از بازیکنان تیم گیلانی در حال له شدن است! این بازی فردا برگزار می‌شود و نتیجه بعد از بازی مشخص خواهد شد. 
پرواضح است که بی‌دروپیکر بودن فوتبال ایران علاوه بر ورزشگاه‌ها و زمین چمن، به فضای مجازی نیز رخنه کرده و این‌بار به جای آنکه هواداران با الفاظ زشت از خجالت هم درآیند، باشگاه‌ها به شکلی غیرحرفه‌ای و غیراخلاقی برای رقبا کری می‌خوانند. ناایمن بودن پراید و کیفیت پایین آن بر همه ایرانی‌ها ثابت شده و حتی بسیاری از مسئولان نیز به این واقعیت اعتراف کرده‌اند، ولی هیچ‌کدام از این موارد دلیل نمی‌شود تیم‌های فوتبال از شیوه‌های غیرمعمول برای کری‌خوانی و شاخ و شانه کشیدن برای حریف استفاده کنند. در فوتبال ما ضابطه و قانون جایی ندارد و اولویت‌ها متفاوت است. این ولنگاری در قراردادها، آپشن‌ها و پول‌هایی که رد و بدل می‌شوند بیش از پیش به چشم می‌آید. ارکان انضباطی نیز تا جنجالی به پا نشود و رسانه‌ها روی آن زوم نکنند، حساسیت زیادی از خود نشان نمی‌دهند. در خصوص فعالیت‌های رسانه‌ای باشگاه‌ها نیز دقیقاً همین‌طور است. قوانین و مقرراتی در این زمینه وجود ندارد یا اگر هم هست، باشگاه‌ها همانند سایر قوانین دیگر وقعی به آن نمی‌نهند و با خیال راحت روحیه حریف را تخریب می‌کنند. جنجال‌ها و حواشی از پوستر و بیانیه باشگاه‌ها شروع می‌شود و در نهایت به سکو‌ها می‌رسد.

برچسب ها: فوتبال ، مدیریت ، ورزش
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
captcha
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار