کد خبر: 940787
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۷
رهیافته امریکایی در گفت‌وگو با «جوان» مطرح کرد
اگر معنی ظلم را گرفتن توانایی و قدرت یک فرد در نظر بگیریم، افرادی که معتقدند داشتن پوشش و حجاب، ظلم و اجحاف در حق زنان است در واقع به این گزاره تأکید می‌کنند که توانایی‌ها و قدرت یک زن در ظاهر اوست.
معصومه طاهری
سرویس فرهنگی جوان آنلاین: ملانی (اسم مستعار برای امنیت در رفت و آمد به امریکا) یک رهیافته امریکایی و کارشناس ارشد روانشناسی است. وی در امریکا در یک کلینیک روانشناسی کار می‌کند. ملانی در پاسخ به این سؤال که آیا داشتن حجاب برای زنان ظلم در حق آنهاست؟ می‌گوید: اگر معنی ظلم را گرفتن توانایی و قدرت یک فرد در نظر بگیریم، افرادی که معتقدند داشتن پوشش و حجاب، ظلم و اجحاف در حق زنان است در واقع به این گزاره تأکید می‌کنند که توانایی‌ها و قدرت یک زن در ظاهر اوست. البته اینجا و در ایران عده‌ای از من درباره آزادی زنان در امریکا سؤال می‌کنند و بعضی هم نادانسته حسرت زنان در امریکا را می‌خورند که آزادانه و بدون ممنوعیتی پوشش دارند؛ در حالی که در کشور امریکا خانم‌ها از این نوع نگاه به آن‌ها ناراحت هستند و آن را تضییع حق خودشان می‌دانند.

او می‌گوید: چند وقت قبل با یک دختر جوان و زیبای امریکایی که تقریباً ۳۰ سال سن داشت روبه‌رو شدم که بسیار افسرده بود و از نوع نگاه جامعه به زن گله داشت. او می‌گفت: تا وقتی زیبا و جوان هستی اینجا به تو اهمیت می‌دهند و همه ارزش‌ها و محسناتی که برای انسان قائل هستند با قدم گذاشتن به سن و سال بالاتر از بین می‌رود. به او گفتم همه جا این‌طور نیست و من کشوری را می‌شناسم که در آنجا یک خانم هر قدر سنش بیشتر می‌شود نه تنها بی‌ارزش نمی‌شود، بلکه برعکس به عنوان فردی جا افتاده و با تجربه بیشتر مورد احترام است. او از این حرف من تعجب کرد و به هیجان آمد و گفت: به من بگو این کشور کجاست تا آنجا برای ادامه زندگی بروم. اصلاً تصورش را نمی‌کرد در کشور ایران که این‌قدر رسانه‌ها آن را منفی نشان می‌دهند چنین مسئله‌ای وجود داشته باشد و ارزش زنان در ظاهرشان در نظر گرفته نشود.

هر چند ملانی خودش رهیافته‌ای امریکایی است و به ایران آمده، اما در مقام حرفه‌ای که در کشور خود دارد و شرط اصلی روانشناسی رازداری گفته‌های مراجعه‌کنندگانش است، از آوردن مصداق با جزئیات پرهیز می‌کند حتی اسم آن‌ها را هم نمی‌آورد و در ادامه می‌گوید: درست است که در ایران اگر خانمی حجابش کم باشد مرد‌ها به او نگاه می‌کنند، ولی در امریکا، چون عرضه برهنگی وجود دارد مردان کمتر توجه می‌کنند. در واقع تنوع بصری زیادی برای آن‌ها وجود دارد و این مسئله نظام خانواده را تضعیف می‌کند. این را هم باید در نظر گرفت که در کشور امریکا اصولاً حد و مرز‌ها کمتر است یا وجود ندارد و حجاب یک مرز امنیتی است. مثلاً در دانشگاه‌ها یا در ارتش ایالات متحده امریکا شما می‌بینید که دختر‌ها مشکلات بسیاری در مورد تجاوز و عدم امنیت دارند و مدام در معرض خطر تعدی مرد‌ها هستند. اصلاً آزادی ندارند، چون مرزی برای حجاب وجود ندارد. قانون هست، ولی وقتی آمار‌ها را نگاه کنید می‌بینید در واقعیت برعکس مکتوبات قانونی، چیز دیگری به شما نشان می‌دهد حتی در هاروارد که یک دانشگاه معتبر و معروف علمی جهانی است و خیلی‌ها آرزو دارند آنجا درس بخوانند و مدرک بگیرند دختر‌های دانشجو در سطوح مختلف تحصیلی اعتراضات زیادی کرده بودند که گارد حفاظت دانشگاه در مقابل کسانی که به آن‌ها تجاوز می‌کنند عکس‌العملی نشان نمی‌دهد و این آزاردهنده است، چون افراد دانشگاهی در محل تحصیل خود هم امنیت ندارند. حالا من از شما سؤال می‌کنم آیا این ظلم در حق زنان نیست و حقوق آن‌ها ضایع نمی‌شود؟! متأسفانه اغلب از دور نگاه می‌کنند در حالی که آب نیست، سراب است.

خیابان‌های امریکا شبیه باغ وحش شده

خانم آل‌منصور هم ایرانی مقیم امریکاست که نزدیک به ۲۰ سال پیش به این کشور مهاجرت کرده است. وی اکنون در یک مؤسسه آموزشی به مهاجران زبان انگلیسی می‌آموزد. در پاسخ به سؤال ما می‌گوید: داشتن پوشش و حجاب ظلم به زنان نیست، من سال‌های زیادی است که در امریکا زندگی می‌کنم و با فرهنگ و قوانین آن آشنایی کامل دارم. اتفاقاً برهنگی و نداشتن پوشش برای خود زنان خطر دارد. اینجا صحبت خیلى فراتر از این رفته؛ در واقع صحنه خیابان‌هاى امریکا و نوع پوشش زنان ۹۰ درصد شبیه باغ وحش انسان‌ها شده... این وضعیت قابل هضم نیست و اصلاً هم براى آقایان حل نشده و عادی نیست، تنها چیزی که اینجا در حق زنان اتفاق افتاده است و آن را نشان از حقوق زنان و آزادی می‌دانند آن است که به‌خاطر در دسترس بودن راحت خانم‌ها و اندام بدون پوشش و نیمه‌برهنه آن‌ها با رنگ و لعاب آستانه تحریک آقایان بالا رفته است و همین امر باعث شده انحرافات جنسی زیادی صورت بگیرد و امینت و آزادی آن‌ها به خطر بیفتد.

این مهاجر ایرانی در امریکا می‌گوید: این‌طور نیست که اینجا، چون حجاب نیست، زنان آزادی دارند، بلکه زنان به مراتب در خطر بیشتری هستند و با وجود مجازات‌های سنگین آمار وحشتناک تجاوزات وجود دارد و باز می‌بینیم که، چون آستانه تحریک بالا رفته انحرافات جنسی بروز و ظهور پیدا کرده است. مثل همجنس‌بازی، سکس با حیوانات و تجاوز به پسران و دختران خردسال و روابط جنسى بین محارم. من معتقدم به عنوان یک زن در امریکا داشتن پوشش نه تنها ظلم در حق ما نیست، بلکه برعکس باعث امنیت و آرامش خاطر می‌شود.

خانم آل‌منصور درباره این‌که در امریکا متلک‌گویی رواج دارد یا نه؟ می‌گوید: متلک‌گویی یک نوع آزار جنسی محسوب می‌شود و مجازات دارد، ولی چشم‌چرانی وجود دارد البته، چون همه چیز راحت در دسترس است دیگر هر چیزی جلب توجه نمی‌کند. این ضرب‌المثل بین زنان امریکایی رایج است که «طوری لباس بپوش که دوست داری باهات رفتار بشه».
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
United States
|
۱۲:۵۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۷
0
0
احسنت
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار