کد خبر: 939736
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۷ دی ۱۳۹۷ - ۲۱:۳۸
«آن دسته از برادران عرب ما که الان علیه ما توطئه می‌کنند، بعد از بحران به زودی آن‌ها را در دمشق خواهید دید که برای عذرخواهی آمده‌اند.» این بخشی از حرف‌های بشار اسد است که هفت سال قبل و در ابتدای بحران سوریه بیان کرد و حالا با پیشگامی امارات برای بازگشایی سفارت خود در دمشق به واقعیت پیوسته است.
به گزارش «جوان»، سوریه با شتاب بالایی به سمت بازیابی سرزمینی و دیپلماتیک پیش می‌رود. همزمان با آنکه نیرو‌های دولتی شهر‌های شمالی را بدون درگیری از کرد‌ها پس می‌گیرند، کشور‌های ثروتمند عربی برای بازگشایی سفارت‌های خود در دمشق به صف می‌ایستند. روز گذشته مقامات کردی رسماً اعلام کردند نیرو‌های ارتش سوریه وارد شهر منبج شده‌اند تا مانع از حمله ترکیه به سمت این شهر شوند. منبج در غرب فرات قرار دارد و دو سال کرد‌ها با حمایت امریکا و بدون توجه به هشدار‌های ترکیه و با بیرون راندن شبه‌نظامیان داعش این شهر را به کنترل خود درآوردند. ورود نیرو‌های دولتی بدون درگیری به این شهر پس از آن صورت می‌گیرد که ترامپ ناگهان اعلام کرد نیرو‌های امریکایی را از سوریه خارج می‌کند و هر لحظه احتمال تهاجم ترکیه می‌رفت. ناظران معتقدند بازگشت حاکمیت مرکزی به شهر شمالی منبج تأثیر دومینوواری خواهد داشت و احتمالاً به زودی رقه نیز شاهد ورود نیرو‌های دولتی خواهد بود. همزمان با روندپرشتاب میدانی، تحولات دیپلماتیک نیز سرعت بی سابقه‌ای به خود گرفته است. امارات پس از ۹ ماه جنب و جوش زیرپوستی برای بهبود روابط با دمشق روز پنج شنبه رسماً سفارت خود را افتتاح کرد و کشور‌های بحرین، کویت و اردن و احتمالاً قطر و عربستان نیز در صف قرار دارند. ناظران انگیزه‌های اصلی امارات را در مرحله اول ضدیت با قطر و جریان اخوان‌المسلمین می‌دانند.
هرچند ضدیت با ایران همواره یکی از انگیزه‌های ابوظبی نیز بوده است، اما این بار به نظر می‌رسد آن‌ها تصمیم گرفته‌اند با ابزار‌های غیرخشونت آمیز و سازنده با نفوذ ایران در سوریه مقابله کنند. «انور قرقاش» وزیر مشاور در امور خارجه امارات در صفحه توئیتر خود نوشت: تصمیم امارات متحده عربی برای برقراری روابط سیاسی و دیپلماتیک با دمشق پس از بررسی دقیق تحولات منطقه صورت گرفته است. قرقاش با تأیید ضمنی عقب افتادن ابوظبی از قافله تحولات منطقه و باخت در سوریه، تأکید کرد که باید در مراحل پیش رو امارات و کشور‌های عربی حضور بیشتری در پرونده سوریه داشته باشند تا با نقش فعال ایران و ترکیه در سوریه و منطقه مقابله کنند. با وجود انگیزه‌های ضدایرانی، ناظران معتقدند تهران نگرانی زیادی از این مسئله ندارد، چرا که روابط ایران و سوریه عمیق و تزلزل‌ناپذیر است و اینکه بشار اسد در اوج شکست حاضر نشد رشو‌ه اعراب را قبول کند و با ایران قطع رابطه کند. از طرف دیگر، این کشور‌های ثروتمند عربی پتانسیل بالایی برای تزریق پول جهت بازسازی سوریه دارند و از این طریق می‌توانند به فرآیند احیای این کشور کمک کنند. اما آنچه با اعلام بازگشایی سفارت‌های کشور‌های عربی در شبکه‌های اجتماعی بازتاب گسترده‌ای داشت، اظهارات بشار اسد در اوایل بحران سوریه است. ۱۰ ماه پس از شروع بحران، رئیس‌جمهور سوریه در جمع گروهی از جوانان در کاخ «الشعب» گفت: «آن دسته از برادران عرب ما که الان علیه ما توطئه می‌کنند، بعد از بحران به‌زودی آن‌ها را در دمشق خواهید دید که برای عذرخواهی آمده‌اند.» حالا پس از هفت سال، بشار اسد پیروز جنگ شده و جریان شکست خورده بدون هیچ قید و شرطی یکی پس از دیگری در حال بازگشایی سفارت‌های خود هستند؛ مسئله‌ای که نشان می‌دهد رئیس‌جمهور سوریه درک درستی از روند و ماهیت تحولات داشته است.

روسیه: اسد می‌تواند در انتخابات ریاست جمهوری سوریه پیروز شود
میخائیل بوگدانف، فرستاده رئیس‌جمهور روسیه به خاورمیانه گفت، بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه قدرت این را دارد که در انتخابات ریاست جمهوری آتی پیروز شود. به گزارش روسیا الیوم، وی افزود: اسد از محبوبیت مردمی بالایی برخوردار است و نتایج سال‌های گذشته تأییدی بر این امر است. بوگدانف در پاسخ به سؤالی درباره امکان پیروزی اسد در انتخابات گفت: مطمئناً این مسئله امکانپذیر است. پیش‌بینی می‌شود انتخابات ریاست‌جمهوری آتی سوریه در سال ۲۰۲۱ برگزار شود، اسد در انتخابات سال ۲۰۱۴ با کسب ۷/۸۸ درصد آرای مردمی توانست پیروز این میدان باشد.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۴۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۸
0
0
کشورهای عربی در راستای بیرون راندن ایران از سوریه برمیگردند
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار