کد خبر: 934987
تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۰
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل:
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل گفت: در 7 ماهه امسال میزان صادرات غیرنفتی از گمرکات استان اردبیل 70 درصد افزایش یافته است.

به گزارش خبرنگار جوان آنلاین از اردبیل، سیدحامد عاملی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: برابر آمار دریافتی از گمرکات استان اردبیل میزان صادرات غیرنفتی از محل گمرکات استان در 7 ماهه سالجاری از نظر ارزش بیش از 64 میلیون دلار بوده است.

وی با بیان اینکه این میزان صادرات نسبت به مدت مشابه سال قبل 70 درصد افزایش داشته است، خاطرنشان کرد: ارزش وزنی کالاهای صادر شده در این مدت 107 هزار تن بوده است که آن هم نسبت به مدت مشابه سال گذشته 180 درصد رشد داشته است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل ادامه داد: این شرایط نشان می‌دهد که از نظر ارزش وزنی میزان صادرات استان اربیل تقریبا همطراز با افزایش نرخ ارز رشد داشته است ولی از نظر ارزش دلاری رشد 68 درصدی را شاهد هستیم.

عاملی گفت: این شرایط نشان می‌دهد افزایش میزان صادرات به طور کامل از افزایش نرخ ارز متاثر نشده و عوامل دیگر نیز به طور مستقیم و غیرمستقیم بر افزایش یا کاهش میزان صادرات تاثیرگذار هستند.

وی افزود: با توجه به نقش نرخ ارز در جریان تجاری ضرورت دارد با داشتن یک ترکیب کیفی و کمی بهینه از واردات و صادرات سیاست‌های پولی، مالی و تجاری در هماهنگی کامل با یکدیگر عمل کنند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل تصریح کرد: درجه موفقیت سرمایه‌گذاران در بخش صادرات غیرنفتی در مرحله نخست منوط به روشن و پایدار بودن قوانین، مقررات و آئین‌نامه‌های مربوطه است.

عاملی گفت: بررسی ساختارهای خاص اقتصادی ایران در روابط بین متغیرهای کلان این واقعیت را نشان می‌‌دهد که افزایش نرخ ارز در اقتصاد ایران در بلندمدت نه تنها سطح صادرات غیرنفتی را افزایش نمی‌دهد بلکه به واسطه تاثیر نرخ ارز بر متغیرهای دیگر مانند سطح تولید ناخالص داخلی و شاخص ضمنی تولید ناخالص داخلی در نهایت سطح صادرات غیرنفتی را کاهش می‌دهد.

وی بیان کرد: افزایش نرخ ارز در کوتاه مدت سبب افزایش صادرات غیرنفتی شده که در آمار ارائه شده نیز تاثیر آن را به عینه مشاهده می‌کنیم اما به تدریج و در بلند مدت به دلیل افزایش قیمت کالاهای وارداتی قیمت تمام شده کالاهای تولید داخل افزایش می‌یابد.

عاملی گفت: از طرفی با لحاظ قرار دادن کاهش قدرت خرید مردم به دلیل افزایش نرخ ارز و همچنین بالا رفتن قیمت کالاهای وارداتی تمایل به تامین اقلام مورد نیاز از کالاهای داخلی در مقایسه با قیمت کالاهای خارجی بیشتر شده و که این امر به دلیل افزایش سطح تقاضای داخلی و هم به دلیل عدم توان رقابت محصولات داخلی از نظر قیمت با محصولات مشابه خارجی سبب کاهش میزان صادرات شد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر