کد خبر: 928621
تاریخ انتشار: ۰۷ مهر ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۰
تور قوزآباد لو رفت
«بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در شوی جدید خود در سازمان‌ملل درباره شناسایی یک انبار تازه تجهیزات هسته‌ای سخن گفت، اما شوی‌این‌بار‌صهیونیست‌ها‌هرچند‌برای جهانیان سرگرم‌کننده نبود و به آن توجهی نشد، اما موجب سرگرمی و خنده ایرانی‌ها شد.
جوان آنلاین: «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در شوی جدید خود در سازمان‌ملل درباره شناسایی یک انبار تازه تجهیزات هسته‌ای سخن گفت، اما شوی‌این‌بار‌صهیونیست‌ها‌هرچند‌برای جهانیان سرگرم‌کننده نبود و به آن توجهی نشد، اما موجب سرگرمی و خنده ایرانی‌ها شد.

دهم اردیبهشت‌ماه بود که «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی با بیان ادعا‌های تکراری ایران را به پیگیری برنامه‌ای مخفیانه برای ساخت «سلاح هسته‌ای» متهم کرد. نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در برابر دوربین پخش زنده، مدعی شد که ایران پس از امضای برجام، به جهان دروغ گفته و تلاش خود برای مخفی کردن برنامه ساخت تسلیحات اتمی را تشدید کرده است.

وی با نشان دادن عکسی از یک انبار که مملو از گاوصندوق بود، مدعی شد که ایران پس از امضای برجام، مواد رادیواکتیو مربوط به این برنامه تسلیحاتی را به جایی در جنوب تهران منتقل کرده است.


نتانیاهو یک کمد پر از زونکن و کمدی دیگر مملو از سی‌دی را نشان داد و مدعی شد که ۵۵‌هزار صفحه و ۱۸۳‌سی‌دی مدرک مستدل از تلاش ایران برای ساخت سلاح هسته‌ای را در اختیار دارد و اسنادی که در اختیار جامعه جهانی و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم قرار گرفت، اما بعد از این اتفاق دو بار آژانس صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای را تائید کرد.


نتانیاهو امیدوار بود بعد از انتشار این گزارش دروغین که در سطحی وسیع در رسانه‌های غربی پخش شد، موجی از همگرایی علیه ایران شکل بگیرد و کشور‌های مختلف از آن حمایت کنند، اما در عمل شاهد بودیم که موجی گسترده از مخالفت‌ها از سوی تمامی کشور‌های جهانی ابراز شد. حتی دولت آمریکا نیز نتوانست در برابر موج انتقادات و دروغین بودن اظهارات نتانیاهو مقاومت کند و بعد از حمایت ابتدایی در بیانیه خود تجدیدنظر کرد.


آقای سید عباس عراقچی، معاون سیاسی وزارت امور خارجه در همان زمان در گفت‌وگویی در واکنش به این ادعای نتانیاهو گفته بود: آنچه از نتانیاهو دیدیم یک نمایش بچگانه و مسخره بود که در سال‌های گذشته نیز شاهد آن بودیم و پیش از این توسط گروهک منافقین اجرا می‌شد. وی اسناد ارائه شده از سوی نخست‌وزیر اسرائیل را جعلی و ساختگی دانست و اظهار داشت: این اقدام یک بار دیگر با نقاشی کارتونی در سازمان ملل نشان داده شد که موجب مضحکه نتانیاهو شد و او یک بار دیگر این اقدام را تکرار کرده و مدعی است ۵۵‌هزار سند در انباری در شورآباد تهران به‌دست آورده است و مدارکی که اثبات می‌کند ایران برنامه پنهانی هسته‌ای داشته است. این دیپلمات ارشد ایرانی ادامه داد: نفس این ادعا خنده‌دار است؛ چگونه است که ایران چنین اسناد مهمی را در یک انبار متروکه صنعتی نگهداری می‌کند.


حال هم در نشست مجمع عمومی سازمان‌ملل هم فرصت را مناسب دید تا دوباره ادعای پوچ اش را درباره ایران تکرار کند تا به خیال خود بتواند اجماع جهانی علیه کشورمان ایجاد کند. او در سخنرانی خود استندآپ کمدی دیگری اجرا کرد، اما این بار دیگر دستش برای جهانیان رو شده بود و حتی حامی همیشگی‌اش یعنی آمریکا نیز حرف‌های نتانیاهو را جدی نگرفت. نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی روز پنجشنبه با نمایش تصاویری مدعی شد که تل‌آویو انبار تازه‌ای از تجهیزات هسته‌ای شناسایی کرده است.


وی با تکرار ادعای سرقت اسناد هسته‌ای از ایران، با نشان دادن تصاویری از یک ساختمان در «تورقوز آباد» مدعی شد که ایران در نزدیکی تهران تجهیزات هسته‌ای دارد که آن را به آژانس گزارش نکرده است. این در حالی است که به گفته او این تصاویر مدت‌هاست که در اختیار آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار گرفته و این نهاد واکنشی به آن‌ها نداشته است. او که می‌خواست جهانیان را فریب دهد این بار خود فریب خورد و با ارائه اطلاعات و آدرس غلط دست پوچ این رژیم منهوس را برای همه کشورها، به‌ویژه ایرانیان رو کرد. آدرسی که نتانیاهو از آن رونمایی کرد همان آدرسی است که در ذهن ایرانی‌ها به‌عنوان یک آدرس طنز شناخته می‌شود!


آقای محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران نیز در رواکنش به این ادعای مضحک در توییتر خود نوشت: «هیچ شعبده‌باز و تردستی هرگز نمی‌تواند این واقعیت را پنهان کند که اسرائیل تنها رژیم دارنده یک برنامه تسلیحات هسته‌ای مخفیانه و اعلام‌نشده و از جمله زرادخانه‌ای واقعی از سلاح‌های اتمی است. وقت آن است که اسرائیل زبان به اعتراف گشوده و برنامه تسلیحات هسته‌ای غیرقانونی‌اش را به‌روی بازرسان بین‌المللی باز کند.»
یک مقام اطلاعاتی آمریکا که به‌شرط عدم افشای نام با رویترز گفتگو می‌کرد سخنان نتانیاهو را «تا حدی گمراه‌کننده» توصیف کرد. او گفته: «اولاً اینکه ما از قبل درباره این تأسیسات اطلاعات داشتیم. داخل آن پر از قفسه‌های پوشه و کاغذ است نه لوله‌های آلومینیوم برای سانتریفیوژ. دوم آنکه، آن‌طور که همه تا اینجا می‌دانند در این تأسیسات چیزی وجود ندارد که به این کشور اجازه دهد سریع‌تر از آنچه با روش‌های دیگر می‌تواند با گریز هسته‌ای از برجام به سمت تولید سلاح برود.»


آقای بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه هم در واکنش به این اقدام نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی گفت: «بعد از شکست تمامی برنامه ریزی‌های این رژیم و ایالات‌متحده آمریکا برای تخریب چهره ایران در اجلاس اخیر مجمع عمومی و مدیریت شوی آمریکایی در شورای امنیت که به شکست کامل ایالات‌متحده و حاکمان متوهم آن منجر و به رسوایی آنان انجامید و به جلسه‌ای برای محکومیت بدعهدی آمریکا مبدل شد، این انتظار می‌رفت که در پی این رسوایی بین‌المللی و آشفتگی ذهنی رژیم اسرائیل و مقامات کینه‌توز آمریکا که عده‌ای از آنان فرمان‌برداران برخی از گروه‌های افراطی و تروریستی بوده و هستند و همواره، چون شیاطین دنیایی جهنمی را آرزو می‌کنند و با صلح، امنیت و ثبات در هر نقطه از جهان سر ستیز دارند، به سناریوسازی و دروغ‌پردازی‌های جدید و غیرقابل باور روی آورند و تا حدی در جهت باز گرداندن آبروی رفته و رسوایی بزرگشان تلاشی مذبوحانه داشته باشند.


وی تاکید کرد: تنها مرجع رسیدگی به مسائل هسته‌ای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است که نظارت دائم و راستی آزمایی خود را دنبال و تاکنون با ۱۲‌گزارش، تعهد ایران را به همه آنچه در برجام مسوولیت آن را پذیرفته بود مورد تأیید قرار داده که مورد تاکید و تأیید جامعه جهانی و تمام مراجع ذی‌ربط و دیگر اعضای برجام است. رژیم اشغالگر باید بداند در عصر جدید، جهانیان همانگونه که ایشان هم ملاحظه کردند، به این نوع سخنان دروغ، نسنجیده و بی‌محتوا و شو‌های دروغین تنها با صدای بلند خواهند خندید.


«جارت بلانک»، هماهنگ‌کننده سابق وزارت خارجه آمریکا در امور اجرای «برجام» درباره شوی تبلیغاتی جدید «بنیامین نتانیاهو» گفت: که: «من مشکوکم، زیرا این روشی عجیب و غیرموثر برای منتشر کردن چنین اطلاعاتی است.»


نتانیاهو، چندین‌بار تا کنون تلاش کرده با استفاده از ابزار‌های تصویری ادعا‌هایی را علیه ایران مطرح کند. او در سپتامبر سال ۲۰۱۲ هم هنگام سخنرانی در صحن مجمع عمومی سازمان‌ملل با ارائه یک نقاشی که بسیار به سخره گرفته شد تلاش کرد نشان دهد ایران فاصله چندانی با ساخت سلاح هسته‌ای ندارد. نتانیاهو همچنین در سخنرانی خود در کنفرانس امنیتی مونیخ نیز قطعه‌ای از پهپادی را که مدعی شد ایرانی است به نمایش گذاشت.


تورقوزآباد کجاست؟
تورقوزآباد نام روستایی است در هشت کیلومتری عوارضی تهران-قم و پنج کیلومتری شهرک واوان اسلامشهر. این روستا از توابع بخش کهریزک در شهر ری است. نامی که بیشتر به شکل و شمایل مثل و متل و کنایه می‌ماند تا نام راستین یک روستا، آن هم در همجواری پایتخت ۱۲میلیون نفری تهران. استفاده از نام تورقوزآباد که در برخی ترجمه‌های همزمانِ این سخنرانی، مترجمان به سهو آن را دارقوزآباد نیز ترجمه کرده‌اند، دستمایه طنز و خنده بسیاری از ایرانی‌ها شده است. از جمله عباس عراقچی، معاون امور سیاسی وزارت خارجه در ویدئویی که در صفحه اینستاگرام نیز پخش شد، گفته است: «من جدی فکر می‌کنم یک عده نتانیاهو را سر کار می‌گذارند. این‌دفعه او را به دارقوزآباد ارجاع داده‌اند.»


بد نیست بدانیم اهالی این روستا درباره نام روستایشان گفته‌اند «هیچ‌کس دقیقاً نمی‌داند قدمت روستا چندسال یا چند صدسال است. خیلی قدیم‌ها، اینجا اربابی داشته که نام دخترش توران بوده و اصالتاً آذری. قز در زبان آذری یعنی دختر و به‌همین دلیل نام اولیه روستا توران‌قز بوده است که به مرور و در گردش زبانی به تورقوز تغییر کرده است. آن ارباب مالک کشتزار‌های عدس این منطقه بوده‌است.» به گزارش خبرآنلاین، برخی دیگر از اهالی می‌گویند: «این روستا زمین‌های کشت پنبه بوده و ارباب آن دختری داشته به‌نام تورقوز. برای همین نام روستا تورقوزآباد شده‌است.»


این ادعای خنده‌دار و مضحک نتانیاهو همچنین موجب واکنش کاربران ایرانی در فضای مجازی نیز شده است. برخی این را حاصل تلاش نیرو‌های ضداطلاعات جمهوری اسلامی ایران می‌دانند و برخی نیز به تبلیغی که نتانیاهو برای قالیشویی تورقوزآباد کرده همچنین باعث شهرت جهانی این روستای گمنام شده است، می‌خندند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار