رئیس سازمان راهداری و حملونقل جادهای گفت: با پیگیریهای این سازمان قولهایی برای تخصیص ارز دولتی به واردات لاستیک داده شده است.
به گزارش مهر، درحالیکه بسیاری از خواستههای رانندگان کامیون و خودروهای سنگین باری جادهای با پیگیریهای سازمان راهداری و حملونقل جادهای به مرور در حال برطرف شدن است، اما این اعتراضات با میدانداری برخی، سمتوسوی دیگری گرفته است. در حال حاضر محوریت دور جدید اعتراضات رانندگان در روزهای اخیر و پس از پایان اعتراضات سابق آنها در خردادماه، کمبود لاستیک و برخی دیگر از اقلام مصرفی و قطعات یدکی است که به بهانه نوسانات ارزی از سوی تعدادی از دلالان با نرخهای بالا به فروش میرسد. ضمن اینکه با کاهش تعرفه گمرکی واردات لاستیک به ۵ درصد در هیئت دولت و همچنین دستور معاون اول رئیسجمهور مبنی بر تسریع در ترخیص لاستیکهای باقی مانده در انبارهای گمرک و سازمان اموال تملیکی، مقادیر مهمی از نیاز ناوگان حملونقل بار و مسافر جادهای به زودی برطرف خواهد شد. بهرغم اینکه هنوز برخی مشکلات کامیونداران هنوز حل نشده است، اما در میان صنف زحمتکش رانندگان بار بین شهری، برخی از رانندگان هستند که معتقدند در هر شرایطی باید کالاهای موردنیاز مردم بهخصوص در زمینه موارد خوراکی و سوختی به دست مصرفکننده برسد که جای تقدیر دارد؛ کما اینکه در زمان جنگ تحمیلی نیز کامیونداران در پی صدور فرمان امام خمینی (ره) در ۲۶ آذر ماه سال ۶۲ مبنی بر انتقال گندم مانده در بندر امام خمینی (ره) به دیگر شهرها، حماسهآفرین شدند و بر اساس اسناد و شواهد موجود، صفهای کیلومتری از کامیونها در بندر امام خمینی (ره) برای حمل کالای اساسی موردنیاز مردم ایران در زمان دفاع مقدس ایجاد شد.
اما دسته کوچکی از رانندگان به بازی در زمین دشمن روی آوردهاند که قطعاً دود آن به چشم همه شهروندان میرود؛ کمااینکه در روزهای اخیر گرانی برخی اقلام کشاورزی به دلیل خودداری تعدادی از رانندگان از حمل بار بوده است.
در همین ارتباط، عبدالهاشم حسننیا، رئیس سازمان راهداری و حملونقل جادهای با بیان اینکه دولت مصوبهای در گذشته داشته که لاستیک در گروه یک کالایی قرار میگیرد، افزود: بر این اساس دولت تصمیم دارد ارز دولتی برای واردات لاستیک را در اولویت تأمین این کالا قرار دهد.
وی دیگر اقدام هیئت دولت را کاهش تعرفه واردات لاستیک به ۵ درصد دانست و گفت: آنچه اهمیت دارد، تأمین میزان لاستیک موردنیاز بخش جادهای است. در حال حاضر نیاز بازار ماهانه ۱۰۰ هزار حلقه است که با واردات ۱۳۰۰ کانتینر لاستیک طی دو هفته آینده، این نیاز برای چند ماه برطرف خواهد شد و همزمان تولید داخل هم میتواند در کنار واردات، نیاز صنعت حملونقل جادهای را پوشش دهد.
به گفته معاون وزیر راه و شهرسازی، قرار است وزارت صنعت، معدن و تجارت نحوه تولید و توزیع لاستیک داخلی را ساماندهی کند که در این راستا، لاستیک از در کارخانه به دست رانندگان و کامیونداران میرسد.
رئیس سازمان راهداری و حملونقل جادهای به صدور دستورات معاون اول رئیسجمهور در زمینه تأمین لاستیک موردنیاز حملونقل جادهای اشاره و تصریح کرد: بر این اساس قرار است لاستیکهای باقی مانده در انبار گمرکات کشور سریعتر ترخیص شوند. همچنین قرار شد لاستیکهایی که در انبارهای سازمان اموال تملیکی داریم و در گذشته به اسم کالای قاچاق کشف و ضبط شده، به بازار مصرف داخلی منتقل شود.