کد خبر: 928390
تاریخ انتشار: ۰۴ مهر ۱۳۹۷ - ۲۲:۳۳
تجدید ارزیابی قیمت سهام به دلیل تورم و ورود نقدینگی جدید به بازار
تجدید ارزیابی بهای سهام در پی افزایش تورم در اقتصاد و بالطبع تغییر نرخ اقلام دارایی شرکت‌های موجود در بازار سرمایه و همچنین ورود نقدینگی جدید به بازار شاخص کل بورس تهران با افزایش ۶۰۱۷ واحدی به رقم ۱۸۰ هزار و ۶۳۵ واحد رسید.
هادی غلامحسینی
تجدید ارزیابی بهای سهام در پی افزایش تورم در اقتصاد و بالطبع تغییر نرخ اقلام دارایی شرکت‌های موجود در بازار سرمایه و همچنین ورود نقدینگی جدید به بازار شاخص کل بورس تهران با افزایش ۶۰۱۷ واحدی به رقم ۱۸۰ هزار و ۶۳۵ واحد رسید.

به گزارش «جوان»، هر چند بهای سهام در بازار سرمایه بر اساس عرضه و تقاضا کشف قیمت می‌شود، اما به نظر می‌رسد بازار سرمایه با تجدید ارزیابی بهای سهام مواجه شده است، زیرا سهام بنگاه‌ها تحت‌تأثیر صورت‌های مالی، چون ترازنامه (دارایی و بدهی) است، حال اگر نگاهی به اقلام ذیل دارایی اغلب بنگاه‌ها بیندازیم، می‌بینیم که وجوه نقد و شبکه نقد، موجودی انبار، مواد اولیه، زمین، ساختمان، ماشین‌آلات، مجوزها، برند، سرمایه‌گذاری‌های کوتاه‌مدت و بلند مدت و حساب‌های دریافتنی می‌باشند که تغییر قیمت‌ها در اقتصاد و رشد تورم عملاً بر ارزش دارایی بنگاه‌ها اثر دارد و بالطبع نیز سهام بنگاه‌ها نیز از این رویداد اثر می‌پذیرد.

در این میان باید توجه داشت هر یک از شرکت‌های موجود در بازار بسته به نوع دارایی و رشته فعالیت از نوسان‌های قیمتی که در اقتصاد ایران به وقوع پیوسته است، اثر متفاوتی می‌پذیرد، به‌طور نمونه یک شرکت صادرات‌محور که ارز تحصیل می‌کند، رشد بهای ارز و تسعیر ارز سودآوری شرکت و بالطبع بهای سهام را افزایش می‌دهد در عین حال، یک شرکت واردات‌محور از رشد بهای ارز اثر منفی پذیرفته؛ چراکه هزینه‌هایش جهش پیدا می‌کند و در این میان اگر از محل تأمین مالی و تسهیلات بانکی یا صدور مجوز افزایش بهای محصول مورد حمایت قرار نگیرد با کمبود سرمایه در گردش و چالش‌های دیگری مواجه می‌شوند.

در این بین، با توجه به تغییر ساختمان قیمت‌ها در اقتصاد ایران که از بودجه‌ریزی غلط دولت وکسری بودجه‌های مکرر سالانه، بدهی‌های این مجموعه به بانک مرکزی و شبکه بانکی و رشد مکرر پایه پولی و ضریب فزاینده پولی نشئت می‌گیرد، نگهداری ریال به عنوان پس‌انداز غیر‌منطقی شده و شاهد رشد سرمایه‌گذاری در بازار‌های نقد شونده، چون ارز، سکه، طلا و سهام هستیم.

در عین حال باید توجه داشت نقدینگی‌های حجیمی که در اقتصاد وجود دارد، با قصد خرابکاری در بازار سرمایه ورود و خروج نکنند و به یکباره بازار را با نوسان‌های شدید و سقوط آزاد مواجه نکنند در حقیقت مدیریت بازار باید از سرمایه‌گذاران کم‌اطلاع در بازار مراقبت کند تا این افراد به یکباره سرمایه و دارایی خود را از دست ندهند.
معامله‌گران بورس تهران با اقبال برای خرید سهام امروز شاهد شکل‌گیری صف‌های خرید در تک‌سهم‌های گروه پالایشی و معدنی‌ها بود. تداوم عرضه سهام از سوی حقوقی‌ها روندی متعادل را برای معاملات ایجاد کرد.

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران (تدپیکس) در پایان معاملات امروز چهارشنبه ۴ مهرماه ۹۷ با افزایش ۶۰۱۷ واحدی به رقم ۱۸۰ هزار و ۶۳۵ واحد رسید. همچنین شاخص کل فرابورس (آیفکس) نیز با افزایش ۵۸ واحدی بر روی رقم ۲ هزار و ۷۱ واحد متوقف شد. معاملات سهام در نماد معاملاتی شرکت‌های هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس با ۵۱۷ واحد، فولاد مبارکه با ۳۲۸ واحد و معدنی و صنعتی گل گهر با ۳۲۵ واحد افزایش بیشترین تأثیرمثبت را بر برآورد شاخص کل بورس به نام خود ثبت کردند.
ارزش کل معاملات روز گذشته بورس تهران در حالی به بیش از یک هزارو ۵۷۳ میلیارد تومان نمایش داده شد که ناشی از دست به دست شدن بیش از ۴ میلیارد و ۵۶۰ میلیون سهم و اوراق مالی قابل معامله طی ۲۸۳ هزار و ۴۵۴ نوبت داد و ستد بود.

در بازار ۲ بورس تهران که به معاملات درون‌گروهی سهامداران عمده اختصاص دارد، ۵/ ۵۸ میلیون سهم بانک آینده به ارزش بیش از ۵/ ۹ میلیارد تومان با معاملات انتقالی از سوی سهامدار عمده روبه‌رو بود.
در گروه صنعتی پاکشو نیز اندکی بیش از ۲‌میلیون سهم به ارزش بیش از ۵/ ۴ میلیارد تومان معاملات انتقالی را میان سهامداران عمده تجربه کرد. اغلب حقوقی‌ها با تداوم عرضه سهام در دامنه نوسان مثبت قیمتی تلاش کردند تا نقشی مؤثر در کشیدن ترمز شاخص‌های بورس در ثبت رکورد‌های جدید برای ایجاد استراحت موقت قیمتی ایجاد کند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار