کد خبر: 915961
تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۷
رییس‌جمهوری ایران در حالی یکشنبه ۱۰ تیر راهی دو کشور سوئیس و اتریش به‌عنوان نخستین سفر اروپایی بعد از برجام بدون آمریکا شده است که این سفر با حاشیه‌هایی همراه است. همزمان با سفر روحانی به اروپا، سخنگوی وزارت خارجه اتریش اعلام کرد سفیر ایران در وین به وزارت خارجه اتریش احضار و درخواست لغو مصونیت دیپلمات بازداشت‌شده ایرانی به وی تحویل داده شده است.
جوان آنلاین: رییس‌جمهوری ایران در حالی یکشنبه ۱۰ تیر راهی دو کشور سوئیس و اتریش به‌عنوان نخستین سفر اروپایی بعد از برجام بدون آمریکا شده است که این سفر با حاشیه‌هایی همراه است. همزمان با سفر روحانی به اروپا، سخنگوی وزارت خارجه اتریش اعلام کرد سفیر ایران در وین به وزارت خارجه اتریش احضار و درخواست لغو مصونیت دیپلمات بازداشت‌شده ایرانی به وی تحویل داده شده است.

همزمان با سفر رییس‌جمهوری به اروپا پلیس بلژیک مدعی شد دو شهروند بلژیکی ایرانی‌تبار که قصد سفر به فرانسه و حمله به همایش منافقین در پاریس را داشته‌اند، دستگیر و در خودروی آن‌ها یک بمب دست‌ساز حاوی ۵۰۰‌گرم ماده منفجره TATP کشف کرده است. مقامات بلژیکی بدون اشاره بیشتر به جزئیات این عملیات، هویت این دو را یک مرد ۳۸‌ساله به‌نام «امیر. س» و یک زن ۳۳‌ساله به‌نام «نسیمه. ن» و اتهام آن‌ها را «تلاش برای انجام حمله تروریستی»  اعلام کرده‌اند.
طبق گفته دستگاه‌های اطلاعاتی بلژیک، دو نفر دیگر نیز در فرانسه و آلمان در ارتباط با این حمله ادعایی دستگیر شده‌اند. طبق این ادعا فردی که در آلمان دستگیر شده، یک دیپلمات ایرانی است که در سفارت ایران در اتریش مشغول به کار است!

این فضاسازی رسانه‌ای در حالی است که حسن روحانی، رییس‌جمهوری کشورمان قرار است امروز چهارشنبه وارد وین شود و مذاکراتی را پیرامون برجام داشته باشد.

همزمانی جالب!
در همین راستا، آقای محمدجواد ظریف به اخبار منتشرشده مبنی بر دستگیری دیپلمات ایرانی در آلمان با ادعای تلاش برای بمب‌گذاری در گردهمایی اخیر مجاهدین خلق واکنش نشان داد و در توییتر خود نوشت؛ چه همزمانی جالبی! همزمان با شروع سفر رییس‌جمهوری به اروپا، یک عملیات ایرانی، افشا و عوامل آن دستگیر می‌شوند. ایران هرگونه خشونت و ترور را در هر مکانی محکوم می‌کند و آماده همکاری با همه مقامات ذی‌ربط است برای کشف آنچه تنها یک عملیات پلید برای دادن نشانی غلط است.

افراد بازداشت‌شده در بلژیک، عضو گروهک منافقین بودند
آقای‌بهرام‌قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران هم این سناریو را برای تخریب روابط ایران و اروپا در این مقطع مهم و حساس دانست و یادآور شد: اسناد و مدارک متقن برای روشن شدن ابعاد ماجرا آماده ارائه است.
سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: گروهک ترویستی منافقین پس از ناکامی در نشست سالانه خود و برای جبران شکست در کسب حمایت سیاسی در جهت اهداف ضد انسانی و ضد ایرانی خود و نیز با توجه به سفر موفق ریاست‌جمهوری اسلامی ایران به دو کشور اروپایی همانند گذشته مبادرت به برنامه‌ریزی و اجرای سناریوی دیگری کردند تا بتوانند ضمن تاثیرگذاری بر این سفر اروپایی نسبت به تخریب جایگاه و موقعیت ایران و ایرانیان نزد افکار عمومی اروپا در این مقطع حساس کنونی تلاش کنند.

قاسمی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران همانگونه که بار‌ها اعلام کرده است هرگونه خشونت و اقدام تروریستی در هر نقطه از جهان و در هر شکل آن را محکوم و مردود می‌داند. طبق اطلاعات موجود افراد بازداشت‌شده در کشور بلژیک از اعضای شناخته‌شده و عملیاتی آن سازمان تروریستی محسوب می‌شوند و مقامات ذی‌صلاح ایران آمادگی دارند با ارائه اسناد و مدارک لازم در جهت روشن ساختن ابعاد واقعی این سناریوی از پیش طراحی شده گروه مزبور همکاری‌های لازم را به‌عمل آورد. روز شنبه، گروهک تروریستی منافقین، گردهمایی سالانه خود را در پاریس برگزار کرد که روزنامه انگلیسی گاردین درباره این همایش فاش کرده بود که، نیمی از افراد حاضر در این همایش، اتباع اروپای شرقی یا پناهجویانی بودند که با وعده سفر توریستی رایگان به این تجمع آورده شده بودند.

جایگاه وین در سیاست خارجی ایران
وین پایتخت اتریش طی دو سال گذشته سهم بزرگی در مذاکرات هسته‌ای میان ایران و گروه ۱+۵ به‌عنوان مرکز گفتگو‌های هسته‌ای داشته است. علاوه‌بر این اتریش همواره یکی از شریک‌های مهم تجاری ایران در اروپا بوده است که همراه با آلمان بیشترین مراودات تجاری-اقتصادی با ایران را دارد.

گرچه نخسین سفر رییس‌جمهوری در فروردین ۹۵ لغو شد، اما هیات ۱۱۰‌نفره اقتصادی ایران در همان ماه یعنی یک روز پیش از تاریخ سفر رییس‌جمهوری به اتریش عازم اتریش شد و در نشست میان شرکت‌های بخش خصوصی دوکشور، تفاهم‌نامه همکاری به ارزش بیش از دو میلیارد دلار در اتاق بازرگانی اتریش به امضا رسید.
رییس‌جمهوری اتریش نیز سال گذشته در صدر هیاتی ۲۴۰‌نفره به ایران سفر کرده بود. او نخستین رییس یکی از کشور‌های عضو اتحادیه اروپا بود که شهریورماه سال گذشته بعد از ۱۲‌سال به تهران سفر کرد.

لغو سفر روحانی به وین در سال‌۹۵
در فرودین‌۹۵ نیز سفر رییس‌جمهوری به دلایل امنیتی به اتریش لغو شد. سفری که به دعوت رسمی هاینتس فیشر، رییس‌جمهوری اتریش برای دیدار از این کشور قرار بود صورت بگیرد.

هر چند دفتر رییس‌جمهوری اعلام کرده است که «سفر رییس‌جمهوری اسلامی ایران به اتریش، به دلایل امنیتی لغو و پس از انجام هماهنگی‌های بیشتر با توافق طرفین در زمان مناسب انجام خواهد شد.»، اما یک پایگاه خبری اتریشی مدعی شد: علت لغو سفر رییس‌جمهوری اسلامی ایران به این کشور رد درخواست تهران برای جلوگیری از برگزاری تجمع ضدایرانی در وین بوده است.

هاینتس فیشر، رییس‌جمهوری اتریش نیز در پاسخ به اخباری در این خصوص گفته است که اتریش نمی‌تواند تجمع و تظاهرات را ممنوع کند، اما وقتی نگرانی امنیتی وجود دارد، ترتیبی داده می‌شود که تجمع در فاصله‌ای مناسب با مقام خارجی برگزار شود.

در همان زمان آقای قاضی‌زاده هاشمی، وزیر بهداشت در توضیحی درباره لغو سفر روحانی نوشت: «قرار بود روز سه‌شنبه بعد‌ازظهر، رییس‌جمهوری را به همراه تنی چند از وزرا و مشاوران در سفر به اتریش همراهی کنم. در واپسین ساعات سفر از سوی دکتر روحانی لغو و به زمان مناسب موکول شد. دفتر رییس‌جمهوری علت تعویق سفر را «ملاحظات امنیتی و تأمین شرایط مطلوب‌تر در خصوص برنامه و توافقات مورد نظر دو کشور» اعلام کرد. اینکه رسانه‌های خارجی، شبکه‌های بیگانه و ضد انقلاب، چه گفته و چه تفسیر کرده و می‌کنند؛ اهمیتی ندارد. اما آنچه رسانه‌های ما می‌گویند، قاعدتاً مهم است؛ و به‌ویژه انتظار می‌رود که رسانه ملی مسیر آن‌ها را نرود. من دیپلماسی بلد نیستم، ولی غرور دینی و ملی آقای روحانی و استواری و سخت‌گیری ایشان در برخورد با تروریست‌ها و آدم‌کش‌ها را می‌ستایم و به این تصمیم انقلابی، شجاعانه و هوشیارانه، که عزت و منافع پایدار کشور را به‌دنبال دارد؛ به‌رغم هر خسارت احتمالی و کوتاه‌مدت، از صمیم قلب احترام می‌گذارم. معتقدم که او یک انقلابی با تدبیر، شاگرد امام، مطیع و یار رهبری است.» در همان زمان رییس‌جمهوری اتریش گفته بود: «بر این باورم که این دیدار برای اتریش و ایران، دیدار مهم و ارزشمندی بود و بنابراین از تعویق آن متاسفم.»
 
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار