کد خبر: 910961
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۲:۱۲
سخنان مقام معظم رهبري در مراسم بيست‌ونهمين سالگرد ارتحال بنيان‌گذار کبير انقلاب اسلامي، اگرچه در نگاه اول معطوف به بازخواني ابعاد شخصيت آن راحل عظيم‌الشأن و بررسي تطبيقي سيره عملي او با سيره و ...
عباس حاجي نجاري

سخنان مقام معظم رهبري در مراسم بيست‌ونهمين سالگرد ارتحال بنيان‌گذار کبير انقلاب اسلامي، اگرچه در نگاه اول معطوف به بازخواني ابعاد شخصيت آن راحل عظيم‌الشأن و بررسي تطبيقي سيره عملي او با سيره و روش مولي‌الموحدين حضرت علي (ع) در تشکيل و اداره نظام اسلامي اختصاص داشت، اما در منظري ديگر اين سخنان را بايد مديريت هوشمندانه افکار عمومي در شرايط اوج‌گيري جنگ نرم دشمن عليه نظام اسلامي و ايجاد آمادگي ملي براي عبور قدرتمندانه و عزتمندانه از اين شرايط دانست.
شرايط کنوني را به لحاظ وضعيت شناسي جنگ نرم دشمن عليه نظام اسلامي، مي‌توان نقطه اوج تقابل و فراز اصلي آن پيچ تاريخي دانست که دشمن عليه نظام اسلامي طراحي کرده و به اجرا درآورده است، زيرا هم به لحاظ تعيين و اعلام استراتژي نظام سلطه عليه انقلاب اسلامي، اوج‌گيري و تشديد تحريم‌هاي اقتصادي، برآورد نسبت به محيط داخلي و نشان‌گذاري و مهره‌يابي از بازيگران دروني و همچنين بازي مشترک اروپايي‌ها در کنار امريکا براي ميوه چيني از اين شرايط و... همگي اضلاع پازلي هستند که از منظر دشمن، بستر براي زدن ضربه‌ نهايي آماده شده و البته مکمل اين فرآيند نيز پيوست تهديد نظامي عليه نظام اسلامي و سرپنجه‌هاي انقلاب است که مسئوليت آن نيز بر عهده رژيم منحوس صهيونيستي گذاشته شده و آنها به زعم خود در اين ميدان ابتکار عمل را به دست گرفته‌اند.
در داخل نيز علاوه بر ميدانداري رسانه‌هاي معاند در فضاي مجازي، رسانه‌هاي داخلي به‌طور خودآگاه و يا ناخودآگاه به عنوان بخش‌هايي از اين پازل در دامن زدن به ظرفيت‌هاي دشمن در اين جنگ رواني، اثربخشي تهديدها و تحريم‌ها، دعوت ايران به تسليم و تمکين در برابر فشار اروپايي‌ها براي مقابله با امريکا، دامن زدن به کاهش آستانه تحمل مردم و... عمل مي‌کنند.
اما به رغم اين برآورد دشمن رهبر معظم انقلاب فرصت سالگرد ارتحال امام (ره) را به ميداني براي مقابله با ابهامات مطرح‌شده در روند حرکت انقلاب و تقويت عزم ملي براي مهار و مديريت اين شرايط و اعتلاي نظام اسلامي تبديل کردند که به گزاره‌هايي از آن اشاره مي‌شود.
1- تأکيد بر حقانيت انقلاب و مسيري که از آغاز مبتني بر ارزش‌هاي الهي و سيره علوي طي کرده و اکنون به جايي رسيده است که استکبار جهاني در اعلام استراتژي خود، ايران را به عنوان ابرتهديد خود اعلام مي‌کند. مقام معظم رهبري با اشاره به دو خصوصيت مولا اميرالمؤمنين علي (ع) يعني صلابت و ايستادگي در مقابله با ستمگران و ظالمان و انحراف از راه خدا در برابر طغيانگري و اغواگري، صفا و لطافت و دقت در برابر مظلومان و ضعفا و محرومان، به ويژگي‌هاي حضرت امام (ره) اشاره کرده و يادآور شدند که امام راحل ما، از يک سو با صلابت، استحکام و ايستادگي محکم در برابر ستمگران، در مقابل بدي‌ها، در مقابل رژيم پهلوي مثل صخره‌اي محکم ايستاد و در برابر تهديدها، در برابر صدام متجاوز، در جنگ تحميلي و دفاع هشت‌ساله، در برابر فتنه‌هاي داخلي حتي در برابر شاگرد قديمي و صحابي قديمي خود به خاطر اينکه رفتار او را بر خلاف مشاهده مي‌کرد، بدون هيچ‌گونه ملاحظه‌اي ايستاد و از طرفي انسان، رقت، لطافت امام بزرگوار را مشاهده مي‌کرد که در برابر فتنه‌هاي داخلي حتي در برابر نامه يک مادر شهيد چشمانش پر از اشک شد. دفاع از مستضعفان و محرومان در کلمات امام بزرگوار فراوان است.
2- تأکيد بر عدم انحراف حرکت انقلاب از مسير خود؛ با توجه به درک و بصيرت رهبري نهضت از تجربيات تاريخي و ظرفيت‌هاي ملي: رهبر معظم انقلاب در تحليل روند حرکت امام و تحقق آرمان انقلاب و باز هم در مقايسه تطبيقي با شرايط دوران صدر اسلام يادآور شدند که امام بزرگوار هم (همچون مولي‌الموحدين علي (ع) ) پيروز شد، پيروزي او در استحکام نظام اسلامي، در بقاي نظام اسلامي و در رشد و توسعه و پيشرفت نظام اسلامي خودش را نشان مي‌دهد، بسياري از آرزوهاي امام بعد از رحلت امام تحقق پيدا کرد؛ خودباوري کشور، پيشرفت علمي و فناوري کشور، پيشرفت سياسي کشور، توسعه صفحه نفوذ کشور و جمهوري اسلامي در منطقه وسيع غرب آسيا و شمال آفريقا، اينها چيزهايي بود که اتفاق افتاد و اين پيروزي گفتمان امام و راه امام و روش امام بود، بسياري از آن آرزوها تحقق پيدا کرده است و بسياري ديگر از آرزوهاي امام باذن‌الله تحقق پيدا خواهد کرد و جمهوري اسلامي امام بزرگوار ما روز‌به‌روز اعتلا و عظمت بيشتري خواهد يافت و همين امر است که دشمنان را عصباني کرده است. 

3- تأکيد بر اينکه واکنش‌هاي دشمن در اين جنگ ادراکي نه از سر قدرت که از سر استيصال است. ايشان در اين زمينه خطاب به جوانان و ملت ايران مي‌افزايد: عزيزان من، جوانان عزيز، ملت بزرگ ايران، حرکاتي که شما از دشمن مشاهده مي‌کنيد، نشانه دستپاچگي و آشفتگي دشمن است، نشانه عصبي شدن دشمن است، نشانه اقتدار او نيست، آنچه از دشمن امروز عليه جمهوري اسلامي سر مي‌زند، از سر اقتدار نيست، به خاطر اين است که از پيشرفت جمهوري اسلامي، از عظمت جمهوري اسلامي، از ايستادگي ملت ايران، آشفته است، عصبي است، دستپاچه است.
4- ترسيم نقشه راه دشمن و توصيه مردم بر حفظ هوشياري در برابر آن: مقام معظم رهبري با اشاره به مراحل سه‌گانه نقشه دشمن عليه نظام اسلامي يعني فشار اقتصادي، فشار رواني و فشار عملي، هدف اصلي دشمن را سيطره بر ايران عزيز همچون تسلط بر ساير کشورهاي روسياه منطقه دانسته و ضمن تبيين سناريوي دشمن براي تحقق اين مراحل، در مورد فشار اقتصادي و تحريم کشور يادآور شدند که هدف از آن صرفاً تحت فشار قرار دادن دستگاه دولت و حکومت نيست، بلکه مي‌خواهند ملت را به ستوه بياورند، به خيال خودشان مي‌گويند ملت ايران را به ستوه بياوريم تا نظام اسلامي ناچار شود تسليم زورگويي ما بشود. ايشان با تأکيد بر ناکامي دشمن در اين هدف با توفيق الهي و تلاش مسئولان و همت مردم، هدف فشار رواني دشمن را اين مي‌دانند که نقاط قوت جمهوري اسلامي که براي ملت مايه افتخار و اقتدار است، در تبليغات به عنوان نقاط چالش‌آفرين معرفي تا مردم را نسبت به آن دلسرد کنند. ايشان آنگاه با اشاره به برخي توانمندي و نقاط قوت کشور در عرصه دفاعي، هسته‌اي، توان علمي که عصبانيت دشمنان را در پي داشته، هدف دشمن در گام سوم يعني فشار عملي را معطوف به ايجاد آشوب در داخل دانسته و با اشاره به تلاش ايادي دشمن براي تبديل اعتراضات صنفي و يا مطالبات شهري به حرکت‌هاي ضدامنيتي و آشوبگرانه بر ضرورت هوشياري مردم نسبت به آن تأکيد و يادآور شدند که مردم عزيز ما همچنان که تا امروز هوشياري خود را در برابر اين راهبرد دشمن حفظ کرده‌اند، باز هم حفظ خواهند کرد.
5- ترسيم خط‌مشي هسته‌اي پس از خروج امريکا از برجام: مقام معظم رهبري با اشاره به اينکه قدرت‌هاي بيگانه و کساني در داخل در صدد هستند که يک شکل معيوب از برجام را بر کشور تحميل کنند و القا مي‌کنند که اگر اين نشود جنگ مي‌شود، ضمن رد اين سناريو و دروغ خواندن آن، در ادامه شروطي که براي اروپايي‌ها در ماندن ايران در برجام تعيين کرده بودند، با تأکيد بر اينکه نه دولت و نه ملت ايران تحمل نخواهند کرد که هم تحريم باشند و هم در محدوديت هسته‌اي و حبس هسته‌اي قرار داشته باشند، سازمان انرژي هسته‌اي را موظف کردند که سريعاً مقدمات و آمادگي لازم را براي رسيدن به 190 هزار سو و برخي مقدمات ديگر که رئيس‌جمهور محترم دستور داده‌اند، فعلاً در چارچوب برجام فراهم کند.
6- تأکيد بر استمرار راه امام و حتميت پيروزي مردم: مقام معظم رهبري با تأکيد بر اينکه بعد از امام، همان راه امام را موبه‌مو دنبال کرده و ان‌شاءالله خواهيم کرد، يادآور شدند، دچار انفعال و ضعف نمي‌شويم و به حول و قوه الهي در برابر زياده‌خواهي‌ها و زورگويي بيگانگان و دشمنان مي‌ايستيم، هيجان‌زده و احساساتي تصميم نمي‌گيريم، به جاي متن به حاشيه‌هايي که برايمان مي‌سازند اعتنا نمي‌کنيم و وارد حواشي نمي‌شويم و سرگرم نمي‌شويم، اولويت‌هايمان را به توفيق و هدايت الهي تشخيص مي‌دهيم و به اميد خدا به مردم‌مان و به توانايي‌هاي آنها و به جوانان عزيزمان اعتماد مي‌کنيم، به دشمن مطلقاً اعتماد و اطمينان نمي‌کنيم. مردم عزيزمان را از دودستگي و دوقطبي بر حذر مي‌داريم و به نصرت الهي هم اطمينان داريم، شک نداريم که ملت ايران با اين انگيزه و با اين احساسي که امروز دارد حرکت مي‌کند، با اين ايمان و با اين اميد، قطعاً به توفيق اهلي و به حول قوه‌ الهي پيروز خواهد شد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار